Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: MC-skotern – gåvan till mänskligheten? Eller bara gissel och dekadens?

  1. #31
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Det är ju högst individuellt vad man faktiskt uppfattar som körglädje, och inte så lite även var och när. Var sak har sin plats. Som gammal rödljusrejsare är jag till exempel löjligt förtjust i just det. Och i den disciplinen vågar jag sätta några loppor på att jag smiskar nästan vad som helst (ja, upp till 70-80 km/t, alltså) redan med de 27 beiga Honda SH300-hästarna. Många tappade sugar, blir det, inte minst bland de som å det grövsta underskattar EU-moppe-looken. ...*klipp*
    Tänk så olika det kan vara! Rakt fram - inte superintressant. Lite kul, bara.
    Centrifugalkrafterna på en krokig landsväg däremot - det är kul!

    I övrigt instämmer jag med dina observationer. T o m mina 21 hk ur 198 cc räcker för att vara först vid rödljusen. Och självklart är dina 27 hk och 300 cc ännu rejält mycket vassare i starten.

    Ställer mig nästan alltid längst fram, efter att ha "fildelat" mellan bilarna. Någon enstaka gång, väldigt sällan, får jag problem med att jag s a s är i vägen. Det handlar då om någon som antingen har väldigt bråttom (sen till jobbet/möte/dagishämtning?) eller en svart BMW/Merca som "minsann inte tänker släppa förbi nå'n j*a moppe!".

    Men annars, 95 gånger av 100, är det en enkel match att vara först iväg.

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Vi är helt överens, även om detta, TMaxen! Som sagt var – var sak har sin plats. För nåt år sedan körde jag just nämnda Slingerbulten med min StorHornet. Efter ett tag dök det upp en lätt muppig, gammeldags 125a, av typen lite fossil italiensk sportmoppe. Nu är ju inte Horneten någon överjäklig missil direkt, men på de relativt få, korta rakorna försvann lilleputten ändå som en vilsen fluga i speglarna. Men efter varje böj var han blixtsnabbt tillbaka, som limmad intill mitt bakhjul. Jag hade inte en sportmössa att köra ifrån honom, så när vi efter en stunds tuppfäktning nådde fiket vid Rosenhill bjussade jag honom på en räkmacka. Ren rå motorkraft är verkligen inte allt. Och absolut heller inte det ENDA som är kul med hojkörning…

    Oupps, och så missade jag sensmoralen, ser jag! Poängen är förstås att det finns all anledning att ha respekt för alla tvåhjulingar. Med rätt/fel förutsättningar är sannolikheten annars att man kan bli rejält frånåkt av allt – antikvitetshojar, skotrar, 125or.. Det är som alltid vad som sitter bakom styret som avgör…
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2015-01-16 klockan 15:51.

  3. #33
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Lite bilder på den fula, men ändå lite, lite söta, ankungen: https://www.google.se/search?q=bmw+c...g&ved=0CB8QsAQ
    Aha, är det den där. Tror att det är någon på Sporthoj som har två av den. Men är inte bältet ett krav för att man ska kunna köra utan hjälm? Har för mig att det är nog därför bältet finns, för att man ska kunna ta den till affären utan hjälm (för de som tycker att det är lämpligt, inte jag).
    /Erik

  4. #34
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Aha, är det den där. Tror att det är någon på Sporthoj som har två av den. Men är inte bältet ett krav för att man ska kunna köra utan hjälm? Har för mig att det är nog därför bältet finns, för att man ska kunna ta den till affären utan hjälm (för de som tycker att det är lämpligt, inte jag).
    Yep, Starstriker har eller har haft ett par stycken.
    I Sverige: alltid hjälm. Inget bälteskrav på mc.
    Utomlands: kan variera. Men i vissa länder slipper man hjälm. BMW själva rekommenderade det när det begav sig. De menade att den extra vikten av en hjälm var negativ för nacken vid en olycka. Och att föraren ändå satt säkert nog i sina (dubbla) bälten och "störtbur". En hjälm skulle i det läget var mer till skada än nytta, ansåg BMW, av just det nämnda skälet. Lite bättre för skallen, men sämre för nacken.
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-01-16 klockan 15:50.

  5. #35
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Just det, Starstriker är det. Jag blandar ihop det med 3- eller 4-hjuliga MC, där behövs bara bälte om det finns kaross.
    /Erik

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Är mycket i Frankrike där ”alla” tycks köra scooter så jag skaffade mig en stor 650 Burgman med värme i både handtag o hela sadeln, supernöjd o kan åka hela året då jag bor i Skåne

Liknande ämnen

  1. Bara underställ under stället eller mer kläder?
    Av goldfish i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 08:35
  2. Andra hoj eller kommer det bara kosta mig tid?
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 08:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 19:15
  4. 350 mil bara??
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •