Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Köp av Custom

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    3

    Köp av Custom

    Hej!
    Tog kortet förra året och sålde min yamaha fz6n som jag övningskörde med.
    Dags att köpa sig en hoj man kan ha i några år men har lite svårt att välja rätt och veta vad jag ska tänka på. Har testat lite olika modeller och kanske fastnat för dessa:

    Suzuki vz1600 intruder
    Yamaha XV 1900 A
    Honda VT1100 Shadow

    Det är något åt det hållet jag har tänkt mig med den prislappen runt 50 000-80 000 begagnat inte äldre än runt 2005. Har försökt kolla lite efter kända fel och vad man ska tänka på med dessa hojar men hittar inte så mycket och sträcker ut handen här i hopp om att bli lite klokare.

    Om ni har fler förslag så välkommnas det absolut. Jag vill ha en stor hoj med mycket motor. jag kommer köra fram och tillbaka till jobbet, långa sträckort och kanske någon roadtrip genom hela sverige iaf minst 1 gång per säsong. Inte imponerad att köra i 200km/h men hojen ska inte kännas trött efter 80km/h utan pigg i alla fall upp till 110-120km/h.

    tack så mycket för hjälpen i förhand

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hej MrAlex och välkommen in i gemenskapen på Hojen!
    Ja, det är en härlig känsla med kortet bärgat och står med det angenäma problemet gällande vilken hoj man skall köpa.
    Med en budget på 50-80 kkr kommer du garanterat hitta något som du blir väldigt nöjd med och som du kan vara nöjd med i flera flera år.

    När det gäller att hitta en hoj som just du trivs bra på skulle jag nog (och många med mig här) tipsa dig om att åka till din lokala MC-handlare och testa dig fram genom provkörning, torrkörning och kläm&känn.

    (problemet med tips från andra som redan gjort sina val är ofta att det är svårt att hålla objektiviteten och hävda att något annat än de de själva har är bättre i vissa avseenden. Som jag själv som bara har Triumph på hjärnan just nu)

    Kvalitetsmässigt så tror jag att Japanare är likvärdiga, med mycket hög kvalitet och med rätt skötsel går å går å går.

    1600 Intruder = Grymt namn! Grym hoj med massor av vrid..massor!
    Enligt min uppfattning så är det lite tråkiga fälgar på den, samt ett enormt kyl som inte främjar looken. Däremot håller ju en vätskekyld motor bättre än en luftkyld..

    XV 1900 A = Svinsnygg!! En av världens snyggaste motorer, med bra vrid och kraft. Luftkyld, och inget megakyl som sabbar utseendet.

    Honda VT1100 Shadow = Nja, ur mitt perspektiv så går den helt bort i sällskapet, eftersom den inte tilltalar mig designmässigt alls och spelar inte i samma liga som de övriga två fetingarna.

    Jag har inte kört någon av dessa hojar, men var på god väg att införskaffa en XV1600 för inte alls så länge sedan (innan min Triumph dök upp).

    Lycka till med ditt val och som saft ut å testa..


  3. #3
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    hmm... själv är jag såld på Yamahas större glidare, 1600 och uppåt.
    du har med på din lista en utav dom. den hade jag gått och provkört om jag varit du, och fått nåt att jämföra med sedan. se om nåt annat slår den
    alternativt börja känna på en XV1700 Roadstar Warrior och utgå sedan ifrån den.. !
    lite beroende på vad du är ute efter för stil. classic eller modernt ?
    och om du vill gå på en sådan tung sak. de ÄR tunga.
    Senast redigerat av Foosi den 2015-04-12 klockan 12:40.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    3
    Tack så mycket för svaren. Jag har varit ute hela helgen och provkört hojar. Dock inte hunnit med Yamaha:n än på grund av att butiken stängde tidigare. Blir imorgon om vädret tillåter

    Man kan ju säga att jag hade bestämt mig för intruder:n först. Men nu när jag testkört massa olika hojar och olika modeller så blir ju valet mycket svårare. Man vill ju ha alla möjliga olika cyklar.

    När det gäller utseende så är jag nog mer för classic än modern

    Ska bli kul att testa Yamaha:n imon om dem fortfarande har kvar den.

    Men är det någon som vet några kända fel på dessa? Har försökt läsa mig till och hittat att det finns folk som klagar delvis på bromsarna på intruder:n och att det kanske inte är så mkt kräm i den.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Är det tänkt att ha med dig en passagerare så rådet från mig är att åka och provkör både två. Finns en stor skillnad hur man upplever olika mc från bönepallen.
    Lycka till, Shaun

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Är du intresserad av Suzuki Vz1600 så kan jag även rekommdera att du kollar upp Kawasaki Mean Streak. Det är samma hoj om jag förstod det rätt. Kawasaki och suzuki hade något sammarbete på den hojen.
    Har själv haft en Vz1600 som jag tyckte vad väldigt trivsam. Mycket vrid, stabil på vägen och rätt smidig för sin storlek.
    Sambon älskade den hojen när hon satt bakpå. Kan ha haft att göra med att det var en sissy och en soffa till sits där bak. Jag tyckte att det var mycket hoj för pengarna och kan som sagt rekommendera dig att köra en sådan.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Titta på kawasaki meanstreak.. jag har en sådan.. kan bara varmt rekomendera dig att provköra en sådan.

  8. #8
    Hej..
    Kul att du gillar XV:n. Kör själv en sådan och är helnöjd med den. Mycket bekväm för långa resor och mycket vrid så passagerare, packning och omkörningar är inga problem.
    Jag valde XV:n först och främst för långfärdsegenskaperna och har gjort om den till en Bagger med en kåpa från USA. Sen är den försedd med ett slipon och powercomander plus bänkad. Så nu ger den 10 hästar till ungefär och har ett gott muller.
    Vad du nu än väljer av dina tre förslag så tror jag hur som helst att du blir nöjd.

    Bifogar en bild på min hoj:

    http://www.hojen.nu/forum/attachment...1&d=1428879468
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Vad kom en sån bagger kosta RobbeS?
    Ser ut som en Memphis Batwing med 23cm ruta o kromlist?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vad kom en sån bagger kosta RobbeS?
    Ser ut som en Memphis Batwing med 23cm ruta o kromlist?
    Totalt med kåpa, ruta, kromlist, snabbfästen, frakt och en förvaringsväska som man hänger på insidan gick det på ungefär 4000 - 4500 kr. Sen betalade jag en tusenlapp för lackering till mc:ns originalfärg här hemma. rutan är en 7 inch, 18-19 cm, men jag ska beställa en 9 inch...
    Ja förresten glömde vindavvisarna på gaffeln och även på kåpan, inte med på bilden, som även de rymdes i angivet pris.

Liknande ämnen

  1. Råd beg custom hoj
    Av lassebe i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 09:23
  2. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  3. Köra upp med custom?
    Av Mallan i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 11:33
  4. Importerad custom
    Av GrandeCapitano i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 00:39
  5. Touring vs Custom 0-1
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •