Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 79

Ämne: Touringhojar

  1. #31
    glidare
    Gäst
    Räven, det fanns en tid då bmw var bättre än all andra hojar och det var fram till 1969 när hon lanserade sin cb 750. Skulle jag köpa en vetaranhoj, skulle jag kunna tänka mig en bmw, dvs om jag vill köpa ngt äldre än 1969.

  2. #32
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    En radfyra va väl kul. Lät häftigt om tog väck slutändan på ljuddämparen. Undrar vad dom tog vägen sen ?
    Jan

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Har haft en Panna 1100cc i 4.5 år och den hade gått drygt 10 000 mil då jag sålde den.Det enda förutom olja/filter däck och en uppsättning bromsbelägg jag fick byta var ett styrlager.Den bara gick och gick.Efter att ha haft en GL 1800cc i 4 år är jag nu tillbaka på Pannan.Denna gång blev det en 1300cc.Den är hur stadig som helst och inga problem alls i farter kring 180 km/h.Pannan är som Volvos 740,den bara rullar på utan problem.
    I 180 ja,Lagom marschfart med en Fjr,

  4. #34
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Miltalen är inget att oroa sig över på fyrcylindrig japan.
    Då skulle jag oroa mig mer över miltalen på en BMW(av erfarenhet).
    Vill egentligen inte ge mig i striden om BMW/Honda/kvalitet som lätt blir infekterad...
    Men kan bjuda på följande siffror:

    Har/har haft 5 st GS av olika årsmodeller bland min hojkompisar (både 1150 och 1200). 3 av 5 har haft problem med oljeläckage av olika slag. Små skitsaker, som dock kostar stora pengar då man får ta isär väldigt mycket för att byta en simpel packning. (För simpel packning kanske, eftersom de inte håller...?)

    Den fjärde maskinen hade återkommande elproblem (runt 2010?). Till slut sålde ägaren den. Han kände sig aldrig säker på om den skulle starta eller om han skulle behöva beställa bärgning.

    Nummer 5 verkar rulla och gå! Närmar sig 10 000 mil - om jag minns rätt.

    Så tron på att de tyska hojarna är perfekta behöver nyanseras lite.
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-11-21 klockan 11:57. Anledning: Stavar ju som en höna....!

  5. #35
    glidare
    Gäst
    Jag säger gärna Amen till din utsaga Tmax :-)

  6. #36
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    En amerikansk konsumentorganisation gjorde en undersökning som visade att HD och BMW var de som oftast fick uppsöka verkstaden. Samtidigt var dess ägare de som var mest nöjda med sina respektive hojar. Så slutsatsen blev att HD-ägare och BMW-ägare gillar att åka till verkstaden.

    Hittar inte artikeln på nätet men stod i nån av de svenska tidningarna.

    /F

  7. #37
    Jag har ju bytt till ny hoj ganska ofta och hållt mig till japanska cyklar. Bytt mest för att jag kört relativt mycket och bytt in dom innan värdet sjunkit alldeles för drastiskt. Nu noterade jag att jag var i somras o besiktade en hoj som jag köpt för första gången på snart 16 år.

    Garantin gick också ut så man får då börja serva den själv. Varaderon har nu rullat 4600 mil och inga problem med den. Har heller inte haft nåt strul med hojarna jag köpt förutom ett år, en ny Tiger 955i som listan på fel blev låååång.

    Jag brukar annars resa ensam, men när det gäller att åka till skumma länder så är vi två. Vi kom hem från bl a en tur i Turkiet för ett par månader sen. Kompisens Varadero har nu gått snart 14.000 mil. Hojen ser för jävlig ut. Tror det är tvängstvättad en gång



    Dock, han är jäkligt noga med innehållet och kör relativt försiktigt(betyder inte att han kör sakta för den skull). Han köpte den ny och......vad har hänt under dessa mil? Jo.....
    - en framskiva byttes när den var nästan ny(fel från fabrik)
    - inne på 4:e drivpaketet som är nyss bytt
    - packboxarna i framgaffeln
    - bakstötdämparen gick vid 11,000 mil

    Det är faktiskt allt. Ventilerna är aldrig justerade(kollades för nån vecka sedan). Iridiumstiften som ska bytas vid 4800 mil sitter fortfarande i.

    Handlar förmodligen alltså om vad för liv en hoj har levt, hur den är körd, servad osv.....

    Jo, not på bilden kedjehänget. Bilden tagen sista stoppet, cirka 5 mil hemifrån. Kvalitetskedja med skitdrev. Dreven förstörde kedjan också, men han tog sig precis hem

  8. #38
    glidare
    Gäst
    Vs, du får gärna berätta om din tur i Turkiet.

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag har ju bytt till ny hoj ganska ofta och hållt mig till japanska cyklar. Bytt mest för att jag kört relativt mycket och bytt in dom innan värdet sjunkit alldeles för drastiskt. Nu noterade jag att jag var i somras o besiktade en hoj som jag köpt för första gången på snart 16 år.

    Garantin gick också ut så man får då börja serva den själv. Varaderon har nu rullat 4600 mil och inga problem med den. Har heller inte haft nåt strul med hojarna jag köpt förutom ett år, en ny Tiger 955i som listan på fel blev låååång.

    Jag brukar annars resa ensam, men när det gäller att åka till skumma länder så är vi två. Vi kom hem från bl a en tur i Turkiet för ett par månader sen. Kompisens Varadero har nu gått snart 14.000 mil. Hojen ser för jävlig ut. Tror det är tvängstvättad en gång



    Dock, han är jäkligt noga med innehållet och kör relativt försiktigt(betyder inte att han kör sakta för den skull). Han köpte den ny och......vad har hänt under dessa mil? Jo.....
    - en framskiva byttes när den var nästan ny(fel från fabrik)
    - inne på 4:e drivpaketet som är nyss bytt
    - packboxarna i framgaffeln
    - bakstötdämparen gick vid 11,000 mil

    Det är faktiskt allt. Ventilerna är aldrig justerade(kollades för nån vecka sedan). Iridiumstiften som ska bytas vid 4800 mil sitter fortfarande i.

    Handlar förmodligen alltså om vad för liv en hoj har levt, hur den är körd, servad osv.....

    Jo, not på bilden kedjehänget. Bilden tagen sista stoppet, cirka 5 mil hemifrån. Kvalitetskedja med skitdrev. Dreven förstörde kedjan också, men han tog sig precis hem
    Jaa ser verkligen skitig och ovårdad ut.Men Varadero är ju annars en skottsäker maskin.Vissa har ju tur med sin hoj oavsett märke och vissa aldrig.Har själv haft 2 st Tiger 955I,en -02,a och en -05,a.Körde nog 3000mil med den första och 2500 med den andra.Aldrig bytt annat än olja och filter,till och med drivpaketen var i bra skick hela tiden trots 105 hk och ändå snålare på soppa än dom flesta konkurenter,

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Han som köpte min Explorer hade en ny Gs som stått 13 veckor på verkastan.Han tröttnade och dom fick ta tebaks den.Men som sagt finns många Bmw om bara går och går men annars är det väl ofta dom som det är nått problem med.Skulle aldrig tveka att köpa en.Men dom är ju 30-50000kr dyrare än konkurrenterna.Därför avstår jag.Och med det priset så ska det ju alltid fungera.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-11-22 klockan 18:43.

Liknande ämnen

  1. Touringhojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 03:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •