Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.
    Klart det är en skaderisk, men en kontrollerad sådan. Är det bättre att inte ha en aning och sedan sätta sig i en situation? Då blir mc-körning farligt på riktigt.

    Sen brukar man jobba sig upp från väldigt lite broms till kanske låst hjul/full ABS. Det gäller alla typer av övningar. Att bara gå fullt lär man sig bara smärta av, DÅ får träningen ganska stor skaderisk som du skriver.

    ... och såklart inget att ha med på en uppkörning.
    Senast redigerat av Jåke den 2015-02-24 klockan 08:31.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Klart det är en skaderisk, men en kontrollerad sådan. Är det bättre att inte ha en aning och sedan sätta sig i en situation? Då blir mc-körning farligt på riktigt.

    Sen brukar man jobba sig upp från väldigt lite broms till kanske låst hjul/full ABS. Det gäller alla typer av övningar. Att bara gå fullt lär man sig bara smärta av, DÅ får träningen ganska stor skaderisk som du skriver.

    ... och såklart inget att ha med på en uppkörning.
    Tror ändå att ett moment av detta borde ingå i utbildningen, likaväl som att körning med släpkärra bör ingå i B-kortet

  3. #13
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Första gången jag övningskörde på trafikskolan var i ett villaområde i Norrtälje i april.
    Kom över ett krön, brant nedförsbacke, t-korsning, en enorm mängd lösgrus på asfalten efter vinterns sandning.
    Hoj utan abs. Helt omöjligt att få stopp på den.
    Lyckades iallafall minska farten och svänga i korsningen.
    Vet inte vem som blev mest imponerad, jag eller läraren, av att jag inte körde omkull.

    Kan vara bra att få prova på, man kanske under kontrollerade former.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  4. #14
    Frågan blir väl vem som vill ta på sig ansvaret vid en omkull körning !
    Bruten/trasig hand som behövs på jobbet !
    Skillnaden mellan mig o många som övningskör så har jag tagit ut frugan o barnen på grusväg bara för känslan skull men då får dom hälla sin egen fart

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Ramla och göra sig illa kan man göra oavsett tillfälle, fart och underlag. Det är ingen ursäkt att inte öva på saker. I mina ögon ungefär som att barn inte skulle öva på att gå De kan ju krypa, det räcker väl?
    Då menar jag verkligen öva, inte ha det som (stolle)prov. Vilket väl gör är jag egentligen är utanför ämnet. Plus, det är bara vad jag tycker om det här med att lära sig saker kontra trygghetshets. Så jag är egentligen ute och cyklar...

    Egen fart är självklart vid ovana eller träning, bra där! Alltför många tvingas av sig själv eller andra till något annat vid fel tillfällen.
    Senast redigerat av Jåke den 2015-02-24 klockan 12:47.

  6. #16
    Men tror du att körskola vill ha det på sin försäkring är frågan !!!

  7. #17
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men tror du att körskola vill ha det på sin försäkring är frågan !!!
    Ha vad på sina försäkringar, specifikt?

    Folk kör omkull och bryter saker även i dagens körgårdar, bromsprov och gatövningar på asfalt. Vari ligger skillnaden att göra övningar eller iallafall känna på grus, förutom att det är ett löst underlag så man måste öva på en mycket lägre nivå? Den personliga rädslan för något? Vad har det med körskola, försäkringsbolag och uppkörning att göra?

    Förresten, helst skulle i dagens skiträdda samhälle körskolan inte vilja ha något på sin försäkring alls, det kan jag nog garantera.

    Men, du och jag har spårat ur och jag bara fortsätter i samma urspårning. Jag lägger ner det och konstaterar att vi nog är överens om att det är en bra sak att man ser över det här eländiga körprovet vi haft senaste åren. Det känns som att det varit till mest för formens skull mer än att förbereda körkortstagaren för verkligheten. Det har varit väldigt tydligt på de kurser man haft där alldeles för många kommer med en felaktig uppfattning om både sin egen förmåga och den fysiska verkligheten. Nästan direkt från en lyckad uppkörning...

    Jag hoppas det går att få bättre och att man åtminstone anpassar de här idiotiska vikt och kubikkraven till rådande verklighet.
    Senast redigerat av Jåke den 2015-02-24 klockan 13:12.

  8. #18
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ha vad på sina försäkringar, specifikt?

    Folk kör omkull och bryter saker även i dagens körgårdar, bromsprov och gatövningar på asfalt. Vari ligger skillnaden att göra övningar eller iallafall känna på grus, förutom att det är ett löst underlag så man måste öva på en mycket lägre nivå? Den personliga rädslan för något? Vad har det med körskola, försäkringsbolag och uppkörning att göra?

    Förresten, helst skulle i dagens skiträdda samhälle körskolan inte vilja ha något på sin försäkring alls, det kan jag nog garantera.

    Men, du och jag har spårat ur och jag bara fortsätter i samma urspårning. Jag lägger ner det och konstaterar att vi nog är överens om att det är en bra sak att man ser över det här eländiga körprovet vi haft senaste åren. Det känns som att det varit till mest för formens skull mer än att förbereda körkortstagaren för verkligheten. Det har varit väldigt tydligt på de kurser man haft där alldeles för många kommer med en felaktig uppfattning om både sin egen förmåga och den fysiska verkligheten. Nästan direkt från en lyckad uppkörning...

    Jag hoppas det går att få bättre och att man åtminstone anpassar de här idiotiska vikt och kubikkraven till rådande verklighet.
    De e nog tur att man Fick hojkortet på köpet annars skulle man väl inte ha en chans att klara av de,Jag har faktiskt ingen aning vad för sorts bestämmelser eller prov som krävs...lätt å tung å mellan å tyngre...? fattar inget av detta.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    De e nog tur att man Fick hojkortet på köpet annars skulle man väl inte ha en chans att klara av de,Jag har faktiskt ingen aning vad för sorts bestämmelser eller prov som krävs...lätt å tung å mellan å tyngre...? fattar inget av detta.
    Vi gör väl som humlorna. De skall inte kunna flyga, men det vet de inte om, så de flyger ändå

  10. #20
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vi gör väl som humlorna. De skall inte kunna flyga, men det vet de inte om, så de flyger ändå
    Ligger nåt i detta faktiskt...

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •