Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Er synpunkt

  1. #1
    glidare
    Gäst

    Er synpunkt

    Hej,

    Jag tänker på följande sätt när det gäller fotkoppling och handväxel!
    Att montera på fotkoppling och handväxel, på en 1700 cc eller 1900 cc hoj, det känns som bortkastad prestanda. En dragstar 1100 Classic eller eventuellt vtx 1300, det känns som att det är en lagom volym för en sån konstruktion. För en liten summa pengar får man vettig prestanda!

    Hur hade ni gjort om ni hade fått er att göra en sån här?

    Skulle ni välja de större motorerna eller de mindre motorerna!


    Tacksam för "bra"svar!

  2. #2
    Medlem sgtes avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    53
    Jag vet inte vad som är bra svar för dig men för mig har en mc kopplingen vid vänster hand och växel"spaken" vid vänster fot. To each his own.

  3. #3
    glidare
    Gäst
    Ett bra svar är om ni säger om ni skulle växla alternativ ett eller. Jag vill ha en omröstning i denna fråga!

  4. #4
    Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...
    Tycker du skall komma till skott någon gång. Du har ju fått en massa råd om hur du skall göra, så det är ju bara att sätta igång. Du kan nog inte få EXAKTA RÅD FÖRRÄN DU PRESENTERAR HOJEN I FRÅGA. Sedan kan du bestämma utförandet av det hela vilket inte kan vara särskilt svårt.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Jag röstar för mindre kubic.

  7. #7
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Köp en Dragstar 1100.
    Lagom storlek.
    Lagom pris.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #8
    glidare
    Gäst
    Jag menar poängen med att köpa en 1900 cc motor är dess prestanda. Bygger man om den till fotkoppling till handväxel blir det svårt att utnyttja dess prestanda. Man betalar alltså en rejäl slant för prestanda som man inte kan utnyttja.

    På en dragstar 1100 Classic kan man trots fotkoppling utnyttja stor del av hojens prestanda till låg pris.

    Förstår du nu vad jag menar?

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Vad menar du med "prestanda". Jag har lite svårt att förstå meningen med din ombyggnad överhuvudtaget...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Jag menar poängen med att köpa en 1900 cc motor är dess prestanda. Bygger man om den till fotkoppling till handväxel blir det svårt att utnyttja dess prestanda. Man betalar alltså en rejäl slant för prestanda som man inte kan utnyttja.

    På en dragstar 1100 Classic kan man trots fotkoppling utnyttja stor del av hojens prestanda till låg pris.

    Förstår du nu vad jag menar?
    Då förstår jag.
    Själv tänker väl jag att om man sätter på ett sådant växlingssystem som är ganska bökigt så skulle jag vilja växla så lite som möjligt. Då är ju en stor v-twin bättre än en liten tack vare mer vrid.

  10. #10
    glidare
    Gäst
    Förstår vad du menar. ur teknisk synvinkel har du helt rätt men frågan är om det är ekonomiskt motiverad? Harley hade ju 1200 cc och de pinnade ju på bra för sin tid och hänger nog med dagens trafik utan bekymmer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •