Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Däckbyte

  1. #21
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    1200 spänn låter dyrt?

    3 st däckjärn a 50 pix och fälgskydd a 30 spänn.

    Balanseringen fixar man med en axel igenom däcket om hjullagren rullar lätt, annars får man fixa ett par L järn med skateboardlager som axeln kan rulla på.
    Lägg märke till att många av de som kör bana inte balanserar alls...

    Det går bra att använda en tving att bryta loss gummit från fälgen alternativt gör man nån träkonstruktion med lång hävarm, jag har krängt av bildäck med handverktyg utan problem.

    Däckpasta är oftast tvål av något slag.
    Silikon är det verkligen bra? Glider inte däcket omkring :P
    Min stora post i det priset är DÄCKDEMONTERINGSVERKTYG från Biltema för 599:- spänn, men du gav mej en fin ide om en träkonstruktion för detta som blir mer eller mindre gratis att tillverka. Då reduceras priset till runt 600:- spänn då ingår HJULBALANSERARE MC, FÄLGSKYDD, DÄCKJÄRN, BALANSERINGSVIKTER och DÄCKMONTERINGSPASTA.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Har aldrig krängt däck själv innan men tänkte göra de i vår.
    Jag har köpt en balanseringsvagga på Biltema och lite däckjärn och annat smått och gott så det ska nog bli bra.
    Vi använder en silikonspray på jobbet som är helt suverän till det mesta, ex dra kabel i rör bla...
    Kan tänka mig att den funkar fint, och den torkar efter ett tag som sagt.
    CargoFlow heter den...
    Using Tapatalk

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ok låter klart intressant med silikonet!

    Att köpa en hel hink med däckpasta är lite galet, borde kunna gå att få lite hos närmsta däcknasare!
    Jag har alltid kört med tvål eller diskmedel och det funkar klockrent, lite kladdigt visserligen.

    Visst kan man låta andra lägga på däck det blir inte så förfärligt dyrt, men vad är det roliga i det?
    Har man loss däcket kan man rengöra och kontrollera osv..
    Precis samma som när man servar bil eller mc, en servicetekniker gör inte rent något utan bara smackar på oljefilter osv... jag byter stötdämpare på sommarbilen nu och har gjort det i ett par veckor, rengör målar och rostskyddar.....hade dom aldrig gjort på en verkstad.

    Det finns en poäng med att vårda sina prylar själv, sen kan man ju tycka det är roligt också

    God Jul på er!

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tycker nog att pastan är bättre än tvål eller diskmedel. Speciellt till 21" framhjul då det kan vara lite knepigt att få däcket att ligga exakt rätt. Inte alls ovanligt att det blir ett kängurudäck fastän det är balanserat. Märks mest mellan 50-70

Liknande ämnen

  1. Däckbyte i GBG?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:48
  2. Akut däckbyte
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48
  3. Däckbyte ?
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 20:29
  4. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •