Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Er syn på trikes?

  1. #11
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Kompisen som körde trike provade en sån skotervariant och uppskattade det inte. Grejen var att den innehöll en massa elektronik som skulle förhindra sladd och annat. Men resultatet blev att han blev åksjuk istället.

    /Freddo

  2. #12
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Det viktiga är väl att man kör vad man vill, så länge det inte är en bil. För det är ju helt kasst
    Don't grow up, it's a trap!

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En scooter med två hjul fram är (nästan) precis som en vanlig scooter. Fattar inte hur "kompisen" kunde bli åksjuk...? Testade en Piaggio MP3 250 för några år sedan. Kändes som en helt vanlig 250-scooter. Lite tyngre bara, jämfört med en vanlig 250. Något sävligare i styrningen än mitt dåvarande jämförelseobjekt (min gamla 500 cc-scooter).

    Att jag skriver "nästan" ovan beror på att det ju finns vissa skillnader - man kan bl a låsa hydrauliken i upprätt läge vid parkering. Sedan har den ju två framhjul = dubbelt så mycket gummi i backen vid inbromsning.

    Min teori är att de som skäller på trehjuliga scootrar gör det mest p g a förarna ofta inte har A-körkort utan endast B-kort. "Orättvist att de får köra som de vill medan jag var tvungen att ta ett nytt körkort!!"

    -Vad säger ni, ligger det något i den teorin?

    Sedan funderar jag på vad vi egentligen diskuterar i tråden?
    -Trike med två hjul bak och ett fram?
    -Sidvagns-mc?
    -eller trehjulig scooter med två framhjul och ett bak?

    Kanske TS kan återkomma och reda ut detta?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Syftade på trike med två hjul bak och ett fram.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av hokhok99 Visa inlägg
    Syftade på trike med två hjul bak och ett fram.
    Jag har sett några fina hembyggen , då med utgångsmotor från VW. Tror väl att man får lite mckänsla så länge man håller sig på belagda vägar.

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har sett några fina hembyggen , då med utgångsmotor från VW. Tror väl att man får lite mckänsla så länge man håller sig på belagda vägar.
    Jag har fått uppfattning att man ska åka lugnt
    Jan

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av hokhok99 Visa inlägg
    Syftade på trike med två hjul bak och ett fram.
    För mig är en trike 2 hjul bak och 1 fram. Allt annat är nåt annat
    Sidovagn är sidovagn, Piaggios MP3 är "motorcykel" och dom där Can-Ammarna är väl med sina alla säkerhetsdetaljer en trehjulig bil?

    Annars....trike är coolt.

  8. #18
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    För mig är en trike 2 hjul bak och 1 fram. Allt annat är nåt annat
    Sidovagn är sidovagn, Piaggios MP3 är "motorcykel" och dom där Can-Ammarna är väl med sina alla säkerhetsdetaljer en trehjulig bil? Annars....trike är coolt.
    Håller med. Därav min fråga. Kändes som att tråden (den här också) gled iväg åt alla möjliga håll.

    Är trike coolt? Eller bara lite... udda? Ett sätt att få lite mc-känsla utan att behöva mc-utbildning och dito körkort? Ett alternativ för den som kanske har något funktionshinder, men som ändå vill ha något av mc-känslan? Eller för den som är orolig för att köra omkull? (Fast tusan om det är bättre med en trike då. Tänker på kurvegenskaperna. Understyrning? Vältrisk?)

    Nu spelar det förstås mindre roll. Var och en får tycka och köra vad de önskar!

  9. #19
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Varför skulle man skälla på dom? Vem här skulle byta till trike för att slippa ta a-kort? Den som kompisen körde var en can-am. Butiken har slutat med dom nu så det var nog ingen försäljningssuccé direkt.

    En egenbyggd trike kan väl vara lite cool men inget jag vrider nacken ur led för direkt, om det inte är väldigt snyggt gjort.

    /Freddo

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Sladdade in på forumet av en ren slump, tack till er alla nya som gamla nu minns jag varför jag lämnade er.
    Åker fortfarande hoj både två och tre-hjuliga...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •