Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 91 till 100 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #91
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Trailrider Visa inlägg
    Ja, du är en av flera i denna tråd som fjantar dig för istället för att argumentera och diskutera. Du ger ut öknamn och säger att man är "kort i huvudet". Det är ett fjantigt beteende och ett tecken om något att man själv är, som du skriver, "kort i huvudet".

    Jag är inte det minsta arg. Blir mest fundersam på hur man som vuxen kan hålla på så i sina inlägg istället för att argumentera sakligt?

    Om någon vill diskutera med mig så gör det sakligt om trådens ämne men skippa fjanterierna om öknamn, popcorn, att tråden är underhållande etc. Ignorerar inlägg av detta slag.
    Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

    OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

    Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

    Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

    Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om?
    Ove

  2. #92
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

    OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

    Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

    Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

    Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om?
    Såvida detta inte är Transportstyrelsens sida för reklamationer,så Håller jag med.

  3. #93
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Hmm.
    På vilket sätt är det ett personangrepp att skriva

    "Popcorn...
    Fortsätt..." I en tråd?


    Är det på samma sätt som när någon kallar den andre för fjant?


    Så, det här med personangrepp du skriver om kanske du skulle begrunda mer noggrant? Vad är det egentligen?


    Ja visst, några av oss gick ot i din tråd, men även här så har du själv överglänst oss andra.. Med råge..

    Avslutningsvis måste jag annonsera att jag gläds med alla mina medmänniskor som klarat sig från "riktiga" problem att tampas med och kan fokusera på petitesser..

    Vidare argument är överflödiga..











    //Janne

  4. #94
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Trailrider Visa inlägg
    Att tycka att korta personer gör fel och inte är lämpliga förare som inte väljer hoj efter sin längd utan kör hojar där den blir ett potentiellt problem är inget påhopp.
    Nu lägger jag mig i (igen). Jag tycker att detta påstående snarare liknar diskriminering av kortare människor. Det finns lösningar av olika slag, man kan sänka hojen med annan fjädring, man kan köpa platåskor för mc-bruk för att underlätta att nå ner bl a. Jag känner det inte som att det är ett korrekt påstående du framför om kortare människor men du är fri att tycka som du vill. Sen att du kanske inte får med alla i resonemanget är bara bra för din del för då får du utöva lite diskussioner och ta in vad andra tycker. Se där, nu såg jag en lösning!

    Givetvis köper ingen person som är 1,60 lång en hoj med för hög sitthöjd (Yamaha Teneré t ex) och som trots sänkning ändå är för hög. Jag tror att de flesta förstår detta redan vid första tanken och i sitt val av mc.

    Det jag vill mena är att det finns oftast lösningar, endast den trångsynte ser blockeringar och hinder. Människan skulle aldrig kunnat utvecklas så pass varav raketfart senaste decennierna om alla bara såg hinder i allting.

  5. #95
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kommer man med svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta så blir det lätt så att folk blir irriterade eller roade och att man börjar svara emot.

    OK. Jag råkade skriva Bror Dukt.. men jag har inte skrivit att du är kort i huvudet. Den kommentaren gällde ditt påstående att 15% står för 50% av alla olyckor i befolkningen. För att analysera vad som gäller där får man nog precisera lite bättre: Hur stor del av befolkningen kör motorcykel? Hur långa är dom som råkar ut för olyckor? Har dom vad man kallar riskbetéende (=korta i huvudet). O.s.v

    Angående saklighet: Att vara saklig är inte att med näbbar och klor försvara en teori som bygger på enstaka händelser och egentligen saknar allt faktaunderlag. Att kalla alla som säger emot för fjantiga är heller inte särskilt sakligt. Kom gärna med statistik som visar på att du har rätt men jag tror inte det blir lätt för, jag tror inte att man som första åtgärd mäter t.ex benlängden på dom som vurpat.

    Har man lust och vilja att köra hoj så är det OK även om längden inte stämmer exakt in i den mall du vill skapa. Visst finns det gränser men dom som inte klara ser nog själva att det inte går. Är det fråga om andra hinder så plockas dom bort vid en läkarundersökning som faktiskt ingår så gravt mentalt störda och blinda går bort direkt.

    Kanske det vore dags att låta tråden återgå till vad den är tänkt att handla om?
    Kan bara gå efter mina egna erfarenheter och dessa visar att det är korta personer som går omkull med sina hojar när det börjar närmar sig gångfart eller stopp vid t.ex. rödljus. Har under mina 33 år bakom styret aldrig sett en lång person eller en person som kört en hoj som är lämplig för den egna längden (minst en platt fot i marken utan att behöva hasa över) gå omkull. För mig är detta fakta och inget någon annan kan ändra på.

    Om det jag skriver är "svepande generaliseringar som bygger på egen tro och övertygelse och försvarar sina idéer in absurdum, utan att kunna visa på någon verklig fakta" så är det du skriver detsamma.

    Kallar inte personer som argumenterar för fjant. Kallar personer för fjant om man skriver "fram med popcorn", "denna tråden är underhållande", "+1 på den", ger öknamn etc. Sådant som inte tillför något utan som ungdomar kallar "trollande".

    Jag håller inte med er. Bara för att man har lust att köra hoj så ska man per automatik inte få göra det. Körkort är som sagt ingen rättighet och alla platsar inte bakom styret.

    Jag har hela tiden diskuterat det tråden handlar om.

    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Hmm.
    På vilket sätt är det ett personangrepp att skriva

    "Popcorn...
    Fortsätt..." I en tråd?


    Är det på samma sätt som när någon kallar den andre för fjant?


    Så, det här med personangrepp du skriver om kanske du skulle begrunda mer noggrant? Vad är det egentligen?


    Ja visst, några av oss gick ot i din tråd, men även här så har du själv överglänst oss andra.. Med råge..

    Avslutningsvis måste jag annonsera att jag gläds med alla mina medmänniskor som klarat sig från "riktiga" problem att tampas med och kan fokusera på petitesser..

    Vidare argument är överflödiga..
    Om någon argumenterar sin åsikt i en tråd och får svar som "fram med popcorn" så är personen som skriver det sistnämnda en fjant, ja, och det är inget påhopp.

    Överglänsa? Jag skriver bara vad jag tycker. Om du tycker att man "överglänser" när man argumenterar för sin åsikt så får det stå för dig.

    Du måste tillhöra denna skara du pratar om som klarat sig från "riktiga" problem och som har tid med petitesser eftersom du själv har tid att husera här i tråden. Kasta inte sten i glashus.

    Bra, då kommer det inga mer inlägg från dig.

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nu lägger jag mig i (igen). Jag tycker att detta påstående snarare liknar diskriminering av kortare människor. Det finns lösningar av olika slag, man kan sänka hojen med annan fjädring, man kan köpa platåskor för mc-bruk för att underlätta att nå ner bl a. Jag känner det inte som att det är ett korrekt påstående du framför om kortare människor men du är fri att tycka som du vill. Sen att du kanske inte får med alla i resonemanget är bara bra för din del för då får du utöva lite diskussioner och ta in vad andra tycker. Se där, nu såg jag en lösning!

    Givetvis köper ingen person som är 1,60 lång en hoj med för hög sitthöjd (Yamaha Teneré t ex) och som trots sänkning ändå är för hög. Jag tror att de flesta förstår detta redan vid första tanken och i sitt val av mc.

    Det jag vill mena är att det finns oftast lösningar, endast den trångsynte ser blockeringar och hinder. Människan skulle aldrig kunnat utvecklas så pass varav raketfart senaste decennierna om alla bara såg hinder i allting.
    När jag tidigare skrev om sadelhöjd (80-90 cm) och korta personer så hade jag fel enligt dig. Din man som är 1.60 cm skrattade tydligen också så det stod härliga till. Nu skriver du att ingen med denna längd köper en Yamaha Teneré som har 87 cm i sadelhöjd, inte ens om man sätter på en sänkningssats. Tidigare var det ju inga problem alls utan det var jag som hade fel, så hur ska ni ha det egentligen?

    Man har nu gjort det lättare för korta personer, som oftast har det svårare att ta körkort enligt statistik, att få det lättare att ta körkort. Det är inte okej. Jag vill inte ha ut fler osäkra förare som är potentiella trafikfaror, förare som i många fall inte skulle klarat uppkörningen så som den var. Hur man kan tycka att det är fel att tycka så är för mig helt främmande.

  6. #96
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Trailrider Visa inlägg
    Man har nu gjort det lättare för korta personer, som oftast har det svårare att ta körkort enligt statistik, att få det lättare att ta körkort. Det är inte okej. Jag vill inte ha ut fler osäkra förare som är potentiella trafikfaror, förare som i många fall inte skulle klarat uppkörningen så som den var. Hur man kan tycka att det är fel att tycka så är för mig helt främmande.
    Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp.
    Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

    Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!

  7. #97
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp.
    Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

    Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!
    Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..!

  8. #98
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..!
    Haha, den här lilla terriern fick ett utbrott igen bara
    Jag ska ta tillvara på varenda härlig höstdag och njuta av varje mil som rullar förbi under däcken. Och tippar jag hojen i garaget så är det inte hela världen för det är MIN och den är gammal och sliten redan

  9. #99
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Lägg inte energi på ett sånt forumtroll,du bara tröttar ut dig i onödan,Lägg energin på hojåkande istället..!
    Du har helt rätt - man ska inte mata trollet...
    Ove

  10. #100
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Men du är väl mig en envis och trångsynt jäkla människa! Och ja - tycker du att jag hoppar på dig med personangrepp så är det för att du verkligen ber om det. Du hoppar ju på oss som inte har fått långbena-generna och det tar jag som personangrepp.
    Man väljer väl för tusan hoj utifrån sina egna förutsättningar. Jag som är kort väljer en hoj som passar mig och då ska jag också ha samma möjlighet till att ta körkort!

    Ger du dig in i den här diskussionen så får du banne mig tåla lite också, för vi verkar vara många som inte delar din åsikt!
    Återigen så tolkar du allt man skriver fel. Jag har hela tiden sagt att det är personer som inte kör hoj efter sin längd som jag har problem med. Har inget problem, återigen, med personer som kör hoj efter sin längd.

    Att anpassa körkortsutbildningen för korta, att man förenklar utbildningen så många som inte skulle klara den nu gör det, är helt fel för hojarna är i dag anpassade för vissa längder. Är man kortare än dessa så kan man oftast inte hantera hojen på ett säkert sätt när det kommer till gångfart/stopp, så är det bara. Körkort är ingen rättighet utan något man förtjänar efter att ha bevisat adekvat körförmåga. Att som sagt förenkla den för korta personer är helt fel och det kommer att göra så potentiella trafikfarliga hojåkare nu vistas ute bland oss andra.

    Hade du själv sett en dödsolycka på 15 meters avstånd där en kort kvinna blev överkörd av en lastbil eftersom hon inte nådde ner som hon skulle vid rödljuset och tappade balansen och föll över på den andra körbanan så hade du kanske tyckt annorlunda?

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •