Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 41

Ämne: Hjälp mig välja

  1. #21
    glidare
    Gäst
    Jag åker med min cbf 500 runt i Europa. Jag har dock aldrig haft passagerare med mig men det funkar bra att ha passagerare men det blir inga snabba pass.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Jag och min fru har åkt en massa på hyrd Gs 1200 nere i Spanien. Ingen av oss är liten... Vi provsatt en 800 men den var högre och mer obekväm (kändes i varje fall så) . Åk till en handlare och kliv av och på en stund.... Vi åkte en del smala och mycket branta vägar med full packning. Vill egentligen inte fundera på vad totalvikten var..... Men kraften räckte. Hemma åker vi på en V-strom dl 1000. Även där räcker kraft och plats.

  3. #23
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Visst, på Autobahn i 130+ är en 1200 skönare. Fast hur många dagar om året kör du där? 2? 4? Sedan finns det strax över 360 andra dagar på året...

    Att låta några få dagars behov styra inköpt kanske inte är optimalt?

    (Dessutom har man fasen så mycket roligare om man skippar autobahn och köra vanliga landsvägar. Men det en annan fråga! )

    Åk till en handlare, provsitt! Ta några rejäla provturer när snön försvinner i mars.
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-30 klockan 11:31.

  4. #24
    Det kommer alltid, oftast från samma personer, uppfattningen att större motor är onödigt. Glöm det! Skillnaden mellan en 800 och en 1200 är stor då man kör längre touringsvängar och framförallt med packning och passagerare. Det finns två anledningar att köpa en 800 istället för en 1200 och det är priset och om man ska busa på grusvägar. Det sistnämnda är inte 800 speciellt bra på heller utan då ska man ner ett par hundra i cc till.
    Så har du råd köp en 1200. Den är inte så mycket klumpigare än en 800 och med tanke på att en mängd killar och tjejer som är mindre och lättare än dig klarar av att hantera den så klarar du det också utan problem.
    I början på min hojkarriär blev jag ilurad att man som ny på mc max skulle köpa 750 cc vilket jag gjorde och det höll på att ta död på mitt hojintresse. Idag funderar jag inte ens på hojar under 1000 cc och då jag provkör dom förstår jag varför.

    Jag kan säga så här en 1200 klarar allt som en 800 klarar plus lite till...

  5. #25
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Fast RobbeS, nu är det ju faktiskt så att man får ha olika åsikter i ett forum.
    Det finns bara en här som har facit i den här frågan - och det är Aenohe själv.
    Bara han kan ta sitt beslut för sig.

    Så iväg till handlarna och provkör med dig, Aenohe!
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-30 klockan 11:32.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Fast RobbeS, nu är det ju faktiskt så att man får ha olika åsikter i ett forum.
    Det finns bara en här som har facit i den här frågan - och det är Aenohe själv. Bara han kan ta sitt beslut för sig.

    Så iväg till handlarna och provkör med dig, Aenohe!
    Jo, det är det jag försöker säga hela tiden. Men ibland måste man balansera upp bilden på det här forumet att folk som kör mc med mer än 800 cc är korkade och inte begriper sig på mc

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Ska man köra heldagar med två å pack behöver man plats på hojen, slippa tokgasa ,mycket vrid på lågvarv. Chassi å fjädring som pallar lasten. 600 cc per person är en bra regel.
    Jan

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jo, det är det jag försöker säga hela tiden. Men ibland måste man balansera upp bilden på det här forumet att folk som kör mc med mer än 800 cc är korkade och inte begriper sig på mc

    Fast det handlar ju inte om att vi som förespråkar lite mindre grejer anser att folk som tycker annat är korkade. Det handlar enbart om det envist, nästan sömngångaraktigt, slentranmässiga upprepandet av mantrat att störst alltid är bäst. Det är lika fel som duktigt tjatigt i längden. Och direkt missvisande, om man inte på samma gång åtminstone refererar till en specifik hojtyp, eller rent av modell.

    Jag har kört fler motorvägsmil än jag önskar minnas med min lilla och undermotoriserade (ja, enligt den vedertagna +1200-kubiksnormen, alltså) Hornet 900, både med och utan passagerare, i högre farter än vad som kan anses vara nyttigt. Förutom det uppenbara med giftig fartvind på en nakenhoj i farter långt över skyltat, så kan det väl annars bäst beskrivas som ”a walk in the park.” Och man kan faktiskt gå ytterligare några snäpp ner i storlek och fortfarande finna hojar med så mycket komfort att det räcker och blir över för såväl förare som passagerare.

    Generaliseringar är och förblir just bara generaliseringar. Och jag tycker det är olyckligt att det används på något så väldigt individuellt och personligt som mc.
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2015-01-30 klockan 14:59.

  9. #29
    När man nu funderar på att man själv haft bilar, gjorda för fyra personer och med knappa50 hästar su funderar man då varför inte en 200 kilos hoj med femtio hästar motormässigt funkar.
    Nuförtiden är ju tempot på vägarna så hög att man(speciellt på en custom9 är mer eller mindre bara i vägen för dom. Dom få gånger man nu behöver växla ner för att ta sig om ska väl inte vara några problem med.

    Neeh, jag köper inte och har aldrig köpt argumentet att en liten hojs motor inte räcker till. Orkar man inte växla ner dom få gånger man ska göra det, så funderar man ju vem som kör hojarna

    Personligen så skulle jag nog oroa mig mer för chassit. Generellt så brukar en mindre och effektsvagare hoj inte räcka till riktigt chassimässigt när fläskar på den rejält med last.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    När man nu funderar på att man själv haft bilar, gjorda för fyra personer och med knappa50 hästar su funderar man då varför inte en 200 kilos hoj med femtio hästar motormässigt funkar.
    Nuförtiden är ju tempot på vägarna så hög att man(speciellt på en custom9 är mer eller mindre bara i vägen för dom. Dom få gånger man nu behöver växla ner för att ta sig om ska väl inte vara några problem med.

    Neeh, jag köper inte och har aldrig köpt argumentet att en liten hojs motor inte räcker till. Orkar man inte växla ner dom få gånger man ska göra det, så funderar man ju vem som kör hojarna

    Personligen så skulle jag nog oroa mig mer för chassit. Generellt så brukar en mindre och effektsvagare hoj inte räcka till riktigt chassimässigt när fläskar på den rejält med last.
    Har upplevt flertal gånger då vi varit flera som är ute och åker. Speciellt i Norge där ju vägarna är krokiga och har korta sträckor att köra om på. Har man då en jäkel framför sig som också skall köra om en bil och bara masar sig förbi i stället för att växla ner och dra på, då blir man lite sur.
    Det är nog inte så mycket kubiken det hänger på, utan hur man förvaltar den.

Liknande ämnen

  1. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  2. hjälp mig välja tack!
    Av theodorp i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-10, 23:14
  3. Hjälp att välja hoj
    Av Anna93 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 15:44
  4. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  5. Hjälp med att välja hoj med abs
    Av moses i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •