Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Begagnade motorcyklar för långa personer

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Begagnade motorcyklar för långa personer

    Hej, jag har lekt lite med tanken på att sälja min nuvarande hoj för att testa någon annan modell. Detta kommer dock inte ske förens om ca 2 år, då jag just nu sitter i skolbänken igen (så än får jag nöja mig med den jag har). Skadar dock inte att börja spana lite redan. Jag söker alltså en hoj som skulle passa en långbent person på 180 cm. Helst ska det vara en som är billig att försäkra och jag ser gärna att den inte slukar alltför mycket bensin. Där kring 600-750cc hade varit passligt. Dock är det ju inte kubiken som prioriteras högst utan helst ska man ju få ut så mycket som möjligt av hojen. Vad gör man med kubiken om det för övrigt inte är tillräckligt med klös i hojen. Jag må även nämna att esteten i mig är smått allergisk mot kantiga former (kvadratformade lyktor och dyl är inget för mig). Hoppas ingen med med en sådan hoj tar åt sig, menar absolut inte att reta upp någon. Alla har vi olika smak och tycke. Skönheten ligger ju i hojägarens ögon. Brukar mest hålla mig på landsvägen, men nu och då ger jag mig ut på någon mindre väg (på landet).
    Senast redigerat av Mymlan den 2015-02-05 klockan 02:04.

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Vill du hålla dig till märket är ju inte steget långt till GSR600/750. De är dock "moderna" med formgivna lyktor och inte mer gammaldags fristående runda. Billiga i både försäkring och bensin, med ABS och om 2 år borde de sjunkit en del i pris. Annars kan jag göra som man normalt gör på forum, tipsa om och diskutera hur billig just hojen jag själv kör kommer att vara om 2 år. Men även om den är billig i försäkring för mig just nu, är den inte speciellt billig att köra och utseendet är speciellt så vi struntar i den.

    Utöver det finns det inom 20 årsmodeller säkert 10 hojmodeller per år som man skulle kunna tipsa om, men då är det nog både lättare och roliga för dig att upptäcka dem själv via hemsidor och annonser. Fler förslag kommer alldeles säkert!

    Jag är 188 cm f ö, och de flesta moderna (yngre än 10 år) hojar har så pass bra ergonomi att jag får plats. Din GS är extremt liten i sammanhanget, på både gott och ont.
    Senast redigerat av Jåke den 2015-02-05 klockan 11:32.

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Vill du hålla dig till märket är ju inte steget långt till GSR600/750. De är dock "moderna" med formgivna lyktor och inte mer gammaldags fristående runda. Billiga i både försäkring och bensin, med ABS och om 2 år borde de sjunkit en del i pris. Annars kan jag göra som man normalt gör på forum, tipsa om och diskutera hur billig just hojen jag själv kör kommer att vara om 2 år. Men även om den är billig i försäkring för mig just nu, är den inte speciellt billig att köra och utseendet är speciellt så vi struntar i den.

    Utöver det finns det inom 20 årsmodeller säkert 10 hojmodeller per år som man skulle kunna tipsa om, men då är det nog både lättare och roliga för dig att upptäcka dem själv via hemsidor och annonser. Fler förslag kommer alldeles säkert!

    Jag är 188 cm f ö, och de flesta moderna (yngre än 10 år) hojar har så pass bra ergonomi att jag får plats. Din GS är extremt liten i sammanhanget, på både gott och ont.
    Tackar så mycket för hjälpen. Jag har ju lång tid på mig ännu att leta. Är lite barnsligt fäst vid den jag har (kan hända för att det är min första). Men det känns nog i kroppen när jag kört en längre sträcka med den, dock är den väldigt smidig i stadstrafik. Har varit till Helsingfors med den ett par gånger. Som sagt har ju inte utseende högsta prioritet, om jag för övrigt gillar egenskaperna hos hojen. Men man ska ju ändå inte gå och köpa en hoj, om man inte kan acceptera hur den ser ut.

  4. #4
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Någon lång person här som har erfarenhet av Honda cb 750?
    Tycker om att få fötterna ordentligt i marken vid behov. Men det har nog hittills lyckats på de flesta hojar jag kört.
    Senast redigerat av Mymlan den 2015-02-05 klockan 15:14.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Jag igen! Om du menar den nyare versionen så är den ganska lik Kawa Zephyr 750. Den har jag kört, inga problem att få plats.

  6. #6
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Jag igen! Om du menar den nyare versionen så är den ganska lik Kawa Zephyr 750. Den har jag kört, inga problem att få plats.
    Inte för att jag tänkte köpa 500:an, men den är väl ganska lik en suzuki gs 500 i höjd? Alltså ganska liten?

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Inte för att jag tänkte köpa 500:an, men den är väl ganska lik en suzuki gs 500 i höjd? Alltså ganska liten?
    Nej, det skulle jag inte säga.

  8. #8
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Hej

    Jag kan rekommendera den som jag kör just nu. Kawasaki versys 650. Jag är 177 lång och når nätt o jämt ner med fötterna. Det är inte riktigt din stil men en mycket trevlig hoj att köra på alla underlag.
    Vill man sitta två på den så är den lite för svag och därför kommer jag att byta till en versys 1000 när det börjar finnas begagnat av 2015 modellen.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Hej,
    jag håller med Allan K, motorcyklar av typen "allround" är väldigt användbara och rimliga i försäkringskostnad.
    Kawasaki Versys, Yamaha TDM 850 och 900 är bra exempel på denna typ av motorcykel.

    Lycka till Mymlan.

    // Shoei

  10. #10
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Jag har sedan ett år tillbaka en customhoj som jag är jävligt nöjd med. En Yamaha XV535 Virago av årsmodell 2000. Kör så gott som enbart på landet på småvägar så det är väldigt sällan jag ligger över 90 km/h. Den drar knappa 4dl/milen. Själv är jag 184 cm lång och väger ca 80 kg.

    Billig i inköp. Finns för mellan 15K - 25K kronor.


Liknande ämnen

  1. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  2. MC-ställ för långa personer?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 21:17
  3. bra hoj för långa?
    Av axel77 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 22:00
  4. Begagnade racedäck
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 22:17
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 01:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •