Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Planer

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Planer

    Det är nog många med mig som märker att den tid man tror ett projekt skall ta, tar oftast avsevärd längre tid än man trott.
    Finns ju en massa orsaker till det hela. kan ju vara att det är svårt eller dyrt att hitta grejer. att man saknar exvis en svarv eller någon annan maskin, kanske inspirationen avtar beroende på projektets svårighet. Kanske hustrun tycker att man borde vara lite mer tillgänglig för den övriga familjen.
    I mitt fall pajade en bänkborrmaskin, men som tur var gällde garantin, så jag fick en ny, men det blev i alla fall ett avbrott på en vecka.
    Jag såg en mc-ordonnans köra en Jawa 250 med skidor för ca 50 år sedan och tyckte det var häftigt. Har många gånger funderat på detta. Nu är det på gång. Ena sidans skida klar, så nu går det lättare, att göra den andra

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Skidorna nästan klara. Hoppas på provkörning i morgon.

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skidorna nästan klara. Hoppas på provkörning i morgon.
    Ta det försiktigt. Vi har ju en resplan på gång.
    Jan

  4. #4
    glidare
    Gäst
    Olle, nu när du har berättat om dina planer lär nog forum komma efter dig också! Det är ju livsfarligt att köra en hoj med skidor. Tänk om skidorna fastnar någonstans. Tänk på att det nog inte går att besikta hojen. Åka hoj med skidor, gav man ju upp för 60 år sedan. Finns en anledning till det. Det är bara du och de korkade nötterna inom armen som kör hoj med skidor. Gud vare med dig nu när drevet drar efter dig också!

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Olle, nu när du har berättat om dina planer lär nog forum komma efter dig också! Det är ju livsfarligt att köra en hoj med skidor. Tänk om skidorna fastnar någonstans. Tänk på att det nog inte går att besikta hojen. Åka hoj med skidor, gav man ju upp för 60 år sedan. Finns en anledning till det. Det är bara du och de korkade nötterna inom armen som kör hoj med skidor. Gud vare med dig nu när drevet drar efter dig också!
    Skidor är en metod att styra en hoj när det är för halt för motstyrning.
    Jan

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Olle, nu när du har berättat om dina planer lär nog forum komma efter dig också! Det är ju livsfarligt att köra en hoj med skidor. Tänk om skidorna fastnar någonstans. Tänk på att det nog inte går att besikta hojen. Åka hoj med skidor, gav man ju upp för 60 år sedan. Finns en anledning till det. Det är bara du och de korkade nötterna inom armen som kör hoj med skidor. Gud vare med dig nu när drevet drar efter dig också!
    60 år sedan?? Vi hade då skidor på Husqvarnorna i lumpen när jag var Mc ordonans -88.Är ju mycket farligare att köra utan skidor.Skulle lätt montera skidor om jag hade en passande hoj.Är skitkul..Många lever ju farligt bara dom sätter sig på hojen eller i trafiken. Är ju mycket farligare att åka glidare med en passagerare på 100kg bakpå.Och man tar ju naturligtvis bort skidorna vid besiktning..tar bara några sekunder.Men jag förstår att det finns många som bor i snöfattiga storstäder som är riktigt avundsjuka på dom som har fina vintriga småvägar att fräsa fram på.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-01-27 klockan 09:20.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Olle, nu när du har berättat om dina planer lär nog forum komma efter dig också! Det är ju livsfarligt att köra en hoj med skidor. Tänk om skidorna fastnar någonstans. Tänk på att det nog inte går att besikta hojen. Åka hoj med skidor, gav man ju upp för 60 år sedan. Finns en anledning till det. Det är bara du och de korkade nötterna inom armen som kör hoj med skidor. Gud vare med dig nu när drevet drar efter dig också!
    Skidorna är färdigmonterade och skall provas idag, så jag får väl sälla mig till de andra nötterna. Tyvärr har den blöta snön frusit till is på vägarna, så att det blir nog inte annat än att prova funktionen och passningen. Har ju fått bygga det hela av lite skrot jag hade liggande, men som ett provisorium har jag monterat ett par trickskidor. Har använt en manuell rörbockningsapparat som jag tror är tillverkad någon gång i början av 1900-talet.
    Svets, vinkelslip och en bra bänkborrmaskin ( som pajade men som jag fick en ny på garantin) var ju de grejer som användes mest.
    Kanske den första Transalpen på skidor. Komplettera med ett par stavar
    Skidorna hålls uppe med fjäderbelastade teleskopben. Har lyckats få till det, så att hojen inte kan stjälpa omkull utan blir stående lutande mot någon skida.
    Att köra där skidorna kan fastna gör man nog inte. Vet inte vad besiktningen skulle säga. Hojen blir ju inte bredare och sedan är det ju en trafiksäkerhetsgrej om det har snöat.

  8. #8
    Jag monterade p en RD350 för ett antal år sedan skidor från en snow-racer. Funkade alldeles utmärkt.
    Kostade mig inget förutom.....en ny snow-racer åt ungarna

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag monterade p en RD350 för ett antal år sedan skidor från en snow-racer. Funkade alldeles utmärkt.
    Kostade mig inget förutom.....en ny snow-racer åt ungarna
    Köpte en 256a från mobbföråd med orginalmonterade skidor i början på 1980. Kul som faen när man lär sig.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Nu har jag provkört skidorna på Transalpen. Vägen var jäkligt isspårig och täckt av kanske 5 cm snö. Lämplig hastighet på detta underlaget verkar vara runt 70.
    Fungerade över förväntan, men en liten justering måste göras . Blev lite trångt för att kunna växla utan problem. Skall bredda ut lit och göra en bättre infästning på ramen. Annars så funkar vinklar osv. på konstruktionen ok. Lyckades stjälpa hojen, men beräkningarna höll och hojen stannade uppe, lite lutande med skidan som stöd.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-01-31 klockan 18:29.

Liknande ämnen

  1. Vad har ni för planer i garaget i vinter?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2016-01-24, 19:31
  2. Blev ändrade planer.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 20:56
  3. Inga planer.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •