Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 48

Ämne: Ingen gnista, Triumph Speedmaster

  1. #31
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Mer avancerade CDI-boxar innehåller ju vanligen processor..
    Dvs det är en dator med bara en uppgift.
    Inom datavärlden så finns talesättet GIGO eller på lokalspråket SISU, skit in - skit ut..
    Alla insignaler måste finns och vara korrekta - annars blir det fel..
    Just veaxelgivaren är ju central ..dessutom är ju just boxen en mycket tillförlitliig produkt - till skillnad från kontaktdon/inkablar och externa givare..
    ( betr dina crossar så var de troligen batterilösa?
    Då är arbetsklimatet betydligt svårare för boxen.....)

    CDI boxen har jag precis mätt så att den iaf har 12 V in, vilket den hade?
    mätte också upp pick uppen och den ligger på 576 ohm vilket verkar vara i sin ordning enl. dokumentation.

    tändspolarna mäter 0,6 ohm på premär sidan och 2,338 resp. 2,412 på sekundär.
    Hittar dock inte vad dom bör ligga på?

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    CDI boxen har jag precis mätt så att den iaf har 12 V in, vilket den hade?
    mätte också upp pick uppen och den ligger på 576 ohm vilket verkar vara i sin ordning enl. dokumentation.

    tändspolarna mäter 0,6 ohm på premär sidan och 2,338 resp. 2,412 på sekundär.
    Hittar dock inte vad dom bör ligga på?
    Dina värden på spolarna är helt normala, vilket sägs utan att veta, men värdena ligger inom de gränser såna prylar vanligen har.
    Som tidigare, "Styrboxelektronik" är i allmänhet tämligen robust och skyddas dessutom extra av att "batteri finns"..
    Vad du än säger tror jag mer på enkla klassiska fel som ätt någon säkerhetsfunktion fortfarande är engagerad..
    Neutralläge?
    Koppling?
    Stöd?

  3. #33
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hmm..
    Ja, din envishet leder till att jag absolut måste testa igen..
    Den krankar inte när stödet är ute eller om växel ligger i och koppling ute.
    Borde inte det ändå samverka med tändningen. Eller finns det kanske någon mer grej?
    Fick info av en annan att sekundär skall ligga runt 8kilo ohm?
    Om det stämmer är väl 2 kilo ohm lite lågt väl?

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Hmm..
    Ja, din envishet leder till att jag absolut måste testa igen..
    Den krankar inte när stödet är ute eller om växel ligger i och koppling ute.
    Borde inte det ändå samverka med tändningen. Eller finns det kanske någon mer grej?
    Fick info av en annan att sekundär skall ligga runt 8kilo ohm?
    Om det stämmer är väl 2 kilo ohm lite lågt väl?
    sek resistansen ska ligga i de trakter du mätt upp..
    8Kohm gäller nog moppar..

    Dessutom är ju båda lika..

  5. #35
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, jag vet inte så egentligen skall jag inte argumentera emot dig, men i boken (som bevisligen inte är vetenskaplig) står det att det skall vara 15 Kohm på sekundärsidan?

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ja, jag vet inte så egentligen skall jag inte argumentera emot dig, men i boken (som bevisligen inte är vetenskaplig) står det att det skall vara 15 Kohm på sekundärsidan?
    Jag KAN ha fel, har hänt nån gång, tror jag, kanske, eventuellt...
    Men värdena ligger ju iaf i rätt härad, Kohm, och dessutom har båda liknande mätvärden..
    Sannolikheten för paj på båda.. är låg.. De kan ju dessutom vara utbytta mot eftermarknads?

    Mitt resonemang mest gissningar grundade på erf..

    Ska kolla lite..

  7. #37
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, att värdena är lika bra eller dåliga är ju det som talar emot att de skulle vara paj.. Dessutom så mätte vi upp en som kompisen hade liggandes och också den visar ~2,5, vilket minskar sannolikheten avsevärt..
    Det som talar för är att hojen varit föremål för att byta trasiga delar mot hela..
    Det kan vara så att man bytt spolar från tex två hojar som varit i behov och lämnat kvart två kass?

    Jag har iaf beställt två spolar för att utesluta det problemet.
    Kommer bli besviken om inte de mäter högre..

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Men tanke på mitt första inlägg, hur testar du om det finns gnista? på classiskt vis med att titta på det eller har du något instrument / provare med stifften i motorn. Formodar att grund problemet är att den inte startar men får den bränsle? startar bränslepumpen osv.....

  9. #39
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Men tanke på mitt första inlägg, hur testar du om det finns gnista? på classiskt vis med att titta på det eller har du något instrument / provare med stifften i motorn. Formodar att grund problemet är att den inte startar men får den bränsle? startar bränslepumpen osv.....
    Tjänare!
    Nä, det är på klassiskt vis med stiftet urskruvat och anlagt mot cyllarna, och medelst ögonmått bettitta om det kommer någon gnista..

    Jag har inte försökt att starta hojen då mitt första steg i återskapandet av hojen (mestadels i delar) baseras på om det överhuvudtaget går att starta den..tänkte jag..

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Då hade jag släppt det tills vidare och inriktat mig på att få den startklar förövrigt först. man behöver inte skapa problemen innan man fått dom

Liknande ämnen

  1. Ingen gnista Suzuki intruder 800 -92
    Av Samson i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-23, 21:24
  2. Ingen gnista i tändstiftet
    Av Släggan i forum Mekhörnan
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2014-06-09, 18:28
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:29
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 19:26
  5. Ingen gnista
    Av josa i forum Mekhörnan
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •