Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #1
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295

    Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

    Vad tycker ni om detta?

    "Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-...or-motorcykel/
    Don't grow up, it's a trap!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Vad tycker ni om detta?

    "Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-...or-motorcykel/
    Verkar OK. Att det framkommit att kvinnor tydligen har haft för stora och tunga hojar att köra upp med, betyder kanske att hojen skall vara mer anpassad för föraren, oavsett om det är kvinna eller man.
    Kanske hojen inte skall vara tyngre eller utformad så att föraren skall ensam kunna resa upp den.
    Hoppas proven blir mera realistidka med bromsning och undanmanöver även på asfalt med lite sand på.

  3. #3
    Skämtar du Olle ?? Med sand !

  4. #4
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    "Broms och undanmanöver på asfalt med sand på"? Blir fan mörkrädd.
    Det är väl sånt som bör läggas på Risk 2:an och inte på en uppkörning.
    Det räcker redan med den nervositeten...
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    "Broms och undanmanöver på asfalt med sand på"? Blir fan mörkrädd.
    Det är väl sånt som bör läggas på Risk 2:an och inte på en uppkörning.
    Det räcker redan med den nervositeten...
    Ursäkta att det blev en missuppfattning. Håller med dig. Jag menade ju att förarna skall ha fått genomföra bromsprov på detta underlag. Inte att köra upp på det underlaget. Gäller ju även privatister.
    För två år sedan kom jag från Kristinehamn och körde upp på E 18 mot Karlstad. Den påfarten går i en skarpsväng och uppförsbacke. Där hade någon lastbil spillt sand på vägbanan. Såg flera sladdspår efter bilar. Fick själv långsladd på hojen, men inte värre än att det gick att reda ut.
    Det har ju hänt flera gånger att det blivit incidenter med bark, lera och grus på de lite mindre asfaltvägarna. Vad jag menar att man bör ha tränat lite på det i alla fall. Kan man göra det på en skolhoj som har bågar är det ju bättre än att kanske träna med en egen ögonsten.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-02-23 klockan 09:46.

  6. #6
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ursäkta att det blev en missuppfattning. Håller med dig. Jag menade ju att förarna skall ha fått genomföra bromsprov på detta underlag. Inte att köra upp på det underlaget. Gäller ju även privatister.
    För två år sedan kom jag från Kristinehamn och körde upp på E 18 mot Karlstad. Den påfarten går i en skarpsväng och uppförsbacke. Där hade någon lastbil spillt sand på vägbanan. Såg flera sladdspår efter bilar. Fick själv långsladd på hojen, men inte värre än att det gick att reda ut.
    Det har ju hänt flera gånger att det blivit incidenter med bark, lera och grus på de lite mindre asfaltvägarna. Vad jag menar att man bör ha tränat lite på det i alla fall. Kan man göra det på en skolhoj som har bågar är det ju bättre än att kanske träna med en egen ögonsten.

    Aha då verkade inlägget vettigare... trodde först att de skulle göra broms och manöver på uppkörningen... förstå ansiktsuttrycket när uppkörningsgubben säger
    -ja nu vill jag att du kör i 50km/h och genomför en manöver till höger genom konerna och på sanden sen slalom, vända och här ska du göra en broms till stillastående, också på sand.

    Lycka till"
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    På avrostningen 2014, lade vi till bromsning på grus. Folket kollade under ordnade former bromsa på grusväg. Inte så dumt att ha känt på det.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Aha då verkade inlägget vettigare... trodde först att de skulle göra broms och manöver på uppkörningen... förstå ansiktsuttrycket när uppkörningsgubben säger
    -ja nu vill jag att du kör i 50km/h och genomför en manöver till höger genom konerna och på sanden sen slalom, vända och här ska du göra en broms till stillastående, också på sand.

    Lycka till"
    HM, varför inte????????????????
    Skulle vara intressant att veta hur många incidenter med skrapade kläder och plast och hjälmar det blivit på ett år pga löst grus, lera eller sand på asfalten.
    Själv har jag vurpat då det låg snabelgrus kvar på vägen och en annan gång hade regnet spolat ut sand i en kurva alldeles efter ett krön.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.
    /Erik

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Är ju en rätt stor skaderisk att lära sig bromsa i grus på asfalt. Lär ju bli en hel del som åker omkull, och det spelar ingen roll hur mycket kläder man har på sig så kommer en del att göra illa sig i alla fall.
    ABS, men instablitet känner man ändå.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •