Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Pr0vkörning??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Pr0vkörning??

    Vad gäller egentligen vid provkörning hos handlare resp. privat.? Förutsättningen är ju att rätt behörighet innehas.
    Vem står för ev självrisk vid skada.?
    Om hojen bara har trtafikförsäkring?

    Kan ju bli jäkligt dyrt om en olycka händer.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Normalt sett får du skriva på ett papper om att du står för självrisken om något händer. Har i mitt fall varierat från 10-15.000:-.

    Väl värt att tänka på om man har planer på buskörning...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Om nån provkör privat och ramlar omkull – vem ska betala självrisken? Den som provkör eller den som står som ägare? Den som provkör vill säkert inte betala men är personen hederlig skulle han/hon nog betala självrisken. Ungefär som att lånar man något från någon och det går sönder under ens handhavande är det brukligt att ersätta det man haft sönder eller stå för reparationer.

    Tyvärr så är de flesta i dag lismare som mer än gärna slinker undan sitt ansvar.

  4. #4
    glidare
    Gäst
    En handlare sa till mig för cirka 10 år sedan att de pappret är bara formalitet för att lugna eventuella vildhjärnor. Såvida man inte gör något rikigt dumdristigt behöver man nog inte oroa sig.
    Om det är bara så just den handlaren eller om det är allmänt så, vågar jag inte svara på.

  5. #5
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Om nån provkör privat och ramlar omkull – vem ska betala självrisken? Den som provkör eller den som står som ägare? Den som provkör vill säkert inte betala men är personen hederlig skulle han/hon nog betala självrisken. Ungefär som att lånar man något från någon och det går sönder under ens handhavande är det brukligt att ersätta det man haft sönder eller stå för reparationer.

    Tyvärr så är de flesta i dag lismare som mer än gärna slinker undan sitt ansvar.
    Om inget avtalat blir det den som står på försäkringen

  6. #6
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    En handlare sa till mig för cirka 10 år sedan att de pappret är bara formalitet för att lugna eventuella vildhjärnor. Såvida man inte gör något rikigt dumdristigt behöver man nog inte oroa sig.
    Om det är bara så just den handlaren eller om det är allmänt så, vågar jag inte svara på.
    Det är ett avtal som ingås, vilket innebär att du har en självrisk att betala.

  7. #7
    glidare
    Gäst
    Jag vet att vi skriver under ett avtal. Jag bara återgav va handlaren sa till mig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •