Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Honda CBF1000

  1. #11
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    http://www.fastbikes.se/index.php/ma...ykel-till-salu

    http://hem.bredband.net/ajn/check_list_buying_mc.htm

    Miltal är inget som skrämmer mig rent generellt, man brukar kunna känna lite på säljaren om han har haft motorcykel som sitt stora intresse och sköt om den med god omsorg eller om det är en slarvpelle..

    Hellre en hoj som gått långt men fått äkta kärlek än en slutkörd hatad maskin med få mil...

    Lycka till med köpet
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Höga miltal på denna fina hoj, men vad betyder det. det kan man ju fråga sig.

    http://www.bytbil.com/mc-mopeder/hon...QBEAsXIAeAhw4Y!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Har lärt mig att när man kör grusväg så ska man lägga ut överkroppen å hålla mc´n rak. Då går det lika bra som att köra på asfalt där man lägger ner den i kurvorna.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Shadowrider Visa inlägg
    Har lärt mig att när man kör grusväg så ska man lägga ut överkroppen å hålla mc´n rak. Då går det lika bra som att köra på asfalt där man lägger ner den i kurvorna.
    Skall du köra lite aktivt och inte bara glida på grusvägarna, så funkar det inte. Även en tyngre hoj skall du köra med lite drag och lite lutning genom böjarna för att inte helt plötsligt fladdra ut i spenaten.

  5. #15
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Shadowrider Visa inlägg
    Har lärt mig att när man kör grusväg så ska man lägga ut överkroppen å hålla mc´n rak. Då går det lika bra som att köra på asfalt där man lägger ner den i kurvorna.
    Jag skulle snare säga att du lutar hojen och håller överkroppen vertikal, tvärsemot när du kör på asfalt då det vanliga är att du håller hojen mer rakt upp och lutar kroppen inåt i kurvan.

    Så här beskriver David Johansson på TOURATECH hur man gör.

    "STYRNING
    Till skillnad mot på asfalt så styr du på grus inte med traditionell
    motstyrning, eftersom underlaget är löst. Här är det via fotpinnarna du styr.
    ■ Kör stående i långsam hastighet, håll löst i styret, titta dit du ska, och lägg din
    vikt på ena fotpinnen – vilket är den kraft som initierar svängen. När motorcykeln
    väl bytt riktning, lägg vikten på den andra fotpinnen, tänk det som att du trycker
    ner hjulen, och du kommer att få motorcykeln i balans igen. Prova gärna med att
    lyfta hela ena foten.
    ■ Kör därefter slalom genom en konbana bara genom att styra med hjälp av att
    ändra vikten du lägger på fotpinnarna. Kroppen håller du rakt ovan motorcykeln
    när svängen påbörjas, därefter använder du den för motbalansering genom
    svängen. Öva genom att göra 180-graderssvängar för att få in känslan.
    ■ Det här är nyckeln som du sedan använder även i högre fart. Härifrån är det
    inte långt till att köra med sladd, vilket är nästa steg. Tänk dig då att du, när du är
    i svängen, istället lägger an vikt på den inre fotpinnen, precis som om du skulle
    trycka ut hjulet i sladd. Men innan dess är det viktigt att grunderna sitter."
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2015-10-26 klockan 09:56.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Shadowrider Visa inlägg
    Har lärt mig att när man kör grusväg så ska man lägga ut överkroppen å hålla mc´n rak. Då går det lika bra som att köra på asfalt där man lägger ner den i kurvorna.
    Skulle nog vilja mena att det beror på. Jag kom i +70 blås i en kurva på asfalt och nån hade tappat ett lass grus mitt i där jag skulle köra. Gruset hade samma färg som asfalten. Snabbtänkt som jag var la jag upp hojen och slängde mig själv inåt i svängen. Det funkade toppen, jag for inte av utan höll kurs. Hade jag i det läget istället haft nerlägg hade jag högst troligt farit av.

    Jag har testat det som Mats kopierat in, styrt med fotpinnarna och det funkar riktigt bra. Det är lite som när man trycker knät mot tanken, då svänger hojen också. Höger knä emot = högersväng. Tryck ner höger fotpinne = högersväng.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jämtland
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av CarolusRex Visa inlägg
    Hej!

    Jag har tittat en del på denna hojen Honda CBF1000, årsmodell 2010. Den kommer i så fall bli min första mc och jag vill ha en som man kan köra långt med, ha bra plats för passagerare och att denna sitter bekvämt, och att man kan ta avstickare ut på någon grusväg.

    Har jag valt rätt? Vad är era erfarenheter av denna mc'n?

    Kan tillägga att min budget inte är så stor så någon BMW r1200 gs blir det inte tal om
    Kalashoj. Bekväm att åka och köra. Skoj när det svänger. Känns gedigen. Haft min i 2 säsonger och hittills mycket nöjd. Min är 2007 och ett högre kåpglas står högt på önskelistan. Alt en vindavvisare som monteras på den befintliga rutan. Känns helt ok på grusvägarna tycker jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •