Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 79

Ämne: Touringhojar

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
    Shaun
    Har du köpt en helt ny ? Om du frågar mig är det är det ett bra val.
    Jan

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Menar du sr 400 och royal efield kan gå sönder eller menar du även fjr 1300 och st 1300?

    Fjr 1300, hur är den bränslemässigt? Jag har läst på olika ställen att många saknar en 6 växel. Tycker du det också?

    Deuvillen har jag kört vid ett tillfällle. Lät som en traktor och gick som en traktor men jag tyckte också att den var komfortabel. Däremot upplevde jag redan vdi 120 km/h att vinden försökte att ta tag i vindrutan. Undrar om den också precis som pannan har en tendens att gå i vågor.
    Kan bara säga gott om Fjr 1300.Har nu min 3,e efter ha provat lite olika hojar.Snabb ,stark,bekväm.Drar runt 0,45-0,50.Skottsäker maskin av högsta kvalite.6xl låda tjatar många om??varför?hade gärna fått varit 3.Den varvar inget mera i typ 100 än nån 6vxl hoj.Dom kommer ju inte bygga en ny låda för att hälla i fler drev.Tycker det är kanon med 5 vxl.Den går utmärkt från 40kmt-260kmt..mätarfart.Längtar till nästa säsong.Har bara kört den från handlaren och hem,14mil.Förutom maxad utrustning på den nya,elektronisk fjädring,antispinn,farthållare mm en helt glappfri och klonkfri transmission
    Senast redigerat av engström67 den 2014-11-19 klockan 19:12.

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vår hojar är i dag väldigt olika, därför ser man allt oftare att lika hojar kör i grupper. Loken för sig, glidare,sporthojar å äventyrare, varje grupp kör med liknande hojar. Bra tycker jag, mindre gnäll om det skulle bli knixigt eller en grusväg. Snart vet man hur man vill köra å väljer hoj därefter.
    Jan

  4. #14
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vår hojar är i dag väldigt olika, därför ser man allt oftare att lika hojar kör i grupper. Loken för sig, glidare,sporthojar å äventyrare, varje grupp kör med liknande hojar. Bra tycker jag, mindre gnäll om det skulle bli knixigt eller en grusväg. Snart vet man hur man vill köra å väljer hoj därefter.
    Gröngöling som man är på detta med mc, så följer jag med stort intresse diskussionerna om olika hojtyper. Mina egna tankar om nästa hoj har redan börjat små-fladdra i skallen. Å ena sidan känner jag en stor "dragning" åt en Kawa z1000sx. Sporttourer som jag bara provsuttit men föll nästan pladask.....
    Jämfört med min hoj så är det samma 1000cc-motor fast med lite annan karaktär, några centimeter lägre sitthöjd, lägre tyngdpunkt, sittställning endast marginellt mer framåtlutad. Mao den satt som en smäck ! Nu skall man väl inte snöa in för mycket på allehanda tester/provkörningar, men den har nästan uteslutande fått bra/mycket bra omdöme.
    Å andra sidan, kanske vänta med byte till nästa landsvägs-hoj och satsa på en offroadare, som nämnts i annan tråd...(Yamaha wr250 lockar också).
    Senast redigerat av BeSt den 2014-11-19 klockan 21:03.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
    Shaun
    Ja, surrig är den ju, men inte mer än nån annan småmaskin. Jag gick ju från en tusenkubikare till en Deauville, så klart den första reaktionen var att den är surrig. En tusenkubikare ligger generellt på cirka 3500 var vid 110 knyck, en 700 kubikare på cirka +5000.

    Man vänjer sig efter ett tag. Jag reagerade då definitivt inte på surrandet efter att haft den ett tag. Körde Köln- Boden utan probs. När jag åkte till Trollstigen från Boden, så "råkade" jag istället köra ner till Södertälje första dan. Det hela slutade med att, istället så hamnade jag i Köpenhamn, båt till Polen, Tyskland, Danmark.....och sen till Trollstigen.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Har du köpt en helt ny ? Om du frågar mig är det är det ett bra val.
    Ja den är helt ny. Valde till ESA, driver modes, keyless, larm, Sänkningsats samt alla väskor.
    Efter flera provkörningar kändes det helt rätt.

  7. #17
    glidare
    Gäst
    Det är ungefär vad en mindre hoj varvar...min varvar 5500 varv vid 110 km/h och är en 500 cc. Man skall väl också ha i åtanke att deuville 700 är en femväxlad hoj och inte en sex växlad hoj.
    Senast redigerat av glidare den 2014-11-19 klockan 22:16.

  8. #18
    glidare
    Gäst
    Shaun, jag hoppas att räven har rätt, men för mig kan en bmw aldrig vara ett bra val. Tom harley är bättre.

    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Ja den är helt ny. Valde till ESA, driver modes, keyless, larm, Sänkningsats samt alla väskor.
    Efter flera provkörningar kändes det helt rätt.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, surrig är den ju, men inte mer än nån annan småmaskin. Jag gick ju från en tusenkubikare till en Deauville, så klart den första reaktionen var att den är surrig. En tusenkubikare ligger generellt på cirka 3500 var vid 110 knyck, en 700 kubikare på cirka +5000.

    Man vänjer sig efter ett tag. Jag reagerade då definitivt inte på surrandet efter att haft den ett tag. Körde Köln- Boden utan probs. När jag åkte till Trollstigen från Boden, så "råkade" jag istället köra ner till Södertälje första dan. Det hela slutade med att, istället så hamnade jag i Köpenhamn, båt till Polen, Tyskland, Danmark.....och sen till Trollstigen.
    Hur fasiken hinner du åker så mycket/ långt ?
    Jag tog den till Norge men efter det så blev jag besviken. Bra pendlar/ nöjes hoj dock.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Shaun, jag hoppas att räven har rätt, men för mig kan en bmw aldrig vara ett bra val. Tom harley är bättre.
    Vi får se hur det gå. Har haft mycket kul med HD men, som alla hojar, så har de sina begränsningar.

Liknande ämnen

  1. Touringhojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 03:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •