Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: MC-skotern – gåvan till mänskligheten? Eller bara gissel och dekadens?

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hade för flera år sen en diskussion med en av våra kamrater som tyckte att hans gamla BMW började bli väl tung för en 85-åring. Han fick förslag om att prova en lagom stor scooter av mig - men icke - "riktig" MC skulle det vara. Han bytte till en Deuville men blev inte riktigt nöjd, nästa år visade han stolt upp en Piaggiokopia på tre hjul. I år(F´låt - förra året) gällde en 650-cc scooter av japanskt märke och han var skitnöjd när jag var och hälsade på. Jag påminde honom om vad jag sa från början och han skrattade gott och nu höll han med...
    Jag blir lite orolig när jag inte hittar kopplingshandtag å växelspak.
    Jan

  2. #12
    Jag har då aldrig brytt mig om vad andra tycker.

    Trots att jag haft flertal motorcyklar så åkte jag bl a till en stor mc-träff i Finland två år i rad med min 250 Piaggio trehjuling
    Den mottogs med intresse


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag har kört en Aprilia Atlantic 500cc-scooterhoj. Den var faktiskt riktigt, riktigt schysst. Sedan jag sålde av den så kör jag numera glidare, men jag saknar scootern. Den var så praktisk i allting, i stort sett. På motorväg är den nog fan snabbare än min nuvarande Drifter 800.

    Den var dock inte speciellt bra på att få folk på vägarna att hälsa...

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hade för flera år sen en diskussion med en av våra kamrater som tyckte att hans gamla BMW började bli väl tung för en 85-åring. Han fick förslag om att prova en lagom stor scooter av mig - men icke - "riktig" MC skulle det vara. Han bytte till en Deuville men blev inte riktigt nöjd, nästa år visade han stolt upp en Piaggiokopia på tre hjul. I år(F´låt - förra året) gällde en 650-cc scooter av japanskt märke och han var skitnöjd när jag var och hälsade på. Jag påminde honom om vad jag sa från början och han skrattade gott och nu höll han med...


    Jag känner en farbror, en hygglig prick, och säkert också i 80-årsåldern. Han har kört Enfield hela sitt liv, men antagligen mest av ovana och ohejdad födsel. Nu bekymrar han sig över att hans relativt nyinköpta Bullet 500 är lite för tung för honom och att han dessutom knappt längre orkar lyfta benet över sadeln. Jag har då flera gånger föreslagit honom att köpa en mc-skoter istället. Då tittar han på min med lätt rynkade ögonbryn. Och då vet jag förstås att han aldrig kommer köpa en skoter. Jag tror han lever för att någon gång då och då träffa de andra gubbarna i motorcykelhistoriska klubben, ljuga lite om att hans indiska underverk fortfarande hostar igång på första kicken, eller någon annan bravad som hans älskade hoj inte heller uppfyller, annat än i hans en smula överoptimistiska fantasi. Det är förstås ett lika gott skäl som något annat att INTE köpa en skoter, men trist att därmed i realiteten avstå från en stunds uppiggande hojåkning, kan man tycka. För någon mer körning med Enfielden lär det inte bli för honom…

    Att försöka lära gamla hundar sitta är verkligen ibland en övermäktig uppgift. *slår ut med armarna*
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2015-01-12 klockan 12:29.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag blir lite orolig när jag inte hittar kopplingshandtag å växelspak.
    Jo han sa så, Håkan också...

    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Att försöka lära gamla hundar sitta är verkligen ibland en övermäktig uppgift. *slår ut med armarna*
    Det gäller även med gamla Rävar..
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg

    Det gäller även med gamla Rävar..


    Drar mig då osökt till minnes Hasse å Tages gamla rim:

    Gammal räv gör så gott han kan
    men dansar fan så illa
    Hela kroppen rister han
    men moppen den står stilla

  7. #17
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Drar mig då osökt till minnes Hasse å Tages gamla rim:

    Gammal räv gör så gott han kan
    men dansar fan så illa
    Hela kroppen rister han
    men moppen den står stilla
    Dålig dansare om det inte gäller GS på krokväg.
    Jan

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En strålande vinter hittills på västkusten. Mestadels gråväder och plusgrader så att man kan köra scooter nästan alla dagar.

    Tucano Urbano (http://www.tucanourbano.com/eu/scoot...cudr-r049.html) och Givi (http://www.givi.it/my-motorcycle#APR...-250_(04_>_08)) gör förstås en enorm skillnad. Inte så vackert kanske, men jag blir (nästan) inte blöt och (nästan) inte kall.

    *Peppar, peppar, ta i trä, vill inte att mitt högmod framkallar snö och frost*

    I går belönade jag scootern som fick en snabbtvätt, en "date" (med sin Ctek) och lite vax på vindrutan (så att regnet skall rinna av bättre). Prima scootervinter!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    En strålande vinter hittills på västkusten. Mestadels gråväder och plusgrader så att man kan köra scooter nästan alla dagar.

    Tucano Urbano (http://www.tucanourbano.com/eu/scoot...cudr-r049.html) och Givi (http://www.givi.it/my-motorcycle#APR...-250_(04_>_08)) gör förstås en enorm skillnad. Inte så vackert kanske, men jag blir (nästan) inte blöt och (nästan) inte kall.
    Bra grejjer det där! Jag har sett dom på många scooters vid medelhavet men inte på någon i Sverige? Kanske som du säger - inte så vackert och det är nog väldigt viktigt här, men inte där för där för där använder man sina tvåhjulingar som bruksfordon på ett annat sätt och då blir utrustar man praktiskt.
    Ove

  10. #20
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det här med att åka mc-scoter eller inte,, var o en blir väl salig på sin fason ?
    Jag hälsar på dem om jag är säker på att det inte är en EU-moppe jag möter .

Liknande ämnen

  1. Bara underställ under stället eller mer kläder?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 08:35
  2. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 19:15
  4. 350 mil bara??
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •