Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: bygga moped?

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    bygga moped?

    Kanske inte helt rätt avdelning men det handlar i alla fall om 2-hjuling.

    Någon som vet om detta går:
    Kan man bygga en moped från grunden om man bara använder en motor som motsvarar de lagkrav som finns för den klass man vill ha (typ klass II)?





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Kanske inte helt rätt avdelning men det handlar i alla fall om 2-hjuling.

    Någon som vet om detta går:
    Kan man bygga en moped från grunden om man bara använder en motor som motsvarar de lagkrav som finns för den klass man vill ha (typ klass II)? :confused


    Tror knappast det, inte om du vill köra den lagligt på väg i alla fall. Alla motorfordon som förs på allmänna vägar ska ju vara typbesiktigade och nu också godkända enligt EU:s normer. Så det blir nog billigare att köpa en splitterny moped än att bygga en själv.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Kanske inte helt rätt avdelning men det handlar i alla fall om 2-hjuling.

    Någon som vet om detta går:
    Kan man bygga en moped från grunden om man bara använder en motor som motsvarar de lagkrav som finns för den klass man vill ha (typ klass II)?





    sfro.com är det företag i Sverige, som hjälper till att få ett fordon godkänt vid byggnationer.
    Om du har några uppgifter på motorn du tänker använda, så kanske det funkar. Kolla med sfro innan du sätter igång.
    Annars så kanske du har en bit av ursprungliga ramen kvar med någon sorts identifikation, så kan man kalla bygget för ombyggt fordon och då är det ju betydligt enklare än att försöka introducera ett helt nytt fordon på marknaden.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-12-17 klockan 10:40.

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Om det inte går så är det typiskt av myndigheter och liknande att på sitt sätt göra tillvaron svårare för oss medborgare.
    Anledningen att jag frågar detta är att jag skulle behöva ett litet snålt vinterfordon på helst 3 hjul och att kunna bygga ett skulle, tror jag, bli billigast. Men jag får väl klura litet så kanske jag hittar en lösning.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Det är väl ganska logiskt att det finns vissa regler på vad som får rulla på våra vägar.

    Om tanken är "snålt vinterfordon" så kan man ju kasta allt vad gäller myndighet och sfro i papperskorgen.

    Det smidigaste torde väl vara att köpa en befintlig moped med dålig/skuren motor eller annars billig och ha den som utgångspunkt. Det är ju inte ovanligt att folk stoppar in tex en Loncinmotor i dom.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det är väl ganska logiskt att det finns vissa regler på vad som får rulla på våra vägar.

    Om tanken är "snålt vinterfordon" så kan man ju kasta allt vad gäller myndighet och sfro i papperskorgen.

    Det smidigaste torde väl vara att köpa en befintlig moped med dålig/skuren motor eller annars billig och ha den som utgångspunkt. Det är ju inte ovanligt att folk stoppar in tex en Loncinmotor i dom.
    En trimmad packmoppe med dubbdäck, det vore väl nå´t?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En trimmad packmoppe med dubbdäck, det vore väl nå´t?
    Ja alltså, det finns ju på jotob lite rullar om det, packmoped med 750 osv
    Mopeder är ju annars också dyra att försäkra.....(ang snåla vinterfordon)

    Jag brukar ju köra lite moped i omgångar, ha den försäkrad bara när den jag kör den. En nyare moped för mig kostar då cirka 450:-/månaden. Kanske låter billigt för sörlänning, men för att jämföra så betalar jag tex för min 125 Innova cirka 800-1000:-/år

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det smidigaste torde väl vara att köpa en befintlig moped med dålig/skuren motor.
    Smidigast och nog bäst är att göra som V Saarela skriver. Hitta en äldre moppe som kanske bara behöver lite översyn (ny kolv, ringar, förgasare etc) och gör i ordning den. Tyvärr kostar moppar att försäkra som en hel mc.

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tja jag hade en inkomplett Norsjö Shopper, synd bara att den gick till skrot.
    Tycker nog att de regler vi har idag är kontraproduktiva men visst ska det finnas regler för utan blir det anarki. Eftersom det ser ut som det gör så kommer nog nya mer miljövänliga enmansfordon lysa med sin frånvaro. Åtminstone privata entreprenörer såsom privatpersoner som vill och har en ide.
    Synd bara att den ekonomiska krisen satte käppar i hjulen för Vehiconomics minibil Smite.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Smidigast och nog bäst är att göra som V Saarela skriver. Hitta en äldre moppe som kanske bara behöver lite översyn (ny kolv, ringar, förgasare etc) och gör i ordning den. Tyvärr kostar moppar att försäkra som en hel mc.
    Håller man sig till moppe m/ä, dvs gamla 30-moppar är det inte alltför dyrt.
    Allt beror ju på ändamålet
    Min 125cc scooter (1992) kostar en fjärdedel av vad en modern 45-moppe kostar i försäkring..
    Då har jag dessutom mina 10hk lagligt...

Liknande ämnen

  1. Moped
    Av William50cc i forum Min hoj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-27, 23:57
  2. Bygga utan att bygga själv?
    Av Kapten Miki i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 16:06
  3. Bygga sissybar
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 11:42
  4. Bygga länkage ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 01:19
  5. Moped
    Av Gert i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •