Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 79

Ämne: Touringhojar

  1. #1
    glidare
    Gäst

    Touringhojar

    Hej,

    Även om jag mest är ute efter glidare så sneglar jag också på andra hojar. På mcmässan i Köln föll jag lite för sr 400 samt royal enfield 500 men de är nog lite för små att resa långt. Allt funkar ju men det är kanske inte den optimala hojen för långresor på autobahn.


    Jag sneglar också lite på deuaville 700, pan european 1300 samt fjr 1300.

    Någon som har erfarenhet av dessa hojar? Pan european har ju gjort sig känd som en instabil hoj i höga hastigheter.

    Mvh

    Glidare

  2. #2
    Nä, Pan European är inte instabil om den inte är fullsmockad med polisiär extrautrustning och framförs i 180 km/h. Det är en kanonhoj. FJR är också en kanonhoj och lite sportigare än Pannan. Deauville är.....tråkig, enligt min subjektiva bedömning, vilket inte är något konstigt för en Honda idag.

    SR 400 och Royal Enfield spelar i korpserien jämfört med ovan hojar men en Enfield skulle jag gärna ha då den enligt mig är så mycket ursprunglig hoj som en hoj kan vara.

    Det som är gemensamt för alla dessa hojar är dock att dom kan gå sönder.

  3. #3
    glidare
    Gäst
    Menar du sr 400 och royal efield kan gå sönder eller menar du även fjr 1300 och st 1300?

    Fjr 1300, hur är den bränslemässigt? Jag har läst på olika ställen att många saknar en 6 växel. Tycker du det också?

    Deuvillen har jag kört vid ett tillfällle. Lät som en traktor och gick som en traktor men jag tyckte också att den var komfortabel. Däremot upplevde jag redan vdi 120 km/h att vinden försökte att ta tag i vindrutan. Undrar om den också precis som pannan har en tendens att gå i vågor.
    Senast redigerat av glidare den 2014-11-18 klockan 23:24.

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Nu skall jag säga direkt att jag bara kört en av modellerna du nämner (Enfield).

    Dina tankar om ny hoj spretar rätt mycket - från en kökspall till en bekväm skinnfåtölj, om jag får ta en sådan liknelse.

    Vad skall du ha den till? Långa resor? Korta resor? Jag skulle inte bränna Autobahn med de små enstånkorna. Jobbigt och blåsigt. Höga varv. Låg effekt. (=Man blir trött efter några få mil.)

    Bränsleförbrukning hade jag inte funderat så mycket på, inte av ekonomiska skäl. Det skulle i så vara av klimatskäl. Eller av intresse att köra långa etapper utan att tanka.

    Om en hoj drar 0,6 istället för 0,5 så skiljer det 1:50 per mil, eller 1500 kr per 1000 mil (räknat på 15 kr/litern för soppan). Småpengar i förhållande till service, däck, försäkring, värdeminskning.

    Så får någon annan skriva något käckt om modellerna!

    PS. Hade inte litat till 100 % på Indisk kvalitet på en långfärd i Europa...
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-11-19 klockan 14:23. Anledning: Skall stå "rätt" mycket, inte rått... :)

  5. #5
    glidare
    Gäst
    Sr 400 och enfield ligger lite i utkanten av mitt hojval. Jag är mer inne på glidare men måste också ha några reserver ifall glidarhojar inte passar ihop med min kropp.

    De är väl egentligen bara deuvillen som ligger inom min budget men jag sneglar ändå då och då på de större modellerna.


    Både långa och korta resor, pendling och endagsturer. Kort och gott till allt möjligt.
    Senast redigerat av glidare den 2014-11-19 klockan 13:02.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Nu vet jag inte om Enfield kör förlängda serviceintervaller i o m den nya 535-kubiks ”enhetsmotorn”? Tidigare var det väl, typ, 4 ggr inom de första 1000 milen? Ofattbart och fullkomligt oacceptabelt för en 2000-talsmaskin. Vilket möjligen också antyder att det inte är en cykel man tar med på en långtur i Europa. Med det sagt, är troligen Continental GT den coolaste fabriks-caféracern sedan Dackefejden. Men varken den eller SR400 är ju särskilt billiga hojar. Och prestanda är ju inget att skriva hem om heller, inte mycket mer än en veteranmoppe med jackad kolv…

    Triumph Bonneville / Thruxton, Kawasaki W800, nya /pimpade Yamaha XJR1300 och Honda CB1100 känns ju alla som ljusår bättre köp i mitt tycke… i retrosegmentet, alltså…

  7. #7
    glidare
    Gäst
    Allting går om man vill...kolla upp VS på forumet. Han kör tom med en moped runt världen. Sr 400, skulle jag nog välja om jag skulle köra om kring i Sverige, Norge och Finland. Servicen är iofs ganska lätt utförd, så det gör väl inget om det måste göras ofta. Min första hoj var en sr 250 special och serviceintervallen var 300 :e mil men och andra sidan var det snabbt utförd.

  8. #8
    PolisPannan är väl långt ifrån en orginalhoj, utrustad med massor av "underliga" tillbehör på dom mest konstiga ställen? Som jag tidigare nämnt så har ingen i min bekantskapskrets haft några problem med fladdrig Panna. Jag själv gjorde en högfartstest åt båda hållen med min. Fladdrade lite strax före tvåhundra, precis som många andra hojar med tre väskor på. I topfart 245(om jag minns rätt) så vandrade fronten ganska läskigt cirka en halvmeter åt varsitt håll. Tycker inte det är nåt konstigt med det med tanke på tre väskor och jätteruta.
    FJR:en ska ju heller inte jämföras med Pannan såsom många gjorde. Pannan är en ren touringlok som har andra häftiga konkurrenter i form av tex BMW R1200. FJR:en tyckte jag låg i jämförelse mer mot typ Blackbird, ZZR1200 osv.

    Har också läst här tidigare om att Deauvillen skulle vara också instabil. Nej, det tycker jag inte. Hur stabil som helst i topfarten +190. Givetvis, i kraftig blåst, stora kåpor, lite lättare hoj så kan den bli lite instabil. Dock, som nån nämnde i den andra tråden. Med den stora topboxen och lite blåst så blir den jäkligt fladdrig.
    Jag trivde som fisken med min Deauville, bränslesnål, otroligt bekväm, otroligt lättkörd. Om den låter som en traktror kan ju bero på att, en liten v-twin, stor kåpa och med resonansljud. Enda minus tycker jag var att kardanen lät lite klonkig.

    Autobahn är inte som förr. Fanns en tid när man kunde tjäna massor av tid. Idag är trafiken intensiv och det är hela tiden nåt jäkla tjorv(vägarbeten, folk slutar jobba, trafikolyckor). Jag brukar dessutom alltid ligga och köra i cirka 110km/timmen på autobahn...precis lagom så att man inte sitter o stoppar långtradarna. Jag har smiskat 125 Innova och använt långtradarna som slipstreaming där, så nog fixar en SR400 autobahn lätt.....

    Dessutom, tycker alldeles för många är fixerade i sitt hojköpande för en veckas semestertur och glömmer bort att den ska ju användas hemma i typ 35 veckor. Finns massor av fördelar i dagsanvändadet med en mindre och lättare hoj. Framför allt blir hojkörandet roligare om man vill använda den mycket.

    Enfield ser jag bara som en entusiasthoj, inget jag skulle "tordas" fara långt med.

    Bränsle ja....Jo, det spelar ju egentligen ingen roll om hojen drar 1-2 deciliter mer eller mindre. Men, för mig har förbrukningen alltid varit viktig. 100 mil om dan och tex två deciliter mer i bränsleförbrukning är ju ändå skillnaden mellan dagens tältplats och ölen för denna kördag.


    Nåja, nu lär jag ju givetvis få nåt skit av av vissa igen...eftersom "googel" säger nåt annat.

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    På den tiden jag körde autobahn kunde man mäta väldigt olika bränsleförbrukning, vilket inte va så bra för gruppen. Vi (2 R75/5 å en Guzzi 850) fick följe med en Kawa 900 å en Honda 750 vilket slutade i att gruppen splittrades. Vi tankade vart 40onde mil emedan Kawan körde in till nästan varje mack, Hondan behövde också tanka ofta. Vi träffades sen i Alperna.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Jag har haft både Deauville, några Pannor samt några Harley. Deauville var surrig och kändes inte så rolig att köra länge sträckor med. Dock helt ok för vardagen. Pannorna var bättre på allt tyckte jag. Har haft Road King, electra och Heritage och alla har fungerat bra men min erfarenhet är att det finns ingen mc som passar till allt. Har precis köpt en R1200GS Adv till nästa år. De nya så kallade Adventure hojar är kanske en bra kompromiss. Bra pack möjligheter, fin komfort för långa resor. Relativt bra handling och hyfsad ekonomisk.
    Shaun

Liknande ämnen

  1. Touringhojar
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 03:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •