Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Banköring tips

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    2

    Banköring tips

    Hej hej!
    Gubben fyller 30 i januari och jag tänkte hjälpa honom att komma till skott med att prova på banköring! Jag var inne och kollade på SMC och hittade där planerade dagar i Falkenberg och knutstorp, vi bor i skåne. Men Falkenbergs bana ser ut att vara ganska kurvfri och tradig! Någon som provat?? Och knutstorp kostade dubbelt så mycket som de andra, är det dubbelt så roligt att köra där? jag vet ju även att Sturup raceway har haft bandagar men lyckades inte hitta något om detta, någon som vet var jag hittar mer info? Så var hittar jag bästa presenten? Vilka banor har bäst bandagar enligt er?? Vi kan köra längre också och passa på att ta en minisemester om bästa banan finns lite längre bort. //Emelie

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Den ultimata banan är väl Nürburgring tycker jag, dessutom så är den öppen för turister. Haft tanken på att åka dit men åkte till Isle of Man istället. Mountain course på Isle of Man är allmän väg som avlyses när det är TT-lopp och GP-lopp. Rekommenderas!





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har inte jättemycket att tillföra eftersom jag bara kört/åkt bil på de banorna, och inte hoj. Men eftersom du fått så få svar så bidrar jag med det lilla jag kan!

    Knutstorp är rejält kurvig. Kul bana. Falkenberg är annorlunda. Inte alls tradig, men snabb! Tror mig minnas att Falkenberg är Sveriges snabbaste bana (snitthastighet).

    Men, kontakta SMC och fråga direkt. Antingen någon lokal kille/tjej i SMC Skåne eller SMC Halland eller någon centralt. De bör ha de svar du söker.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Ska du ge bort en bandag eller en kursdag? SMC anordnar ingen fri körning utan det är bara kurser, så att du vet att det är skillnad. Jag skulle ju föredra kursen om det är en present och jag aldrig gjort det förr!

    I det fallet spelar banan mindre roll också, även om TMax500 har förklarat skillnaden väl här ovanför.

    Ska det vara ett äventyr skulle jag rekommendera Gotland Ring, som fortfarande ligger i landet men är större än båda de andra. Antingen kurs med SMC eller bankörning med Actionpics. Kostar en del dock, så han kanske får stå för resan själv... Kommer vara där själv veckan efter midsommar med InteBaraFest, precis som i år och 2013.
    Senast redigerat av Jåke den 2014-12-27 klockan 09:23.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    2
    Tack för alla svar!
    Det är mer en kursdag jag tänkt mig, känns som att det är det som ger mest om man inte kört på bana innan! Jag ska deffenetivt kolla upp gotland ring! Tack för tipset!

  6. #6
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Jag tippar att han kommer få kul och få nytta av en SMC kurs oavsett bana.
    Har inget att tillföra gällande banorna har bara varit på Knutan i bil och då är den skoj.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag var till Gotland ring i somras. Askul, hade inte kollat banprofilen innan. Tyckte att det bara var kurvor hela tiden, men så ser den inte ut när man ser den uppritad. Det är öppen åkning, det är 20 min pass varannan bil, varannan MC. Kostar några hundralappar för 20 min, kommer inte ihåg exakt. Man kan även köpa heldagskort.

    Värst är S-kurvan innan målrakan, hela kurvan är i en uppförsbacke där man inte ser nästa kurva. Blev omblåst där en gång då man måste kunna banan för att veta spårvalet då det inte syns. Sedan bromsa kraftigt från mållinjen (långt kvar till första kurvan) då det är nedförslut som blir värre precis i ingång till kurvan som är brant.

    De som kan köra kör betydligt snabbare än vad jag gjorde. Fick syn på en på banhoj i backspegeln och hann bara tänka att jag skulle hålla undan när han körde om på yttern i nästa kurva. Kurvan därpå såg jag honom inte längre.

    Senast redigerat av erikn den 2015-01-02 klockan 17:14.
    /Erik

  8. #8
    Det kanske är att häda om man länkar till annat forum, men tar risken :-)
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...med-Actionpics

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag hade faktiskt också tänkt tipsa om sporthoj, men glömde bort det.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51
  4. Tips för motorväg?
    Av bacon4ever i forum Touring
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •