Sidan 4 av 11 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #31
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Låter som en bra ide, har alltid haft en lust att lära mig kunna köra samtidigt som jag.
    Tittar på film
    Surfar
    Läser bok / tidning
    Fötterna på ratten

    Även varför man måste köra om man kör 2 km fortare än framförvarande.
    Byta fil utan hänsyn.

    Är kunskap som jag saknar men gärna vill ha.
    Måste nog säga att jag är mer orolig för alla valpar i storstan som inte har en aning om vad som händer när dom sätter sig i en bil eller på en Hoj för den delen..De viktigaste för dom e Vaxat hår och fin bil ..Dom är den största faran.2 års fordonskunskap tycker jag skulle vara ett krav..Ser ju här hemma hur dom kör,kommer i sina SUVAR å kör mitt på vägen å dessutom flyttar inte på sig för dom har inte en aning om var dom har bilen.eller hojen för den delen,för hoj klarar dom inte att köra alls.har sett skräckscenario där också med en Vaxad valp inblandad. har smällt en av lastbilarna tack vare detta,va tvungen att stanna emot en tall,eller välta bilen.

  2. #32
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    angående detta ämne så skulle jag vilja uppmana er alla att verkligen inte ha för bråttom till sommaren !!
    det är illa nu på vägarna med dessa chaufförer från vissa länder utan några som helst fungerande trafikregler... vi har otaliga exempel så om någon tycker jag hittar på så går det nog hitta tidningsrubrikerna fortf, och sämre har det blivit tyvärr. Se till att hålla avstånden ifrån lastbilar då man nu för tiden inte vet vad det är för stollar bakom ratten tyvärr. Man har i detta landet kämpat med att få till en säkrare trafikmiljö, utbildningar etc etc... och sedan plötsligt backar vi ljusår tillbaka till ryssnivån igen pga div politiska beslut. Och vad göra ?
    EU medlemskapets fina fördelar så som berusade lb förare som köpt lappen på svartamarknaden och är precis livsfarliga på vägarna, och så den fina tiggarekulturen som väller in som skiten från en brusten avloppsledning...
    och det finns inte ett smack att göra tyvärr verkar det som...
    Min högst personliga åsikt
    Senast redigerat av Foosi den 2015-03-01 klockan 10:29.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #33
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Vad tycker ni om detta?

    "Förslaget innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något."

    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aven-...or-motorcykel/
    ju mer verklighetsförankrad ju bättre borde det vara, antar jag.
    Det borde inte vara någon raketforskning precis att komma fram till om en person är redo att släppas ut på vägarna på sin mc eller inte !
    Men det är andra faktorer som sedan spelar in i den verkliga världen. Där det kommer in saker som att uppfatta trafik och andra trafikanter, bedömma avstånd och andras hastigheter, etc etc...
    huruvida någon knixig bana som skall klaras på tid runt konor i krypfart är av avgörande betydelse när det kommer till att anlysera verklig olycksstatistik och olycksorsaker ? ?

    Visst inträffar säkert otaliga "klant" olyckor varje år som aldrig syns i statistiken då man kanske gör upp utan att det blir försäkringsskada, någon nuddar emot en bil i trafikköer, eller skrapar emot vid knixande mellan bilar... vet ej, men det är iaf inte där de farliga olyckorna sker !
    de sker skulle jag vilja påstå, vid att man missuppfattat/missbedömt trafiken eller sin egen förmåga helt, eller sedan den andra kategorin, kamekazi förare med dödslängtan !
    Sedan en stor del i olycksstatisktiken, andra bilister som inte SER oss.
    och där hjälper nog inte nåt annat än att kunna undvika dom och att köra som om vi är osynliga tyvärr !
    ja det är som jag tycker lite.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    För att återgå till rubriken , så tror jag inte heller att förarens trafiklämplighet skall avgöras om vederbörande kan krypa mellan koner eller inte. Som det skrivs av ovanstående, så är det ju mycket viktigare faktorer att ta hänsyn till. Att krypköra lär man sig nog i alla fall efter att fastnat i köerna som ju finns både här och där.

  5. #35
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Låter som du är en av problemen Cy2 !
    Dom saker du räkna upp är ju så vanligt i våran bransch eller inte
    Ska inte pennfajtas med dig, men hoppas att du kan ge svar på en liten fråga.
    Varför ska en ladtbil som kör någon km fortare än framförvarande köra om? Har ofta funderat på detta framförallt när jag kör E6 och E4.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Ska inte pennfajtas med dig, men hoppas att du kan ge svar på en liten fråga.
    Varför ska en ladtbil som kör någon km fortare än framförvarande köra om? Har ofta funderat på detta framförallt när jag kör E6 och E4.
    Tror nog att jag förstår dom som kör om en långsammare tradare. Det kanske inte bara är på slät väg som dom känner sig sinkade, i backar kan det bli en väldans skillnad och sitter man och kör heldagar kan man tröttna på att sitta och stirra i häcken på släpet framför timma ut och timma in.

    Då ser jag oftare och värre omkörningar gjorda av person- och kanske framförallt såna där skåpbilar. Där gäller inga som helst trafikregler ibland. Även sett en del MC som bär sig åt.

    OT och dessutom långt ifrån tråden....
    Ove

  7. #37
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tror nog att jag förstår dom som kör om en långsammare tradare. Det kanske inte bara är på slät väg som dom känner sig sinkade, i backar kan det bli en väldans skillnad och sitter man och kör heldagar kan man tröttna på att sitta och stirra i häcken på släpet framför timma ut och timma in.

    Då ser jag oftare och värre omkörningar gjorda av person- och kanske framförallt såna där skåpbilar. Där gäller inga som helst trafikregler ibland. Även sett en del MC som bär sig åt.

    OT och dessutom långt ifrån tråden....
    Visst är det OT, men en intressant fråga. Tror den kommer att vara olöst. Ännu ett mysterium.
    Lägger ner min sökan efter ett svar nu.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Visst är det OT, men en intressant fråga. Tror den kommer att vara olöst. Ännu ett mysterium.
    Lägger ner min sökan efter ett svar nu.
    Tror det hela kan skrivas med det allsidiga ordet STRESS.
    Kanske vederbörande är lite sent ute och vill ta igen några minuter. Har för mig att tidsvinsten egentligen är försumbar vid lite ökad hastighet mellan 80-90. Men som sagt, inte kul att sitta och titta på en släpbakände i flera mil.

  9. #39
    Pga något som heter färdskrivare ! Vi har minuter o slåss med o då händer väl det som någon skrev tidigare !
    2 till1 väg är ju det sämsta som kunde hända yrkestrafiken pga även P-bilar kan ligga i 70 men så fort de blir 2 filigt ökar dom till 90 vilket kan reta gallfeber på kuskar därav dessa dåraktiga omkörningar

  10. #40
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Pga något som heter färdskrivare ! Vi har minuter o slåss med o då händer väl det som någon skrev tidigare !
    2 till1 väg är ju det sämsta som kunde hända yrkestrafiken pga även P-bilar kan ligga i 70 men så fort de blir 2 filigt ökar dom till 90 vilket kan reta gallfeber på kuskar därav dessa dåraktiga omkörningar
    Har sett det också. Folk blir nog försiktigare när vägen blir 1 fil. Lika bra att gasa om bromsklossar så fort det blir 2 fil. Här kommer lastbilarnas problem.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •