Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: Hjälp mig välja

  1. #1

    Hjälp mig välja

    Hej!

    Nästan samma frågan som Goldfish hoppas att ni kommer med svar ändå.

    Har varit på mässan i lördags och blev lite besviken eftersom kunde inte köpa hoj, fick lite mer information om Yamaha och BMW och det gjorde att jag valde att vänta med inköpet.

    1. Yamaha XT660X - Fick veta att dem kommer att sluta sälja dem och att kommer ny modell med ABS och runt 100 hästar istället för 48 som har nu.

    2. BMW 800GS - Nästan samma sak som Yamaha, trots att den har mer hästar och ABS men modellen är 8år gammal och snart(1-2år) kommer helt ny modell.

    3. Triumph Tiger 800XC - Ny modell som van flera tester över GS-en.

    Jag behöver en hoj som jag kan använda att pendla fram och tillbaka till jobbet(Stockholm), men samtidigt som jag kan åka till Serbien på semestern, eller Kiruna eller Köpenhamn på en vacker sommar helg. Jag kan tänka mig att åka med passagerare(tjej).

    Kommer mc i klassen ovanför att vara tillräckligt stark,bekväm för längre resor med passagerare eller då behövs store bror av dem som jag nämnde. Jag har inte planer att byta hojen under minst 5 år om jag köper en ny. Samtidigt är jag lite rädd att köpa begagnat den har typen av hoj.

    Det kommer att vara min första MC och jag absolut inte vill köpa klassisk touring hoj. Har provat sport hojar och några hybrider men så fort jag satt mig på en 800GS eller 660XT kände jag "Det här är jag".

    Om ni säger att det behövs 1200GS eller Tiger Explorer XC då kommer jag att vara tvungen att vänta och spara ett år till.

    P.S. Jag vet att min svenska är inte så bra men som ni redan vet själva jag är född utomlands.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Aenohe Visa inlägg
    Hej!

    Nästan samma frågan som Goldfish hoppas att ni kommer med svar ändå.

    Har varit på mässan i lördags och blev lite besviken eftersom kunde inte köpa hoj, fick lite mer information om Yamaha och BMW och det gjorde att jag valde att vänta med inköpet.

    1. Yamaha XT660X - Fick veta att dem kommer att sluta sälja dem och att kommer ny modell med ABS och runt 100 hästar istället för 48 som har nu.

    2. BMW 800GS - Nästan samma sak som Yamaha, trots att den har mer hästar och ABS men modellen är 8år gammal och snart(1-2år) kommer helt ny modell.

    3. Triumph Tiger 800XC - Ny modell som van flera tester över GS-en.

    Jag behöver en hoj som jag kan använda att pendla fram och tillbaka till jobbet(Stockholm), men samtidigt som jag kan åka till Serbien på semestern, eller Kiruna eller Köpenhamn på en vacker sommar helg. Jag kan tänka mig att åka med passagerare(tjej).

    Kommer mc i klassen ovanför att vara tillräckligt stark,bekväm för längre resor med passagerare eller då behövs store bror av dem som jag nämnde. Jag har inte planer att byta hojen under minst 5 år om jag köper en ny. Samtidigt är jag lite rädd att köpa begagnat den har typen av hoj.

    Det kommer att vara min första MC och jag absolut inte vill köpa klassisk touring hoj. Har provat sport hojar och några hybrider men så fort jag satt mig på en 800GS eller 660XT kände jag "Det här är jag".

    Om ni säger att det behövs 1200GS eller Tiger Explorer XC då kommer jag att vara tvungen att vänta och spara ett år till.

    P.S. Jag vet att min svenska är inte så bra men som ni redan vet själva jag är född utomlands.
    Låter som du tänker köpa nytt ? Finns mycket på beg.marknaden som kan va intresant som första hoj.
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag vet ju inget om dig men jag tänker generellt så här när en ung person vill köpa sin första hoj:

    1. Det är nu du vill köra, alltså vänta inte för länge. Du vet inte hur det är i framtiden. Tjejen du nämner kanske är den du kommer att leva med länge men det kan också bli att du träffar den ENDA , bara det att hon har med sig 4 ungar och 2 hundar +katt, = köpa hus och tid finnes icke för vare sig planerade eller spontana turer.

    2. Köpa på avbetalning eller att ta lån till köpet ser jag som ekonomiskt vansinne. Spara ihop till det hela inkl. utrustning - det är billigast.

    3. Förstahojens charm kan flagna fort och då vill man ha något annat.

    Alltså - köp något begagnat och så billigt som går och byt sen om det inte passade. Det går alldeles utmärkt att köra långt på en hoj som någon annan har betalat största delen av men inte använt...
    Ove

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Jag skulle 8 dagar i veckan välja 800 cc och inte 660. De är väldigt mycket mer användbara om du skall köra en bit (t ex till Serbien). Att köra så långt på en en cylindrig vibrerande 48-hästare går självklart. Det finns folk som kör jorden runt. Men det blir onödigt jobbigt.

    Sedan är det en smaksak om du gillar GS:en eller trajjan bäst.

    Att köpa begagnat är nog inga problem. Det är få som kör dessa hojar i terräng. De allra flesta rullar landsväg lugnt och fint. Fast de försöker se "äventyrs-coola" ut.

    Du behöver ingen 1200 för det du beskriver. Jo, möjligen om du skall skjutsa ofta. I så fall klarar en 1200 den extra lasten bättre än en 800:a. Annars så är 1200 onödigt stor och tung för många. Särskilt om du är nybörjare. Man klarar sig gott på en 800 i de flesta lägen. De går fort nog!

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    2. Köpa på avbetalning eller att ta lån till köpet ser jag som ekonomiskt vansinne. Spara ihop till det hela inkl. utrustning - det är billigast.
    Äsch, räntorna är så låga att det spelar mindre roll om man betalar sin hoj före köpet (sparar) eller efter köpet (amorterar).

    Även om du har rätt i sak....

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag vet ju inget om dig men jag tänker generellt så här när en ung person vill köpa sin första hoj:

    1. Det är nu du vill köra, alltså vänta inte för länge. Du vet inte hur det är i framtiden. Tjejen du nämner kanske är den du kommer att leva med länge men det kan också bli att du träffar den ENDA , bara det att hon har med sig 4 ungar och 2 hundar +katt, = köpa hus och tid finnes icke för vare sig planerade eller spontana turer.

    2. Köpa på avbetalning eller att ta lån till köpet ser jag som ekonomiskt vansinne. Spara ihop till det hela inkl. utrustning - det är billigast.

    3. Förstahojens charm kan flagna fort och då vill man ha något annat.

    Alltså - köp något begagnat och så billigt som går och byt sen om det inte passade. Det går alldeles utmärkt att köra långt på en hoj som någon annan har betalat största delen av men inte använt...
    Tack! för att du tror att jag är ung (40år) fyller 41 i juni so du hade rätt i jag vill absolut inte vänta länge. Att ha en sån hoj var/är min dröm sedan jag var tonårig .

    Har sparat tillräckligt att köpa en ny hoj i pris klass som BMW 800 GS eller Tiger 800XC men inte en 1200 GS eller Tiger Explorer.

  7. #7
    Som vanligt får du blandade omdömen här.
    Med dom resor du vill göra förordar jag 1200 cc utan tvekan. Men då måste du alltså vänta ett år till och det är aldrig särskilt kul. Vill man göra något vill man göra det nu och jag tror att du en varm och solig dag i Juni skulle ångra dig om du inte slår till i år. Så då blir det alltså 800 cc om du ska ha nytt. Både Triumphen och BMW:en funkar dessutom alldeles utmärkt för ditt syfte även om 1200 är att föredra.

    Däremot håller jag med Olle om att begagnat är det klokaste köpet. Själv köper jag aldrig nytt numera vare sig det gäller bilar eller mc utan letar reda på ett fordon som gått få mil och är i bra skick. Värdeminskningen på en mc är precis som på en bil 30% så fort du kör ut den från handlaren och 0 eller 1000 mil gör varken till eller från.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jag skulle 8 dagar i veckan välja 800 cc och inte 660. De är väldigt mycket mer användbara om du skall köra en bit (t ex till Serbien). Att köra så långt på en en cylindrig vibrerande 48-hästare går självklart. Det finns folk som kör jorden runt. Men det blir onödigt jobbigt.

    Sedan är det en smaksak om du gillar GS:en eller trajjan bäst.

    Att köpa begagnat är nog inga problem. Det är få som kör dessa hojar i terräng. De allra flesta rullar landsväg lugnt och fint. Fast de försöker se "äventyrs-coola" ut.

    Du behöver ingen 1200 för det du beskriver. Jo, möjligen om du skall skjutsa ofta. I så fall klarar en 1200 den extra lasten bättre än en 800:a. Annars så är 1200 onödigt stor och tung för många. Särskilt om du är nybörjare. Man klarar sig gott på en 800 i de flesta lägen. De går fort nog!
    Du fick mig skratta ordentligt med "aventyrs-coola".......frugan trodde att jag började röka på.

    Så du tror att jag kommer vara nöjd med hojen i mellan klassen (800cc) även om jag ska skjutsa nån på lite länge resan inom Europa en gång om året.

    Egentligen kan jag vänta tills juni/juli och köpa 1200 GSen och sen åka på semestern och behålla hojen i minst 5 år.

    Om man redan betalar 110000 då kan man ta ut 150000 och veta att kommer inte att ångra sig, men jag bara funderar.

    Lyssnar gärna på alla rad och åsikter .

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Fattar inte varför man ”måste" ha en 1200. En 800 av idag är ljusår bättre än en 15 år gammal 1000, eller 750 för all del, och de åkte folk runt på utan några som helst problem. Mer är väl alltid häftigare och en cylinder är väl kanske inte optimalt i det här fallet heller. Men köp hoj, det du har råd med. Blir mycket utgifter runt om kring i form att utrustning, försäkring, bensin också.

    Den du faktiskt har är alltid bättre än den du bara suktar efter... Oavsett kubik.
    Senast redigerat av Jåke den 2015-01-28 klockan 00:28.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Jag förslår en 1200GS årsmod 2012. Se till att få med packfickor.
    En 800cc med rotaxmotor, nää.

Liknande ämnen

  1. Välja hoj.
    Av kentaj86 i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-18, 20:48
  2. hjälp mig välja tack!
    Av theodorp i forum Offroad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-10, 23:14
  3. Hjälp att välja hoj
    Av Anna93 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 15:44
  4. Hjälp med att välja hoj!?
    Av DaddyCool i forum Street
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 07:59
  5. Hjälp med att välja hoj med abs
    Av moses i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •