Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: dela med er...

  1. #1
    glidare
    Gäst

    dela med er...

    Hej,

    Ni som åkte och reste hoj på 60-70-80 talet. Vore kul om ni kunde dela med er av erfarenheter från den tiden?

    Hur folk upplevde motorcyklar? Vilka var favoritmärkena på den tiden?

    Om ni har gjort långa eller korta resor på den tiden så vore det kul att läsa om dem?

    Hur vanligt var harley på den tiden? Fanns det svensk leverantör på den tiden?

    Vore kul att höra en jämförelse mellan förr och nu?

    Mvh

    Glidare

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Harly var värsta sortens skrot på 70-talet. I min värld inget att åka på utanför 50-skylten.
    Själv åkte jag Honda 750 och BMW på 70-talet.

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Harly var värsta sortens skrot på 70-talet. I min värld inget att åka på utanför 50-skylten.
    Själv åkte jag Honda 750 och BMW på 70-talet.
    BMW R75/5 va det för mig
    Jan

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Hej,

    Ni som åkte och reste hoj på 60-70-80 talet. Vore kul om ni kunde dela med er av erfarenheter från den tiden?

    Hur folk upplevde motorcyklar? Vilka var favoritmärkena på den tiden?

    Om ni har gjort långa eller korta resor på den tiden så vore det kul att läsa om dem?

    Hur vanligt var harley på den tiden? Fanns det svensk leverantör på den tiden?

    Vore kul att höra en jämförelse mellan förr och nu?

    Mvh

    Glidare
    Jag körde en del i slutet av 50 och i början av 60-talet. Då snackade man inte om grus eller asfalthojar utan man körde var man ville. För min del blev det väl inte så långa resor utan det blev mellan Norrtälje och Stockholm och i hela Roslagen förstås.
    Vi gjorde turer via färjan till Åland och tältade där. Hände en episod där som kunnat sluta illa. Vi hade tältat och på morgonen när vi packat så åkte kompisen före. Det var fortfarande vänstertrafik hemma i Sverige och det hade kompisen glömt , så han drog iväg på fel sida av vägen. Jäklar vad jag fick köra för att komma i kapp honom innan han mötte någon. Vägen var en smal bonnväg ute vid kusten med massor av kurvor och verkligen skymd sikt. Hann precis ifatt honom och påpekade det hela. Strax därefter mötte vi några morgontidiga bilister.
    Då hade jag en NV 250cc med DKV-motor, sedan köpte jag en TWN Boss också en 250.
    I bästa fall hade man ett vurpollon på skallen och mcglasögon som skydd för knott och flugor
    Bästa klädseln man hade var ju någon skinnpaj, vilken ju var det bästa skyddet om man åkte omkull.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vespa Touring, säger bara.... Dåliga kläder mot vad som finns nu och novembernätter. Bara att krypa ner så gott det gick bakom de lilla skölden för att få vindskydd. Jäddrar vad jag frös!

    Härligt fordon i Göteborg där man snabbt lärde sig att slänga hojen över spåren i gatan för att inte fastna och följa spåret till Biskopsgården eller vart det nu var man inte skulle. Tyngdpunkt låg och bara baktill så man fick starta försiktigt för att trots liten effekt inte stegra över om man hade passagerare.

    Härligt fordon på sommaren när solen värmde gott + gick alldeles utmärkt som offroadmaskin när det passade. Provade att köra den på lite äldre dagar och begriper inte hur jag bara orkade köra den trånga lilla getingen 20 mil på raken?
    Ove

  6. #6
    glidare
    Gäst
    Jag vet att min egen far berättade för mig att bara starta en hoj från 60-70 talet var en äventyr i sig. Köra dåtidens var inte alltid lika lätt som dagens hojar samt att hålla dem i drift. Mycket var man tvungen att göra själv.

  7. #7
    Det har ju runnit en del vatten under broana sen dess..
    Men hade iaf på 60-talet bl a en NSU Max 250. 18hk. -53
    Men man blev frånkörd av Silverpilarna upp til 60kmh
    Hade jag behållit den så hade jag idag varit rik. Svindyra numera!
    Encyl 4-t med skjutstänger till kammen. Ventilfjädrar av sk hårnålstyp..
    Gick makalöst tyst, inget motorrassel öht. 100% driftsäker, lättstartad..och läckte ingen olja till skillnad från kompisarnas Trajor...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    5
    Kompisens storebrorsa körde Norton Commando, hämtade själv från England med vänsterbroms och allt.
    På vintrarna plockade dom ner hela cykeln i delar, gjorde rent allt och plockade ihop den igen till våren.
    Slutet av 60- början på 70-tal.

Liknande ämnen

  1. Hur du snabbt kan dela med dig av dina åkbilder
    Av biker i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-23, 21:40
  2. Dela upp underforumet Offroad
    Av rolfmm i forum Om hojen.nu
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 23:03
  3. Dela intressanta trådar via Facebook
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 11:31
  4. Vill du dela min garageplats i Majorna?
    Av Eva-Lena i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •