Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Luftfilter original?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33

    Luftfilter original?

    Hej. Hir vet jag om mitt luftfilter är original? Jag har plockat ner den och sen är hur smutsig som helst. Den är hel utan skador. Kan man rengöra den och isåfall hur? Jag har läst att man inte kan rengöra alla filter så hur vet jag isåfall om man kan rengöra mitt utan art det förstörs?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ciki Visa inlägg
    Hej. Hir vet jag om mitt luftfilter är original? Jag har plockat ner den och sen är hur smutsig som helst. Den är hel utan skador. Kan man rengöra den och isåfall hur? Jag har läst att man inte kan rengöra alla filter så hur vet jag isåfall om man kan rengöra mitt utan art det förstörs?
    Om det är ett skitigt pappersfilter, så släng det. Är det ett KN-filter, så rengör det och olja in det med KN.s produkter.
    Om det bara är torrt fint damm på det, så kan man blåsa försiktigt innifrån och ut med tryckluft. Ett skitigt filter är ju inte bra för bränsleekonomi och motorns gång, så byt.

  3. #3
    EN500:an har väl en såndär lös mörk matta har jag för mig?

    Kan väl förmodligen tättas som tex ett kn flter. Finns specielle medel för det. på det ska man väl olja in den när den är torr.(kramar ur den och ölåter den torka) Lika där, finns en speciell olja för det också

    En del tvättar väl med fotogen, kanske funkar med dieselolja också?

    I söndags så tvättade jag ett kn-filter med vatten och Yes diskmedel. Efter att den torkat så sprayade den med lite CRC smörjmedel och indränkt oljetrasa. Skulle nog göra likadant med filtret som sitter i EN500:an. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men så brukar jag göra i alla fall.....

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    33
    Det är rätt kladdigt av olja och sen var det lite smuts men mest var det kladdigt av olja. Filtret är ju gult från början nu är den svart av olja. Som jag fattar det ska det vara så eller? Närmande rengjort det ska man spreja olja på det? Luftfilterolja alltså?

  5. #5
    Kan du se om det är ett pappers filter ?
    Har de vart gult så låter det som ett pappersfilter

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Det finns ju faktiskt gula skumplast filter. Satt typ ett sådant i min Honda CB 250n och det skulle rengöras i kristallolja. Det fungerar att rengöra med alla produkter för sådant filter. Efteråt så ska det naturligtvis inoljas med filterolja.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Dom av skum slänger jag bokstavligen direkt !
    Satt ett sånt på min offroad som börja smula sönder sig o de satte sig överallt i förgasaren

  8. #8
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Dom av skum slänger jag bokstavligen direkt !
    Satt ett sånt på min offroad som börja smula sönder sig o de satte sig överallt i förgasaren
    Då e vi två...J__la skitfilter..

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag skulle gått in till märkeshandlaren och köpt det filter som ska vara.Det funkar bäst.Meningslöst att köpa nått annat typ Kn eller nått.Går inge bättre för det.Då lär man göra massa andra saker med.

  10. #10
    Mina KN filter har funkat på alla hojar jag har ägt iallafall !
    Har även på ena bilen

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2023-04-13, 19:19
  2. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  3. Montera smalare däck än original?
    Av mirrisen i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 16:51
  4. K&N Luftfilter
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 08:35
  5. Original instrumentpanel?
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •