Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 110

Ämne: Transportstyrelsen föreslår ändringar av manöverprov för motorcykel

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Oj, du borde bli psykoanalytiker. Det är inte många som har förmågan att bara sådär ställa diagnos om vad folk tror om sig själva utan att ens ha talat med personen ifråga. Men det gjorde du om HD åkaren utan större problem. Med skägg och fabrikat på mc som enda vägledning...
    Som du kanske ser så skrev jag mm efter att ha beskrivit personen. Hade också kunnat nämna att han körde med öppen hjälm som inte var knäppt (det är ju tufft), hade ett "Fuck You-finger" bak på skinnvästen som logga (det är ju riktigt tufft), öppen ljuddämpare som han gasade fullt på (det är ju otroligt tufft) trots att trafiken knappt rörde sig när han kom. Så ja, han tror sig vara en liten tuffing och det behövs ingen psykoanalytiker för att se detta men tack för att du är med och yttrar dig om något som inte tråden handlar om.

    ----------

    Vi kommer liksom ingenstans i denna diskussion. Min åsikt är klar. Om man inte klarar av att hantera hojen, om ens längd och/eller vikt är ett hinder, ja då ska man inte få ta körkort, oavsett kön. Körkort är ingen rättighet, som sagt. Med det lämnar jag tråden.

  2. #62
    Men då dissar jag dig som hojförare !
    Tjejen körde upp på en offroad som hon inte nåde ner o jag kan inte tänka mig att en körskola skulle rekomendera detta om han/dom skulle anse detta som okej !

  3. #63
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Når bara ner med tåna på min hoj,räcker väl.Har ej ramlat på 32 år.Sitter i huvudet och att planera.Löjligaste förslag jag hört.Då ska man väl ta körkortet av dvärgar och handikappade med då.Kör så det ryker.
    http://www.nocarnofun.com/earless-sa...r-i-have-seen/

  4. #64
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Trailrider:
    Alla har nämligen rätt att ta körkort oavsett förutsättningar. Jag tycker att du nu kränker individer genom att påstå att alla ska inte få ta körkort för att de pga olika anledningar har mindre eller större hinder på vägen till sitt körkort. Hur tänker du här?

    Jag tycker du ska ta en titt på denna sida jag hittade, skrolla ner till ”Ett nytt liv” längst ner och läs där.

    Och hon är rullstolsbunden! Och kör MC!

    Det finns nämligen inga hinder, bara lösningar.

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men då dissar jag dig som hojförare !
    Tjejen körde upp på en offroad som hon inte nåde ner o jag kan inte tänka mig att en körskola skulle rekomendera detta om han/dom skulle anse detta som okej !
    Du får gärna "dissa" mig som förare om det får dig att må bättre eller om det är den nivån du argumenterar på. Till skillnad från dig så går jag inte till personangrepp utan säger bara som det är, att körkort inte är en rättighet och att alla inte kan ta det, vilket är ren fakta. Om man har ett handikapp eller annat kroppsligt problem så kan man i vissa fall få ta körkort för t.ex. bil men om handikappet är för grovt så får man inte det.

    Angående trafikskolan så anser jag den vara oseriös, likväl Trafikverket, som låter någon oavsett kön köra upp på en hoj man inte når ner till marken på. Det är en trafikfara. Trafikskolor finns det gott om som är oseriösa som bara tänker med plånboken, att få in så mycket pengar som möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Trailrider:
    Alla har nämligen rätt att ta körkort oavsett förutsättningar. Jag tycker att du nu kränker individer genom att påstå att alla ska inte få ta körkort för att de pga olika anledningar har mindre eller större hinder på vägen till sitt körkort. Hur tänker du här?

    Jag tycker du ska ta en titt på denna sida jag hittade, skrolla ner till ”Ett nytt liv” längst ner och läs där.

    Och hon är rullstolsbunden! Och kör MC!

    Det finns nämligen inga hinder, bara lösningar.
    Nej, man har ingen rätt att köra oavsett förutsättningar. Nej, det finns inte lösningar på allt.

    Försök få en blind (eller grava synnedsättningar), svåra hjärtbesvär, svår diabetes, mentala handikapp, kroppsliga handikapp av grad etc att få körkort så kommer du se att det inte går. Står klart och tydligt i lagstiftningen. Klarar man inte en vanlig kroppslig läkarundersökning får man t.ex. inte ta lastbils- eller busskort. Men du vill att dessa personer ska få ta körkort? Jag säger som Ace Ventura (skämt).

    Har inte läst det du länkar till men hon kör säkerligen en Trike, som har tre hjul, ett fram och två bak, eller annan specialbyggd hoj. Som jag hela tiden skrivit så ska man inte få ta körkort om man inte klarar av att hantera hojen. En Trike kan många handikappade köra för där krävs ingen balans eller att man sätter ner fot/fötter så då är är det inga problem.

    Problemen jag diskuterar om i denna tråd gäller personer som är korta men som kör hojar man inte klarar av. Kan ta det igen om du missade mina länkar:

    1. Hade hon haft rätt längd för hojen hade hon inte tippat över och hon hade då inte panikvarvat motorn eftersom hon nästan tappade den p.g.a. avsaknad adekvat armstyrka.
    2. Hade hon haft rätt längd för hojen hade hon inte tippat över.
    3. Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
    4. Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
    5. Här hade hon längden men saknade armstyrkan och tappar därför hojen.
    6. Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.
    7. Hade hon haft rätt längd för hojen och adekvat armstyrka så hade hon inte tappat den.

    Finns ca 1700 st till klipp på YouTube, om du söker, där den röda tråden fortsätter och fortsätter men alla vill, eller kan inte, se den.

    När har man bäst balans och minst chans att tappa hojen? När man har en tå eller en platt fot mot marken? Tycker som sagt att man inte ska få ta körkort om man inte når ner med minst en platt fot i marken.
    Senast redigerat av Trailrider den 2015-09-02 klockan 19:53.

  6. #66
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Trailrider Visa inlägg
    Tycker som sagt att man inte ska få ta körkort om man inte når ner med minst en platt fot i marken.
    Jag når inte ner med en hel platt fot jag heller, ingen har heller klagat på mig över det.

  7. #67
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Jaadu Trailrider - du måste ju vara fantastiskt lycklig som är en så otroligt perfekt människa som har mc-kort och gör allt rätt. Rätt längd, rätt vikt, rätt armstyrka osv.
    Synd bara att du har så taskig attityd! Och det är väldigt mycket "hon" i dina tips på länkar, så nog fasiken tycker jag du har tråkig inställning till kvinnliga hojåkare och då blir jag som kort tjej lite småsur och grinig förstår du (eftersom jag är tjej kan jag väl skylla på pms eller nåt lämpligt )!

    Att ha en fot platt mot marken kan säkert vara tryggt och bra i början när man kör hoj, man kanske till och med vill kunna sätta ner båda fötterna ordentligt. Men ju mer man kör desto tryggare blir man och då behövs kanske inte hela foten i marken.

    Men vet du - jag som är kort, klen och inte alls felfri kommer antagligen höja handen (inte långfingret) åt dig också efter vägen om vi möts, för det är så jag som hojåkare bemöter andra. Jag sitter inte och är skadeglad åt någon som tippar med hojen och tycker det är rätt åt honom/henne bara för att denne kör med logga på ryggen eller mullrande HD. Sen om loggan på ryggen är ett "Fuck you-finger" eller en Hello Kitty har väl ingen betydelse?!

    Klarar man teori och uppkörning så har man rätt till körkortet enligt mig, för då har man visat att man kan hantera hojen i lågfart, högfart och inbromsningar. Sen kommer det andra av erfarenheten man får av körning.
    Senast redigerat av _marie_ den 2015-09-02 klockan 22:05.

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Shit pommesfrites! Alla har väl tappat en hoj nångång, oavsett fysiska företräden, inklusive längd, armstyrka eller annat valfritt påhittat trams? Klassisk rookiegrej som faktiskt aldrig tidigare diskvalificerat någon från att ta a-behörigheten.

    Om nu Transportstyrelsen (och SMC) upptäckt - vad alla redan visste – att manöverprovet slår fel och säger väldigt lite om hojåkarens allmänna lämplighet som det är utformat idag, borde vi väl alla jubla? Speciellt om det i framtiden kan betyda att vi blir fler mc-förare ute på vägarna. Och att det kanske blir fler tjejer i den snart annars museala 60+ gubbkolonin. Kassa bilförare finns det redan så det räcker och blir…

    Det du beskriver, Trailrider, är mer en utmaning för hojtillverkarna att ta fram modeller som passar såväl kortvuxna som de med sparrisarmar!

    Mina 50 cent.

  9. #69
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Popcorn.....

    Fortsätt...




    //Janne

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Jaadu Trailrider - du måste ju vara fantastiskt lycklig som är en så otroligt perfekt människa som har mc-kort och gör allt rätt. Rätt längd, rätt vikt, rätt armstyrka osv.
    Synd bara att du har så taskig attityd! Och det är väldigt mycket "hon" i dina tips på länkar, så nog fasiken tycker jag du har tråkig inställning till kvinnliga hojåkare och då blir jag som kort tjej lite småsur och grinig förstår du (eftersom jag är tjej kan jag väl skylla på pms eller nåt lämpligt )!

    Att ha en fot platt mot marken kan säkert vara tryggt och bra i början när man kör hoj, man kanske till och med vill kunna sätta ner båda fötterna ordentligt. Men ju mer man kör desto tryggare blir man och då behövs kanske inte hela foten i marken.

    Men vet du - jag som är kort, klen och inte alls felfri kommer antagligen höja handen (inte långfingret) åt dig också efter vägen om vi möts, för det är så jag som hojåkare bemöter andra. Jag sitter inte och är skadeglad åt någon som tippar med hojen och tycker det är rätt åt honom/henne bara för att denne kör med logga på ryggen eller mullrande HD. Sen om loggan på ryggen är ett "Fuck you-finger" eller en Hello Kitty har väl ingen betydelse?!

    Klarar man teori och uppkörning så har man rätt till körkortet enligt mig, för då har man visat att man kan hantera hojen i lågfart, högfart och inbromsningar. Sen kommer det andra av erfarenheten man får av körning.
    Har jag påstått att jag är perfekt? Har jag påstått att jag gör allt rätt? Har jag påstått att jag har rätt längd? Har jag påstått att jag har rätt vikt? Har jag påstått att jag har rätt armstyrka? Nej! Så varför skriva det då?

    Men om det nu skulle vara så, vore det något fel med det då?

    Ganska komiskt faktist att du kastar ur dig dessa saker om mig när du själv skriver att du inte alls är sådan som jag utan att du hälsar på andra hojåkare och dittan och dattan. Du anser dig alltså vara bättre än än vad jag är. Sten i glashus. Oh, the irony.

    Du misstolkar allt man skriver. Har fortfarande inte någon attityd mot kvinnor. Att den blev tjejer i klippen var för att det var så sökresultatet visades på Youtube när jag sökte. Finns som sagt närmare 2000 klipp till och då finns det säkerligen killar som tappar sina hojar men som du kanske förstår så kan jag inte lista alla dess eller söka upp specifika klipp. Det får du göra själv.

    Hur som helst så gör dessa nya regler att det kommer komma fler förare ut i trafiken som egentligen inte borde vara där. Kör man en hoj som har 80-90 cm i sadelhöjd, och så är man runt 1,60 vilket gör att man inte når ner till marken utan måste tippa hojen och ha all vikt på stortån, ja då är man en potentiell trafikfara.

    Finns liksom inget mer att diskutera för jag har min åsikt satt och den ändras inte. Så för mig är denna diskussion avslutad.

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Manöverprov, film
    Av Grusbusen i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 20:41
  3. transportstyrelsen
    Av engström67 i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 23:23
  4. Transportstyrelsen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 13:31
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •