Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 44

Ämne: Er synpunkt

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Vet inte varför, men detta verkar ju vara något Glidare viljat ha länge, så nog kan vi unna honom att skaffa det.
    Han verkar ju också vara väl medveten om att växlingarna kan bli lite besvärligare.
    Kanske en önskan av att få en känsla av gamla tider, något jag verkligen respekterar.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2015-01-23 klockan 19:40.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men men vad ska man med fotkoppling,handväxel till???
    God fråga.
    En sak är iaf säker, man får inte ha bråttom..
    Kan liksom inte tänka mig att Biaggi släpper styret när han går in i tredje böjen för att växla ner....
    Min enda erfarenhet inom området var en 98cc fr -39 m handväxel, denna blev senare stulen.
    Nu har jag en Apollo 200cc -51 med handväxel..som projekt.
    Ingen av dem är några fartfantomer...

  3. #23
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Vet inte varför, men detta verkar ju vara något Glidare viljat ha länge, så nog kan vi unna honom att skaffa det.
    Han verkar ju också vara väl medveten om att växlingarna kan bli lite besvärligare.
    Kanske en önskan av att få en känsla av gamla tider, något jag verkligen respekterar.

    Ja för tusan, alla får ha precis hur och vad de vill, och jag kan absolut relatera till sånt som ger en känsla av gamla tider..

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
    Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
    Här är en bild med hojen tror det var 93.
    Senast redigerat av racer den 2015-01-23 klockan 20:35.

  5. #25
    @racer
    Ibland behöver vi inte förstå saker och ting. Nu vet jag ju vem Glidarn är och med det om att han tjatat(drömt?) om sitt växlande sen sena 2000-talet. Likväl som han drömmer om sitt korkade önskan om fotkoppling och handväxel så gick jag i tiotals år och drömde om långtouring på moped.

    Jag gjorde sen slag i saken och har då varit med moped bl a upp till Nordkap i norr och Italienska Dolomiterna i syd. Dom som vet att jag har och under tiden haft en del motorcyklar att göra dessa turer med, fattar inte varför jag kör turerna med moped. Dom som känner mig, eller umgås med mig lyfter inte på ögonbrynet, dom vet varför jag gör det

    Så, det där med korkad bör ju utredas innan man.... :-)

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Jo det är sant att drömmar skall skall man inte ge upp men poängen med mitt inlägg var att själva ombyggnaden till fotkoppling tankväxel är nog ett mindre problem, det svåra är att få hojen besiktigad till ombyggt fordon så det blir möjligt överhuvudtaget, det krävs som jag skrev chassi ombyggnationer bl.a. där av blir det mycket enklare och inte lika korkat att köpa en gammal hoj som redan har dessa finnesser som önskas.

  7. #27
    glidare
    Gäst
    Vi är inte samma person. Korkad är du själv! Jag vill ha modern driftsäkerhet med gammal teknik!


    QUOTE=racer;99169]Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
    Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
    Här är en bild med hojen tror det var 93.
    [/QUOTE]

  8. #28
    glidare
    Gäst
    Hojar före 2003 behöver inte ha en helfordon godkännande! Vet ej hur komplicerad det blir.

    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Jo det är sant att drömmar skall skall man inte ge upp men poängen med mitt inlägg var att själva ombyggnaden till fotkoppling tankväxel är nog ett mindre problem, det svåra är att få hojen besiktigad till ombyggt fordon så det blir möjligt överhuvudtaget, det krävs som jag skrev chassi ombyggnationer bl.a. där av blir det mycket enklare och inte lika korkat att köpa en gammal hoj som redan har dessa finnesser som önskas.

  9. #29
    glidare
    Gäst
    Vs, då vet du också att jag förr eller senare kommer att genomföra detta projekt :-)



    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    @racer
    Ibland behöver vi inte förstå saker och ting. Nu vet jag ju vem Glidarn är och med det om att han tjatat(drömt?) om sitt växlande sen sena 2000-talet. Likväl som han drömmer om sitt korkade önskan om fotkoppling och handväxel så gick jag i tiotals år och drömde om långtouring på moped.

    Jag gjorde sen slag i saken och har då varit med moped bl a upp till Nordkap i norr och Italienska Dolomiterna i syd. Dom som vet att jag har och under tiden haft en del motorcyklar att göra dessa turer med, fattar inte varför jag kör turerna med moped. Dom som känner mig, eller umgås med mig lyfter inte på ögonbrynet, dom vet varför jag gör det

    Så, det där med korkad bör ju utredas innan man.... :-)

  10. #30
    glidare
    Gäst
    Om du inte har motoriken eller modet att köra fotkoppling och handväxel så är det väl du som har bekymmer och inte vi andra!




    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Om inte Glidare och Per Lindström är samma person så är de lika korkade i alla fall för det finns inga rimliga skäl att bygga om en modern hoj till tankväxel och fotkoppling, vill man ha det finns det gamla hojar att köpa.
    Själv hade jag mellan 91 och 97 en 750 sidventilare från 42, älskade den hojen men var fullständigt livsfarlig och jag skulle inte våga köra den i dagens trafik i Göteborg, Det är ingen enkel sak heller att få en modern hoj laglig då man först skulle få den regrestrerad som ombyggt fordon av sfro och då skall 3 visentliga chassi ombyggnationer vara gjorda och till det räknas inte flytt av växelspak till tanken.
    Här är en bild med hojen tror det var 93.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •