Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Startmotor / Barteri/ startrelä

  1. #1

    Startmotor / Barteri/ startrelä

    Har en eller snarare rvå funderingar på min honda 650 dueville.
    Skulle kolla kyltåligheten på glykolen inför vinterförvaringen och konstaterade att expansionskärlet var i stort sätt eller helt tomt vid kall motor. Är det normalt? Så till min huvudfråga. När jag skulle starta motorn för att värmaköra och därmed se hur mycket glykol jag skulle behöva fylla på så smattrar det från nåt jag tror är startreläet. Urladdat batteri var min första tanke och satt batteriet på laddning. Efter drygt1/2 timmes laddning gjorde jag nytt försök eftersom laddströmmen då var nära noll ampere. Det blev samma resultat, smatter från startreläet eller vad det nu var. Till saken hör att det var runt -3 grader. Kan det vara batteriet eller är kan det vara startreläet eller startmotorn som kan vara paj?

  2. #2
    I ordning:
    Batteriet.. 90%
    Startrel 5%
    Startmotor 5% sannolikhet.
    Möjligen korrosion i någon anslutnig om hojen stått fuktigt/länge

    Pröva med ett bilbatteri anslutet till hojbatteriet (+ mot +...)
    Funkar det då, = batteriet

    Har du lämnat hojen med något elektriskt tillkopplat och kört acken i botten?

  3. #3
    glidare
    Gäst
    Om du kopplar in bilens batteri skulle jag göra det med avständ bilmotor. Vad jag vet så går inte bilens och motorcykel elsystem ihop sig.

  4. #4
    Lyset var i och för sig på då ha vred om täbdningen men det plus allt annat kopplas väl ur med tändningen är av.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Matss65 Visa inlägg
    Lyset var i och för sig på då ha vred om tändningen men det plus allt annat kopplas väl ur med tändningen är av.
    Så "ska det nog vara" men om något hängt sig eller likn så kan ju allt hända...

    Nu är det är bara att koppla ett bilbatteri parallellt med mc-batteriet, plus till plus, minus till minus och prova...Gör inte fel, det kan bli en sjuh-es explosion då..!
    12V-system i båda fallen förstås?
    Sen efter start (om det lyckas) kommer nästa problem.
    Acken är troligen tom (i värsta fall defekt och med intern kortis?) och då lastas laddsystemet hårt, inga varvstoppsvarvningar!

  6. #6
    Tack för infon

  7. #7
    Funkade iaf. med start hjälpen. Efter varmkörning så räckte det egna batteriet för start för egen maskin. En annan notering var att batterispänningen innan starthjälpmanövern var 12.5 volt och sjönk vid startförsök till runt 5V.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Matss65 Visa inlägg
    Funkade iaf. med start hjälpen. Efter varmkörning så räckte det egna batteriet för start för egen maskin. En annan notering var att batterispänningen innan starthjälpmanövern var 12.5 volt och sjönk vid startförsök till runt 5V.
    Helt ok/normalt om man har ett urladdat eller dåligt batteri..
    Startmotorn är inte så känslig för alltför låg spänning, men elektroniken..
    Ofta lägger den av (=stängs av) redan vid 9V

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 750 problem med batteri/startmotor
    Av Ljungan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-04-26, 06:57
  2. Felsök startrelä
    Av Helgon1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 16:48
  3. Startmotor kortegen 27/8
    Av Nilsson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 08:41
  4. Startmotor med gallsten ?
    Av rbud i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 07:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •