Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: GPS utbildning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    GPS utbildning

    Vet någon om det finns en utbildning i GPS Tom Tom modellerna ?
    BMW klubben har men bara för Garmin.
    Med vänlig hälsning, Shaun

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    He-he-he... skulle faktiskt jag också behöva! Både maskinen och planeringsprogrammet Tyre kräver en del självstudier för att man skall använda dem på ett "bra" sätt. Har du kollat på YouTube eller googlat?

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Vad är det för utbildning ni tycker att ni behöver? Personligen tycker jag att det är noggrannhet angående till vilken destination man ska som betyder något. Sedan kan man ju bara köra lite som man tycker, för fram till destinationen kommer man alltid eftersom navigatorn oftast räknar om rutten.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tyre o TomTom går fint att använda utan utbildning, tycker jag. Jag är absolut INTE något data-geni, så om jag klarar det gör ni andra också .

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Det är just Tyre och TomTom jag behöver hjälp med.
    Ska till alperna i Italien i år och visa hotel har lagt rutt beskrivningar på nätet.
    Jag skulle vilja lägga de i Tyre och namnger de olika rutter för att sedan lägger de i min Tomtom Gps.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    - Shaun, kan du inte "bara" importera via menyvalet importera? Och sedan föra över rutten till TomTom som vanligt?

    Nåväl, åter till huvudfrågan. Gränssnittet i Tyre är ju inte Applesnyggt och dito pedagogiskt, direkt. Så man får pilla lite och göra några misstag innan man får det bra. Det finns en hel del kvar att göra när det kommer till grässnittet - jag syftar då både på layouten och interaktionen människa-maskin.

    Tycker jag, som arbetar med datorer som redskap 7 dagar i veckan, 365 dagar om året med Windows, iOs och Android.

    Det finns dock film på YouTube om Tyre.

    Går vi sedan över till TomTom så finns även där möjligheter att göra fel, försöka igen, göra nya fel, osv. Ganska intuitivt, men en bra bit från idiotsäkert.

    Brottades en del med min maskin i somras när den vill skicka mig tillbaka till ställen jag redan passerat. Om jag redan har passerat Oslo - fast på en lite annan rutt än navigatorns förslag - så vill den ändå skicka mig tillbaka till Oslo för att "pricka av" den orten. Den borde ha begripit att Oslo i det läget var ett passerat kapitel och att det nu var nästa ort som gällde. Men icke. Den uppmanade mig hela tiden att vända om, den dumme f*n!

    Det tog massor av tid innan jag hajade att jag måste markera Oslo som "passerat" (eller vad man nu gjorde, minns inte...) för att den skulle tag tag i sitt liv och koncentrera sina ansträngningar på nästa riktmärke.

    Så det finns möjligheter att göra fel och att hitta nya problem, även om man har torrsimmat hemma före avfärd. Här kanske en videosnutt hade varit till hjälp...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Tack Tmax500 !! Har kollat på youtube och hittade flera filmer. Inte det mesta intuitivt program jag har använt.
    Bortskämd av Apple enkelhet, Shaun.

  8. #8
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg

    Brottades en del med min maskin i somras när den vill skicka mig tillbaka till ställen jag redan passerat. Om jag redan har passerat Oslo - fast på en lite annan rutt än navigatorns förslag - så vill den ändå skicka mig tillbaka till Oslo för att "pricka av" den orten. Den borde ha begripit att Oslo i det läget var ett passerat kapitel och att det nu var nästa ort som gällde. Men icke. Den uppmanade mig hela tiden att vända om, den dumme f*n!

    Det tog massor av tid innan jag hajade att jag måste markera Oslo som "passerat" (eller vad man nu gjorde, minns inte...) för att den skulle tag tag i sitt liv och koncentrera sina ansträngningar på nästa riktmärke.

    Så det finns möjligheter att göra fel och att hitta nya problem, även om man har torrsimmat hemma före avfärd. Här kanske en videosnutt hade varit till hjälp...

    Exakt samma bekymmer hade jag första resan med min TomTom, men när man "missat" sin intressepunkt så kan man enkelt välja den som "sedd" kommer upp i displayen på gps'en så är det löst och allt blir som det ska (men lätt att man droppar en punk när man ritar upp en karta typ 20m in på en väg, sjukt irriterande när man vänt och insett hur "dum i huvudet" man är x2 =)

Liknande ämnen

  1. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 18:32
  3. SMC:s KNIX utbildning
    Av Hilda i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •