Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Däckbyte

  1. #11
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Hur gör man med balansering om man byter däck själv?
    Behövs det eller är det så lite viktskillnad på ett mc-hjul att det inte märks?
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Hur gör man med balansering om man byter däck själv?
    Behövs det eller är det så lite viktskillnad på ett mc-hjul att det inte märks?
    Mycket lätt att balansera själv om bara hjulet inte vindar. Antingen köper man sn billig men effektiv liten apparat från Biltema eller så kan man göra som jag gjorde.
    jag borrade in ett hål i arbetsbänkens ben lagom för att sticka in änden av hjulaxeln där,
    Snurrar då hjulet och det stannar med den tyngsta punkten neråt. Sedan får man lista ut den vikten man behöver sätta upptill. Lätt som en plätt.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Hur gör man med balansering om man byter däck själv?
    Behövs det eller är det så lite viktskillnad på ett mc-hjul att det inte märks?
    Jag kör med en från Biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ver...rare-MC-82351/
    Balanseringen blir bättre än i en maskin som oftast har en felmarginal.

    Jag brukar använda mina pallbockar https://www.youtube.com/watch?v=c_Bkh1fv16M
    Nångång har man väl hat köksstolarna också....

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Tyvärr så är det inte fikapengar för mej, därför får jag lära mej hur man sköter och reparerar hojen själv för att hålla nere kostnaderna, annars får jag ställa av hojen tyvärr. Därför håller jag på och bökar sådär.
    Byter du däck ofta eller

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Byter du däck ofta eller
    En berättigad fråga, men att kosta på ett bytarkit handlar om långtidsinvestering. En hoj endaste hoj som man inte använder värst mycket tar många många år att tjäna in. För mig tog det det bara ett halvår att tjäna in kostnaden. För tillfället ligger jag säkert nu en cirka 5-10.000:- plus

  6. #16
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Byter du däck ofta eller
    Nej, detta blir första gången, men varför inte investera i verktyg så man har i framtiden istället för att betala onödigt mycket när man har begränsad ekonomi. Jag gör det mesta själv på hojen för att ha råd med den.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    1200 spänn låter dyrt?

    3 st däckjärn a 50 pix och fälgskydd a 30 spänn.

    Balanseringen fixar man med en axel igenom däcket om hjullagren rullar lätt, annars får man fixa ett par L järn med skateboardlager som axeln kan rulla på.
    Lägg märke till att många av de som kör bana inte balanserar alls...

    Det går bra att använda en tving att bryta loss gummit från fälgen alternativt gör man nån träkonstruktion med lång hävarm, jag har krängt av bildäck med handverktyg utan problem.

    Däckpasta är oftast tvål av något slag.
    Silikon är det verkligen bra? Glider inte däcket omkring :P

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Nej, detta blir första gången, men varför inte investera i verktyg så man har i framtiden istället för att betala onödigt mycket när man har begränsad ekonomi. Jag gör det mesta själv på hojen för att ha råd med den.
    Jag åker ca 1500mil per säsong och har jag tur så räcker däcken 1500 mil.Det blir en bullpåse per år eller 600kr ordinarie per år.Klarar JAG inte det då slutar jag åka hoj.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag åker ca 1500mil per säsong och har jag tur så räcker däcken 1500 mil.Det blir en bullpåse per år eller 600kr ordinarie per år.Klarar JAG inte det då slutar jag åka hoj.
    Men hade jag haft massa hojar som jag leker runt med så skulle jag kanske köpa nå grejer och göra det själv.För det är ju en baggis.

  10. #20
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    silikonsprayen torkar efter ett tag, har inte haft några problem att däcken skulle glida, men har bara 435 hästar och burnar lagom så vet inte riktigt.
    Har funkat utmärkt för mig i alla fall.
    Visst kan man låta firman göra däcksbytet, men vi verkar vara fler som gillar att pula med sina hojar,personligen tycker jag att däcksbytet är ganska lätt så inga problem att göra det själv, känns bra att göra saker utan att vara beroende av firmor och deras öppettider eller avlägsna placeringar.
    Vad gäller balansering så kan man strunta i det och om man märker obalans när man kör så får man fixa det då, har inte märkt nån större skillnad på dom som jag låtit bli att balansera men brukar inte köra fortare än 200km/tim, så kanske det är viktigare om man tänker köra riktigt fort

Liknande ämnen

  1. Däckbyte i GBG?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:48
  2. Akut däckbyte
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48
  3. Däckbyte ?
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 20:29
  4. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •