Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Däckbyte

  1. #1
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27

    Question Däckbyte

    Dags att byta däck på hojen, såg på tuben en metod med stripes som såg relativt lätt ut, där man både demonterade däcket och monterade däcket på fäljen med plaststripes, någon här som provat den metoden och kan bekräfta om det är lika lätt som det ser ut.
    http://www.youtube.com/watch?v=U9MpgD-xIjg
    http://www.youtube.com/watch?v=4-PD48uGl4o

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hart själv lagt om många däck , men aldrig provat med buntbandsmetoden. Verkar lite puligt, men verkar funka på breda mjuka däck, som då är slanglösa. Kan ju vara bra om man inte har en riktig apparat och verkligen vill skydda fälgkanten mot repor vilket kan vara lite svårt om man använder däckjärn.

    Hm, bytte ett framdäck i går med slang i och lyckades klämma hål på slangen. Klumpigt, men det är ju bara att göra om och vara lite försiktigare.
    Undrar om det funkar med buntband och däck med slang i??
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-12-21 klockan 11:13.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ser inte riktigt vinsten i det hela, det går bättre utan skulle jag tippa!
    Skaffar man fälgkantskydd så kan man bända ganska bra... Mycket tvål bara och varmt gummi....

  4. #4
    Kattstrypare är ju också ganska dyrt. Det tog en jädrans tid det där också
    Som Borken också är inne på, fälgkantsskydd så slipper man skador på fälgen.

    Jag byter och balanserar däck rätt så ofta och har då kittat mig för det hela vägen med grejjor från Biltema.(inkl däckpasta)

    Det som är svårt är att få av däcket från fälgen(dvs när man lossat ena kanten och ska ta bort hela däcket från fälg). Jag använder då en av fälgkantsskydden samt stoppar ett däckjärn in i en handske så att det inte blir repor när jag pressar ut däcket.

    Tvål och vatten i alla ära, men däckpastan tycker jag är viktig, speciellt om det är ett däck som krånglar när man pressar in luft och ska ha ut den på fälgkanten. Biltemas däckpasta är väl annars kanske inte den bästa.....

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Ser inte riktigt vinsten i det hela, det går bättre utan skulle jag tippa!
    Skaffar man fälgkantskydd så kan man bända ganska bra... Mycket tvål bara och varmt gummi....
    Håller med om att det går mycket lättare om däcket håller några plusgrader. Lyckades ju nypa en slang då däcket var iskallt. visst går det att lägga om kalla däck, men då krävs lite försiktighet.
    Bästa för att få upp däcket ordentligt på fälgkanten är ju rikligt med pasta. Finns dom som använt smör.
    Kattstryparna verkar jäkligt krångligt och tar en massa extra tid. Vad kostar de grova?
    Verkar jäkligt klumpigt att krypa på golvet med grejerna.
    Annars så

  6. #6
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Det lutar åt att investera lite däckverktyg på Biltema, för cirka 1200:- spänn har man allt som behövs för att klara det, tror jag. Verktygen har man ju kvar efter jobbet, men stripsen går ju åt. Finns också en del filmsnuttar att kolla på om detta innan man ger sej på’t.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Lasse Pamdal Visa inlägg
    Dags att byta däck på hojen, såg på tuben en metod med stripes som såg relativt lätt ut, där man både demonterade däcket och monterade däcket på fäljen med plaststripes, någon här som provat den metoden och kan bekräfta om det är lika lätt som det ser ut.
    http://www.youtube.com/watch?v=U9MpgD-xIjg
    http://www.youtube.com/watch?v=4-PD48uGl4o
    Hålla på och böka sådär??Jag låter däckverkstan sköta detta som har riktiga grejer och förstör ej fälgen för lite fikabröd

  8. #8
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Tyvärr så är det inte fikapengar för mej, därför får jag lära mej hur man sköter och reparerar hojen själv för att hålla nere kostnaderna, annars får jag ställa av hojen tyvärr. Därför håller jag på och bökar sådär.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    tycker också overkill med dessa buntband, mycket enklare med bara däckjärn. Använder själv silikonspray, helt underbart hur lätt däcken glider av och på, hade lite jux innan att pumpa luft med vanlig fotpump men med silikonsprayen så sätter sig däcket bra tätt och inga problem att få luft i
    lycka till,däcksbytet är inte så krångligt

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Diagonaldäck, 100mm brett, hårt som pannben. Så va det för oss på 60 talet. Däcksverkstad krängde inte Mcdäck.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Däckbyte i GBG?
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:48
  2. Akut däckbyte
    Av Gawriel i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-30, 09:48
  3. Däckbyte ?
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 20:29
  4. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •