Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Insugsgummi Yamaha FZS 600 -98

  1. #1
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56

    Insugsgummi Yamaha FZS 600 -98

    Mors.
    Är helt ny både här och på 2 hjul.

    Har införskaffat en Yamaha FZS 600 -98. Märkte att det är rejäla sprickor i insugsgummi.
    Tänkte böna och be sambon att byta dom men innan jag gör det tänkte jag kolla om någon här har koll på hur pass jäkligt det är att byta. Är det nåt mer än själva insugsgummit som man bör byta samtidigt (och kom nu inte och säg "hoj" ).

    Tack på förhand

    _marie_

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Vet inte hur det är på den modellen, jag har bara haft två hojar, en XJ400 och nu en XJ900. Båda har de byggt ramen runt luftfilterburken, vilket gör att den inte går att ta bort och då är borttagande av förgasare jävligt.

    Jag hade in min topp på ventilfräsning i vintras, när de skulle ta loss gummina gick flera skruvar av så det är väl där som problemet kan komma. I övrigt är det lätt att skruva med, så länge inte skruvarna går av så är det ett relativt lätt jobb. Nya packningar ska du ha också om du ska byta dem.
    /Erik

  3. #3
    Var och varannan FZS600 har spruckna gummin. Insugsgummin är annars ett helsike att byta(trångt), men på FZS:en är dom relativt enkla. Det sitter ett par skruvar i luftburken som gör att man kan skjuta hela filterlådan bakåt.

    Dock, gummina brukar vara spruckna bara på utsidan så man kan faktiskt limma dom med locktite 480(dyrt)....detta enligt Elving Sollis småmysiga tips o råd.

    Jag har väl haft lös förgasarna på några FZS. Den senaste limmade jag bl a gummina
    Du kan kika här lite hur det ser ut: http://saarela.se/aktuellt/aktuelltb.../150301b1.html

  4. #4
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Tack för tipsen

  5. #5
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Har faktiskt limmat gummina 1 gång med gott resultat..!

  6. #6
    En snabbkoll av gummin på eBay, UK, £90 dvs dryyyg tusing...
    Limma om - eller köpa nya?

  7. #7
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    @LowTech - jo jag kikade också på eBay och där var priset drygt hälften mot för att köpa samma prylar här i Sverige. Det kanske är lika bra att beställa så att det finns hemma den dag det är dax att byta

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    @LowTech - jo jag kikade också på eBay och där var priset drygt hälften mot för att köpa samma prylar här i Sverige. Det kanske är lika bra att beställa så att det finns hemma den dag det är dax att byta
    Om man pillar med en radiomejsel i sprickorna så verkar det nästan som det sitter dubbla lager på FZS:en.

    Jag tror att jag har sett att jag får tag på insugsgummin till FZS600:an. Jag brukar prismässigt ha bättre pris än Ebay på det mesta.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Rekommenderar i första hand Saarela för inköp. Men om han inte kan skaffa så har jag köpt från båda dessa leverantörer, vilken som är bäst kan jag inte säga.

    http://yambits.co.uk/advanced_search...+Inlet+Rubbers

    http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/f...inlet_rubbers/
    /Erik

  10. #10
    Ja Yambits köpte jag(efter ett tips av Erikn) till en annan FZS600:a nya flöttörhus och nålar.

    På den här var insugsgummina redan bytta. På den här ser man förresten demonteringen av förgasarna(det där med luftfilter). Not att det är enklare att lossa styret när man lossar vajrarna nere vid förgnasarna


    http://saarela.se/aktuellt/aktuelltb.../140703b1.html

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •