Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Honda CBF1000

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6

    Smile Honda CBF1000

    Hej!

    Jag har tittat en del på denna hojen Honda CBF1000, årsmodell 2010. Den kommer i så fall bli min första mc och jag vill ha en som man kan köra långt med, ha bra plats för passagerare och att denna sitter bekvämt, och att man kan ta avstickare ut på någon grusväg.

    Har jag valt rätt? Vad är era erfarenheter av denna mc'n?

    Kan tillägga att min budget inte är så stor så någon BMW r1200 gs blir det inte tal om

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av CarolusRex Visa inlägg
    Hej!

    Jag har tittat en del på denna hojen Honda CBF1000, årsmodell 2010. Den kommer i så fall bli min första mc och jag vill ha en som man kan köra långt med, ha bra plats för passagerare och att denna sitter bekvämt, och att man kan ta avstickare ut på någon grusväg.

    Har jag valt rätt? Vad är era erfarenheter av denna mc'n?

    Kan tillägga att min budget inte är så stor så någon BMW r1200 gs blir det inte tal om

    Det kan nog knappt bli mer rätt. Jag minns att CBF1000 i stor stil vann något av Motorrads (Ja, BMWs egen propagandamegafon) långmilatest. Ordet skottsäker maskin har nog sällan varit mer träffande och beskrivande…

    Fast grusvägen skulle jag kanske skippa. Tycker allt det kan bli liiite väl spännande med den viktklassen på grus..
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2015-03-13 klockan 16:44.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Det kan nog knappt bli mer rätt. Jag minns att CBF1000 i stor stil vann något av Motorrads (Ja, BMWs egen propagandamegafon) långmilatest. Ordet skottsäker maskin har nog sällan varit mer träffande och beskrivande…

    Fast grusvägen skulle jag kanske skippa. Tycker allt det kan bli liiite väl spännande med den viktklassen på grus..
    Du skall inte alls vara rädd för att åka grus med den hojen. Det hänger på däcken , som inte får vara för släta utan ha ett skapligt mönster, kanske typ Anakee 3. Jag har inte kört den hojen, men om jag förstått rätt så är den mjuk och följsam på gasen. besvärligt annars med en sån hoj om den ät lite hysterisk med den vikten. Finns ju offroadhojar som tex. Honda Varadero, som är lika tunga och har ungefär samma efffekt. Skall du köra grus med den, så rekommenderas styrhöjare för att få en bättre körstil.
    Tänk på att gruskörning inte alls är som asfaltkörning utan du måste öva en hel del.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Låter ju trevligt detta!

    Några andra tips på andra gamla godingar? Gärna ABS

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    13
    Kolla också Yamaha TDM 900. Problemfri motor, bekväm sittställning och lättare än CBF1000. Sista tillverkningsåret var 2010 och den har utvecklats under flera år. De nyare har också ABS.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Äger en cbf 1000 2011 en kanon hoj, kör ofta med passagerare och packning inga som helst problem med det. vill man leka med sporthojarna så gör cbf:n inte bort sig.. )

  7. #7
    Litet framhjul o framtung gör väl dom lite oroliga på grusväg !
    TDM jag bara provkörde kändes mer okej !

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Nu blir det ju lite OT, men vad ska man tänka på när man köper begagnad mc? Milen t.ex. Där är det väl inte samma referensram som med bilar?

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av CarolusRex Visa inlägg
    Nu blir det ju lite OT, men vad ska man tänka på när man köper begagnad mc? Milen t.ex. Där är det väl inte samma referensram som med bilar?
    Jag skulle nog vilja kolla service boken om det är ganska ny hoj å många pengar.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    6
    Serviceboken, yes tack. Milen då? Vart går gränsen när miltalen sätter stop för ett köp för er då?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •