Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Erfarenhet av "www.motorcykelforvaring.se" ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Erfarenhet av "www.motorcykelforvaring.se" ?

    Då jag flyttat och blivit av med garaget kollade jag runt och hittade "http://www.motorcykelforvaring.se/" i Stockholm som för en rimlig peng erbjöd vinterförvaring.

    Eftersom jag gärna vill kolla upp en firma som jag anförtror pärlan åt för att undvika att till våren komma till ett tomt garage där ingen någonsin hört talas om varken hojar eller förvaringsfirma så försökte jag kolla vilka som stod bakom och upptäckte snabbt att

    • Ingen kontaktinformation på sajten förutom ett anonymt (kontantkorts) mobilnummer
    • Ingen information om vad för företag som står bakom, och definitivt inget org.nummer
    • Dold ägare av domänadressen
    • Sajten är visserligen "proffs-gjord" men endast generiska "fotokatalog" bilder på sajten och väldigt lite information


    Det är möjligt att jag är paranoid men efter dessa fakta så började mina varningsklockor ringa och det finns absolut ingen chans att jag utan övriga referenser skulle våga lämna hojen där.

    Så den enkla frågan är: Har någon erfarenhet av dom? Är dom seriösa (men bara ovanligt hemlighetsfulla )?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Verkar redigt skumt, jag hade deffinitivt avstått.

    Av den enkla anledningen att det talas inte om orgnummer, det finns inga registrerade företag som är nära namnet (Behöver dock inte överensstämma), inget om någon f-skattesedel. Du kan beställa hämtning men de anger inte en adress till uppställningsplatsen ?

    Ingen med en webbsida/presentation av så tveksam kvalité kan hoppas vinna något förtroende alls..
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Nej, det var väl ungefär det som jag kom fram till. Känns som att man lika gärna kunde skicka hojen direkt till de forna öststaterna ...

    Men om man som hypotes antar att dom inte har rent mjöl i påsen så är det onekligen en intressant idé , "Ge oss nycklar och ev. larm så hämtar vi hojen åt dig och förvarar den på en plats som vi inte berättar ... men vi lovar att det är säkert" Är ju onekligen lättare för dom än att behöva åka omkring och lasta hojar på flak med allt extrajobb som kedjor, immobilizers och skivlås orsakar. Onekligen en form av produktutveckling i den "branschen"

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Ja de är helt klart innovativa!

    Tycker nog förövrigt att marknadsidén i sig självt är ganska bra, hade man haft en hygglig kåk att förvara ett 100 tal hojar i i stockholmstrakten så kan man nog tjäna bra kulor på det

    Men jag skulle inte ge dessa aktörer mitt tillförlit ens med min dotters kickbike
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Men jag undrar om det verkligen är så mycket man kan tjäna?

    Låt oss räkna på 100 hojar. Gissningsvis så behöver man ca 2m2 per cykel och med lite marginal för att både kunna erbjuda tvätt flytta in och ut hojar m.m så behövs lite extra, så låt oss för enkelheten skull säga 230m2 totalt för 100 hojar

    I ett magasin med larm+övervakning och "säkra" tillfarter få man säkert räkna med minst 150kr/m2/månad i kallhyra (förmodligen mer i Stockholm) men låt oss räkna "snällt". Man behöver minst 2m2/hoj så kostnad för hoj blir då 300kr/mån

    Tillkommer att man måste dela på de gemensamma ytan vilket gör 0.3m2 till per hoj så summan blir då ca 350kr/hoj och månad i faktisk kostnad som vi skulle ha.

    Till m2 priset tillkommer el för lyse + underhållsladdning samt uppvärmning. Anta 1500kr/mån.

    Våra "konkurrenter" erbjuder förvaring för ca 400kr så det är tveksamt om vi kan ta så mycket mer.

    Vinsten totalt sett för 7 månanders förvaring blir då (50*100 - 1500)*7= 24500kr.

    Skall man på detta betala sociala avgifter och skatt så får man (lite slarvigt räknat) 24500*0.67*0.65, ca 10,500kr för 7 månaders "jobb".

    Visst, ett antal antaganden som är osäkra men även om man skulle dubbla alla siffror i vår favör så har jag svårt att se att man kan skära guld me täljkniv på detta sätt. De högsta kostnaderna jag sett i Stockholm är ca 700kr/mån (inkl. tvätt och laddning) vilket skulle bättra vår vinst till (350*100-1500)*7=234,000kr som efter 7 månader ger oss (med soc. avgifter och skatt) ~102,000kr

    Så någonstans i spannet 500-700kr behöver det nog kosta för en seriös spelare (om man nu inte har ett förråd "gratis" som ändå bara står). Är det mycket billigare än så för ett renodlat lagringsföretag bör man nog se upp. Vissa MC-handlare erbjuder ganska billig lagring men det beror ju bra på att dom ändå har en kostnad över vintern för att stå med tomma lokaler/verkstäder så allt dom kan få in är ren plus.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    SVAR ANGÅENDE MOTORCYKELFORVARING.SE

    Hej alla!

    Det är alltid svårt att starta upp något nytt eftersom många känner sig osäkra med att köpa en tjänst av ett företag som ännu inte är etablerat. Därför måste man ibland verka liiiite större än vad man verkligen är för att någon ska börja ta steget och våga testa. :-)

    Jag tycker att det är en sund inställning och tycker det är bra att någon lyft upp diskussionen på ert forum.

    Vi är två killar som tyckte att det inte fanns något riktigt bra alternativ för vinterförvaringen, antingen ska man hyra plats av någon med en lada ute på landet (läs osäkert) eller så är det hos ett stort väletablerat företag (läs dyrt).

    Därför testar vi vår affärsidé i liten skala nu i höst som en sidoverksamhet och har fått väldigt ett bra gensvar. Vi kommer att använda oss av Shurgard för förvaringen och givetvis får den som lämnar in sin motorcykel till oss ett underskrivet kontrakt av mig eller min kollega. Vi visar givetvis också upp vår legitimation.

    För att vi i vår tur ska vara säkra på att det inte föreligger några konstigheter så kräver vi bevis på att motorcykeln är försäkrad och att personen som lämnar in motorcykeln är dess rättmätige ägare (giltig legitimation).

    Hoppas det kan skingra lite av oron :-)

    Om man ändå känner sig orolig är det så föreslår jag att man står över nu och väntar till i vår och då lyssnar på vad våra 10-tal nuvarande kunder har att säga om oss. (vi kommer att skämma bort dem rejält kan jag lova) :-)

    Men som sagt, det är bra att diskussionen är uppe och att folk bryr sig om sina MC-kollegor därute.

    Med vänliga hälsningar

    Mikael Westerlund
    Tel: 076-903 55 75
    E-mail: info@motorcykelforvaring.se
    www.motorcykelforvaring.se

    PS slå gärna en signal om ni undrar över något!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Alltid kul med unga entreprenörer :-) Ledsen att jag möjligtvis nedvärderat er - men bättre en koll för mycket än en gång för lite.

    Så om jag förstått det hela rätt så hyr ni ett eller flera lite större förråd av Shurguard och ser sedan till att fylla upp dessa med cyklar för att på så sätt få ned kostnaden jämfört om man själv skulle hyrt förrådet ensam. Bra idé

    Två frågor: När jag kollade med Shurguard för mig själv skrev jag av dom av tre anledningar
    1. Dom var ganska dyra
    2. Dom krävde att hojen skulle tömmas på bensin
    3. Dom krävde att batteriet skulle tas ur och fick inte förvaras i förrådet


    Att dom var dyra kunde jag möjligtvis köpt med punkt 2) och 3) var dealbreakers för mig eftersom
    a) En tom tank med kvarvarande ångor från förgasare och system är betydligt farligare än en full tank (dessutom bökigt att tömma tanken) möjligtvis säkrare eftersom det inte kan bli något läckage sett från deras håll. Dock är det så att med tomma förgasare kommer mina packningar att torka och spricka sönder så jag fyller alltid upp full tank + stabiliseringsmedel för vinterförvaring.

    3) Mitt batteri är omständligt att tu ur och jag har därför kopplat in en laddningssladd som jag bara ansluter till CTEK laddaren. Så att ta ur batteriet är något jag vill undvika om möjligt.

    Har ni löst 2) och 3) med Shurguard?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag är glad att man endå fått gensvar här men vill fortfarande låta bli lagt stor tyngd på en trovärdig presentation om ni önskar starta något ens i liten skala.

    Det är en sjujäkla bra idé som kan bli tiofaldigt bättre med just det.

    Ett hett tips vore ju att länka till sånt här, en levande disskussion där ni själva medverkar
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Förtydligande kring erbjudandet från www.motorcykelforvaring.se

    Citat Ursprungligen postat av Rejkelie Visa inlägg
    Alltid kul med unga entreprenörer :-) Ledsen att jag möjligtvis nedvärderat er - men bättre en koll för mycket än en gång för lite.

    Så om jag förstått det hela rätt så hyr ni ett eller flera lite större förråd av Shurguard och ser sedan till att fylla upp dessa med cyklar för att på så sätt få ned kostnaden jämfört om man själv skulle hyrt förrådet ensam. Bra idé

    Två frågor: När jag kollade med Shurguard för mig själv skrev jag av dom av tre anledningar
    1. Dom var ganska dyra
    2. Dom krävde att hojen skulle tömmas på bensin
    3. Dom krävde att batteriet skulle tas ur och fick inte förvaras i förrådet


    Att dom var dyra kunde jag möjligtvis köpt med punkt 2) och 3) var dealbreakers för mig eftersom
    a) En tom tank med kvarvarande ångor från förgasare och system är betydligt farligare än en full tank (dessutom bökigt att tömma tanken) möjligtvis säkrare eftersom det inte kan bli något läckage sett från deras håll. Dock är det så att med tomma förgasare kommer mina packningar att torka och spricka sönder så jag fyller alltid upp full tank + stabiliseringsmedel för vinterförvaring.

    3) Mitt batteri är omständligt att tu ur och jag har därför kopplat in en laddningssladd som jag bara ansluter till CTEK laddaren. Så att ta ur batteriet är något jag vill undvika om möjligt.

    Har ni löst 2) och 3) med Shurguard?


    Hej!

    Tack för bra frågor. Det är just den här typen av diskussion som utvecklar och förtydligar vårt erbjudande! :-)

    1. Dyra:
    Svar: Ja, men framförallt beroende på att som enskild motorcykelägare får du en väldigt högt kvadratmeterkostnad jämfört med om du har fler motorcyklar.

    2. Dom krävde att hojen skulle tömmas på bensin.
    Svar: Nja, den totala bränslemängden ska minimeras (inte tömmas helt) och om mc:n har mer än 3 liter (normal reserv) så suger vi ur resterande mängd bränsle innan vinterförvaringen (ersätts ej).

    Vi rekommenderar vanligen att kunden slår i en bränslestabilisator innan motorcykeln kör till förvaringslokalen. Detta för att hinna köra igenom stabilisatorvätskan i hela bränslesystemet (förgasare/insprutningssystem).
    Om kunden beställt hämtning så ingår detta i vårt åtagande (Hämtning 395 kr). Har din hoj förgasare dränerar vi flottörhusen, har du insprutning använder vi bara bränslestabilisator.

    3. Dom krävde att batteriet skulle tas ur och fick inte förvaras i förrådet
    Svar: Ja, det stämmer, om kunden själv inte tar ur batteriet så hjälper vi dem med detta. Underhållsladdningen av batteriet sker i egen annan lokal. Inför våren så återmonterar vi batteriet.

    Ännu en gång, tack för att ni hjälper oss att bli bättre. Ser att det nog är en hel del som vi behöver göra tydligare i vår kommunikation. :-)

    mvh

    Mikael Westerlund
    076-903 55 75
    www.motorcykelforvaring.se
    info@motorcykelforvaring.se

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Hej, jag såg denna gamla tråd gällande vinterförvaring. Om det är någon som fortfarande undrar över dessa killar kan jag bara säga att jag har provat www.motorcykelforvaring.se för andra säsongen nu och tycker att det fungerar bra. Jag har i, ärlighetens namn, i och för sig ingen annan leverantör att jämföra med ... men ändå!

    För 395 kr/spännper månad har jag haft förvaring och underhållsladdning. Sedan beställde jag tvätt och uppstart av hojen vilket kostade ytterligare 395 spänn.

    Om det är någon som undrar så gick det till ungeför så här:

    -Gjorde en intresseanmälan via deras hemsida
    -Fick ett svarsmail med instruktioner
    -Fick skicka in en kopia på mitt försäkringsbevis
    -Fick en tid och plats för inlämning

    Vid inlämningen besiktigades hojens ev skador och ett kontrakt skrevs (fick fota av killarnas körkort).
    Killarna tar emot hojen och slår i en vätska i bensintanken och så fick man köra en sväng för att det skulle gå genom systemet. Sedan tar de ur batteriet och sätter detta på underhållsladdning.

    Inför den planerade utlämningen fick jag ett mail med frågan om det var ngt mer jag önskade?
    En tvätt eller uppstartshjälp? Jag bokade en Tvätt av hojen för 395 kr...

    I våras stod sedan hojen på plats utanför garaget nytvättad med kontrollerat ringtryck. Jag behövde bara trycka på knappen och köra

    Ja, så nu förväntar ja mig att det funkar lika bra nu i vår som i våras

    //Shoei Hornet

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 12:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •