Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Linjär eller progressiv?

  1. #1
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32

    Linjär eller progressiv?

    Hej på er,
    Jag tänker byta bakdämparen på min Transalp XL700 till en Hyperpro 460.
    Denna dämpare går att beställa med linjär eller progressiv fjäder. Vilken ger mig bäst komfort? Jag kör till 90% på landsväg. Har läst att den nedre anslutningen ger progressivitet, kan det då bli "för mycket" med en progressiv fjäder?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nysse Visa inlägg
    Hej på er,
    Jag tänker byta bakdämparen på min Transalp XL700 till en Hyperpro 460.
    Denna dämpare går att beställa med linjär eller progressiv fjäder. Vilken ger mig bäst komfort? Jag kör till 90% på landsväg. Har läst att den nedre anslutningen ger progressivitet, kan det då bli "för mycket" med en progressiv fjäder?
    Hmm, jag vet inte om vetenskapsternerna har sprungit i från mig, men jag antar att den linjära fjädringen är likadan under heja fjädringsvägen och den progressiva ökar hårdheten ju mer fjädringsvägen ökar.
    Om så är och du antas köra 10% terräng, så är inte den progressiva fel, eftersom den förhindrar genomslag av fjädringen. Kör du terräng, så kanske du även skulle byta framfjädrarna till likadana? Dålig terräng leder ofta till genomslag i framänden.

  3. #3
    Jasså, var det nu Nysse

    Jag tyckte länken beskrev det ganska bra http://automotivethinker.com/suspens...-rate-springs/

    Avslutsmeningen sammanfattar det ganska bra:
    "What you should know is that linear springs are going to provide the maximum level of performance for a car on pavement at the cost of a harsh ride. Progressive springs are an attempt to have a smooth ride and good handling at the same time but are not optimal at both. It’s up to you to decide which is going to be best for your application"


    Ganska logiskt också att man väljer en progressiv om man är bara en vanlig landsvägarkille utan racingambitioner.(trots att det är en bil man snackar om)

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Progressiv. Linjär är i princip bara för kontrollerade miljöer (läs racing eller om du prioriterar prestanda framför användbarhet).

  5. #5
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32

    Linjär eller progressiv?

    Yes Saarela

    Har kollat runt och, tror att jag, kan konstatera att Hyperpro har progressiva fjädrar och Wilbers har linjära. Om det är så, så har båda sina anhängare inom äventyrssegmentet.
    Synpunkter på det?
    Senast redigerat av Nysse den 2015-03-19 klockan 22:36.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nysse Visa inlägg
    Yes Saarela

    Har kollat runt, och tror att jag, kan konstatera att Hyperpro har progressiva fjädrar och Wilbers har linjära. Om det är så, så har båda sina anhängare inom äventyrssegmentet. Synpunkter på det?
    Står kvar vid tidigare åsikt.

    Varierande och omväxlande användning: progressiv
    Mer begränsad användning och likriktad användning: linjär.

    Bägge har fördelar beroende på din körning eller hur du vill ha saker. Jag har bytt till linjär i gathoj tidigare. Mycket bättre på bana, men stötigare på landsväg som har mer varierat underlag. Ett aktivt val.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12
  5. Kom folk i går eller?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •