Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Är det mycket trafik duger inte 2+1 vägar längre, jag skulle helst se att de flesta byggdes om till 2+2, eller beroende på trafik, motorväg.
    Riksväg 45, Trollhättan-Göteborg, har nyss byggts om till 2+2 väg, jädrar vad vilsamt att köra där, lås farthållaren på 100 (laglig hastighet), lyssna på lite musik eller en talbok och låt landskapet glida förbi.

    Jag har börjat köra lagligt (enligt gps) på senare år och kan nämna att man stressar upp sig mycket mindre, slipper ofta köer, slipper oftast köra om, sparar mycket bensin och förlorar mycket mindre tid än vad man kan tro.

    On topic: det där provet att hålla balansen mellan koner var ett skämt redan på när jag tog lappen, det gick helt enkelt inte med körskolans honda 125:a.
    Förvånad över att något liknande verkar ha hängt kvar alla dessa år, krävs tydligen att man lånar en offroad för att klara detta prov med bravur.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2015-03-03 klockan 11:18.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Då har jag en fråga; antingen har jag missat någon kommentar eller så har ingen skrivit det. Vilken lågbana kommer man att få köra på uppkörningen?
    Kristian

  3. #43

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Den banan fick jag på uppkörningen, inga som helst problem.

  5. #45
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    En liten fundering. Hur sakta ska man köra på krypkörningen??
    Jag är i färd med att ta kort och jag har hittills kört privat. Har inte tänkt ta många lektioner hos körskola då det knappt finns någon i närheten som har mc-kort (närmaste är typ 8 mil!).

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Att kk-aspiranterna kan trimmas lite mera i verkliga trafiken tycker nog de flesta är positivt.

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    En liten fundering. Hur sakta ska man köra på krypkörningen??
    Jag är i färd med att ta kort och jag har hittills kört privat. Har inte tänkt ta många lektioner hos körskola då det knappt finns någon i närheten som har mc-kort (närmaste är typ 8 mil!).
    Enligt min körlärare skulle det gå så sakta som möjligt, hastighetsmätaren skulle inte ens reagera. Men enligt uppkörningsinpektören så räckte det att visa att man kunde hantera hojen i låg hastighet.

  8. #48
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Oj, det känns rätt jobbigt. Det är ju liksom inte så kul att åka långsamt

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Oj, det känns rätt jobbigt. Det är ju liksom inte så kul att åka långsamt
    Visst kan det vara jobbigt att köra långsamt, men en nödvändighet att kunna ibland. Råkade ut för en jäkla köbildning i Oslo för några år sedan i deras tunnlar på E 18. 25 grader varmt och tidvis stillastående trafik. Luftkyld hoj som fick värmeslag ett par gånger mitt i en igenproppad 4.filsväg. Inte kul. Lyckades dock komma ut i bussfilen och då släppte det. Hade sidoväskor på hojen, så det var lite för trångt för att kunna höra mellan bilarna, som ett par norrmän med sporthojar lyckades med.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Boden
    Inlägg
    4
    Pröva ta hjälp av någon som går framför dig i normal gång fart eller lugn gång fart. Dom vill såklart att du ska köra så sakta som möjligt men det finns inte nån bestämd hastighet man ska hålla sig under. Vill du har en referens skulle jag säga runt 6-7 kanske 8 km/h är godkänt.

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •