Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Kapa avgasrören? ljudskillnad?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    29

    Kapa avgasrören? ljudskillnad?

    Som ni ser så har jag ett par raka avgasrör och dom är helt utan stoppning alls. Så den gör ifrån sig ett sju helvetes läte och den drar till sig en hel del blickar.

    Mina funderingar är nu hur det skulle bli om man kapade av rören ett par 10-20 cm för utséendets skull. Påverkar det ljudet eller blir motorn varmare av detta? Jag vill absolut inte att den ska låta mer utan endast för jag tycker dom är lite för långa. Dom ska sen lindas i ny avgasbandage

    Hade tänkt mig att kapa av någonstans enligt bild

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    29
    Som vanligt krånglar det med att lägga in bilder

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Du kommer ju ändra resonansfrekvensen... förmodligen blir det resonans lite högre upp i registret.
    Kan nog upplevas lite starkare eftersom det krävs mindre energi att dåna vid de högre frekvenserna...tror jag :P

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om motorn inte är omställd för raka rör, så bör du göra det snarast. En annan synpunkt är ju hur hög ljudvolym du har nu? Kan du utan obehag köra hojen utan öronproppar?
    Om det gäller det kosmetiska och du har grova rör ca 50 mm, så går det lätt att fixa till osynliga db-killer.
    Då får du ner ljudvolymen till acceptabel nivå, eller du kanske vill väcka uppmärksamhet????
    Håller nog med Borken om att det blir ett skarpare ljud med kortare pipor.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    29
    Tack för ditt svar!
    Ja, jag kan köra den utan obehag, inga problem. Dock fick jag en hel del sura blickar av dom äldre herrarna i höstas. Men jag trivs absolut med ljudet. Vill bara inte att den ska låta högre eller gå sämre i motorn.
    Hur vet jag om motorn är inställd för raka rör?
    Kanske kan vara bra att veta att killen jag köpte hojen av hade gjort sina egna raka rör. Så dom är customgjorda dvs

  6. #6
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    du får faktiskt bättre bottenvrid med lite motstånd, även om det inte var din fråga, tänkte jag slänger in en poängare. en bricka i eller en hemmagjord dbkiller i öppna rör gör ganska mycket för vridet på låga varv.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    du får faktiskt bättre bottenvrid med lite motstånd, även om det inte var din fråga, tänkte jag slänger in en poängare. en bricka i eller en hemmagjord dbkiller i öppna rör gör ganska mycket för vridet på låga varv.
    Tack för ditt svar! Påverkar vridet hur och vart jag kapar rören? Vill inte ha dom för lång och inte för kort, hehe

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jlínde1 Visa inlägg
    Tack för ditt svar! Påverkar vridet hur och vart jag kapar rören? Vill inte ha dom för lång och inte för kort, hehe
    Principen är enkel. Du skär av rören precis där du vill ha dem kapade.
    Hur grova rör har du? Ju grövre ju lättare är det att fixa till en db-killer ini röret.
    Principiellt kan man säga att en bit tunn sträckmetall formad som ett rör med avgasmatta runt funkar bra. Sedan gäller det ju bara att anpassa längden på den insatsen.
    grovleken på sträckmetallen kan vara ungefär som den som är i papperskorgar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Principen är enkel. Du skär av rören precis där du vill ha dem kapade.
    Hur grova rör har du? Ju grövre ju lättare är det att fixa till en db-killer ini röret.
    Principiellt kan man säga att en bit tunn sträckmetall formad som ett rör med avgasmatta runt funkar bra. Sedan gäller det ju bara att anpassa längden på den insatsen.
    grovleken på sträckmetallen kan vara ungefär som den som är i papperskorgar.
    Vet inte riktigt hur grova rör jag har. Ska kika upp det nästa gång jag kikar på den. Rören är customgjorda av förra ägaren som hade tillgång till att bocka rör på sitt jobb.
    Tror du att ljudet kommer öka markant om jag kapar dom kortare? Är nöjd med ljudet just nu. Vill egentligen bara ändra det kosmetiska

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jlínde1 Visa inlägg
    Vet inte riktigt hur grova rör jag har. Ska kika upp det nästa gång jag kikar på den. Rören är customgjorda av förra ägaren som hade tillgång till att bocka rör på sitt jobb.
    Tror du att ljudet kommer öka markant om jag kapar dom kortare? Är nöjd med ljudet just nu. Vill egentligen bara ändra det kosmetiska
    Eftersom du inte sagt något om varken längd eller diameter, så torde det inte gå att ge ett exakt svar. Finns enkla DB mätare, så du kan kolla vad du har nu och sedan vad du får efter en kapning. om det låter för mycket då, så är det bara att fixa till en db-killer, så du får ett lagom högt oljud.

Liknande ämnen

  1. Kapa vindruta....
    Av RobbeS i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 22:47
  2. Kapa av bakpartiet ?
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 21:31
  3. Spräckt kåpa Lifan 125:a
    Av lars i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 19:50
  4. Kåpa
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 12:59
  5. Ut och kapa ved.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •