Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: MC-skotern – gåvan till mänskligheten? Eller bara gissel och dekadens?

  1. #21
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Nog har jag tittat på sån Pigga Giggo trehjuling. Men hoppas jag inte är där än ?
    Jan

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Well, ”hästtäcket” må vara en blöt dröm och en komforthöjare av rang, men mitt problem på skoter är nog vare sig att jag fryser, blir våt, eller upplever att jag ens har någon direkt nederbördsnoja. Väderskyddet är ju ändå, redan i original, tio resor bättre än på mina vanliga nakenhojar. Så det brukar jag inte ägna så mycket tankar.

    Däremot något helt annat: Jag tycker fordonsindustrin, sådär i största allmänhet, har en otrevlig vana att följa i varandras spår. Om en kommer på något så följer strax alla andra efter. Skotern är knappast något undantag. Det finns några få tillverkare som tänjer lite på gränserna men inte så mycket mer än undantagen som bekräftar regeln. I någon mån tycker jag Piaggios (om det nu var de som var först med trike-skotern?) MP3 är en sån där produkt som bryter ny mark. Inte minst för att den går att köra med enbart b-behörighet och därmed kan locka över bilister.

    Även Honda har väl, så länge jag kan minnas, konsekvent haft någon modell som går en bit utanför boxen. Tänker på exempelvis Innovan som på nästan alla punkter skiljer sig från standardskotern. För något år sedan visades också Cross Cub, en närmast offroad-lik hybridvariant av Innovan/Wave och gamla Cub. Men som tyvärr aldrig nådde Sverige, eller ens Europa, vad jag vet?

    Så frågan blir: vad saknar du bland mc-skotrarna? Större, biffigare modeller? Mer pulver? Större hjul? Annat drivpaket? Utrustningsdetaljer? Format? Kanske ett allroad-koncept? Tankar, drömmar och önskningar kostar inget och dessutom är det alltid kul att höra vilka förhoppningar och önskemål vi hojåkare och tillika hojköpare har…

  3. #23
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nog har jag tittat på sån Pigga Giggo trehjuling. Men hoppas jag inte är där än ?
    Du har rätt. Varför prova på något nytt? När det inte behövs? *retas*

  4. #24
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    ...klipp!....
    Så frågan blir: vad saknar du bland mc-skotrarna? Större, biffigare modeller? Mer pulver? Större hjul? Annat drivpaket? Utrustningsdetaljer? Format? Kanske ett allroad-koncept? Tankar, drömmar och önskningar kostar inget och dessutom är det alltid kul att höra vilka förhoppningar och önskemål vi hojåkare och tillika hojköpare har…
    Ännu mer väderskydd och antispin/stabiliseringsystem för oss nordbor. Så att den klarar vårt klimat bättre. Värme i handtag och säte.

    BMW C1 var väldigt rätt ute när den kom. Väderskyddad, hög säkerhet (bur + bälten!), ABS.
    Samtidigt var den "fel" för att den var undermotoriserad och rätt ful. Så ful att en del gillar den för den sakens skull. Lätt att tycka om en ful flodhästunge (om ni minns Nelson), lätt att ha sympati för ett så förfärligt utseende som BMW C1... Dessutom kapslade den in föraren rätt mycket, vilket förtar en stor del av hojkänslan.

    Men, talar vi smidigt pendlarfordon eller för småärenden, så är ökad anpassning till vårt klimat nog rätt väg att gå.
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-16 klockan 12:47.

  5. #25
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ännu mer väderskydd och antispin/stabiliseringsystem för oss nordbor. Så att den klarar vårt klimat bättre. Värme i handtag och säte.

    BMW C1 var väldigt rätt ute när den kom. Väderskyddad, hög säkerhet (bur + bälten!), ABS.
    Samtidigt var den "fel" för att den var undermotoriserad och rätt ful. Så ful att en del gillar för för den sakens skull. Lätt att tycka om en ful flodhästunge (om ni minns Nelson), lätt att ha sympati för ett så förfärligt utseende som BMW C1... Dessutom kapslade den in föraren rätt mycket, vilket förtar en stor del av hojkänslan.

    Men, talar vi smidigt pendlarfordon eller för småärenden, så är ökad anpassning till vårt klimat nog rätt väg att gå.
    Nåja, en hoj är inte bara praktisk, den är körglädje, som nog är det viktigaste ?
    Jan

  6. #26
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nåja, en hoj är inte bara praktisk, den är körglädje, som nog är det viktigaste ?
    Så är det! Min gamla Yamaha 500:a var kul att köra och förhållandevis sportig. Och ser på man på motsvarande 2015 års modell så är den ännu vassare på en kurvig väg. Kan utmana betydligt motorstarkare hojar när det svänger. Även om den bara har 47 hästar när man kör rakt fram...

    Det känns som att det finns (minst) fyra spår/trender/marknadssegment här:
    * Pendling - ekonomiskt och praktiskt. Som min lilla 198-kubikare, t ex.
    * Komfortkryssare - typ Burgman 650
    * Sportiga - t ex TMax, BMW 650 med 60 hästar, (Gilera 500?)
    * Miljö - elscootrar, hybrider

    Så finns ju bjässar som Gilera 800 och Aprilia 850 med 75 hästar. Någonstans mellan komfort/powerscooter och sport?

    Miljöfaktorn kommer stort på lite sikt. Det finns alldeles för många tvåtaktare i världen och om de kan ersättas av en elscooter eller hybrid/4-takt är mycket vunnet. Jag var i Shanghai för ett par år sedn. Det fullkomligt drällde av elscootrar samt ett antal gasdrivna. Ville man köra på bensin krävdes ett särskilt tillstånd!

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ännu mer väderskydd och antispin/stabiliseringsystem för oss nordbor. Så att den klarar vårt klimat bättre. Värme i handtag och säte.

    ...Men, talar vi smidigt pendlarfordon eller för småärenden, så är ökad anpassning till vårt klimat nog rätt väg att gå.

    Ja, de önskemålen går ju inte av för hackor och går bara inte att tacka nej till. Är också vansinnigt nyfiken på vad som kommer dyka upp i framtiden bland el-skotrarna.

    De vintrar jag körde Honda Innovan så gjorde jag nästan vågen varje gång jag använde motorbromsen i snorhala nedförslut. Där skulle jag önska lite alternativ till variomat-lådan. Och hur mycket längtade jag inte efter att få slänga på ett par rejäla cross/vintersulor? Våt dröm – skoter med 21-tummare fram och 18-tummare bak? Gärna något robust också. Typ Honda Zoomer med säg en 200-kubiksspis. Eller varför inte just ovan nämnda Innova med en duktigt mycket biffigare motor?

    Ja, jäklar - det är som om tomten återvänt. Zlatan i gatan vad kul det är att fritt få önska sig grejer!

  8. #28
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    ..
    BMW C1 ...hög säkerhet (bur + bälten!)...
    Måste kännas lite skumt att vara bältat till hojen, t ex om den går omkull.
    Men vid en krock (i moderat hastighet) är det kanske bra..



    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    ...
    Honda Zoomer med säg en 200-kubiksspis...
    Zoomern har stått på önskelistan enda sen jag såg den första gången.
    Hade det varit en mc så hade jag nog köpt en.
    Lite som en utveckling av Honda Monkey Bike....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nåja, en hoj är inte bara praktisk, den är körglädje, som nog är det viktigaste ?

    Det är ju högst individuellt vad man faktiskt uppfattar som körglädje, och inte så lite även var och när. Var sak har sin plats. Som gammal rödljusrejsare är jag till exempel löjligt förtjust i just det. Och i den disciplinen vågar jag sätta några loppor på att jag smiskar nästan vad som helst (ja, upp till 70-80 km/t, alltså) redan med de 27 beiga Honda SH300-hästarna. Många tappade sugar, blir det, inte minst bland de som å det grövsta underskattar EU-moppe-looken. Däremot är det ju inte så liiite offside att kaxa mot monstersporthojarna på - den här i Stockholm - ökända MotoGP-banan ”Bulten,” eller länsväg 257, som den också heter. Inte så att en 300-kubiks skoter gör direkt bort sig, men visst blir det som att köra filmen både i slow motion och helst också i stumfilmsformat…

  10. #30
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Måste kännas lite skumt att vara bältat till hojen, t ex om den går omkull.
    Men vid en krock (i moderat hastighet) är det kanske bra.. *klipp!*
    Eller tvärtom? Bättre att sitta bältad och få skydd av "kaross" och taket, än att kastas av och flyga som en vante i trafiken eller in i ett räcke?

    BMW verkade anse det i vart fall: http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_C1

    Lite bilder på den fula, men ändå lite, lite söta, ankungen: https://www.google.se/search?q=bmw+c...g&ved=0CB8QsAQ

Liknande ämnen

  1. Bara underställ under stället eller mer kläder?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 08:35
  2. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 19:15
  4. 350 mil bara??
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •