Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: VN800 bobber by esm

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54

    VN800 bobber by esm

    Hej allesammans! Jag har måste säga att jag fick en känsla av grupptryck på senare tid när jag läser om nystartade trådar om bobberbyggen med en VN800. Så jag tänkte att varför inte starta en ytterligare tråd om ett VN800-bygge. Det är alltid trevligt med forum där byggen uppdateras aktivt, så jag tänkte bidra till detta också.

    Jag köpte min VN800 hösten 2013 och byggde om den något under förra vintern. Bland annat så tillverkade jag en ny bakskärm, bytte till solosadel, bytt styre, nya 3-i-1 LED-baklampor och lackade om en hel del saker. Nedan följer några bilder av förvandlingen. (Varning för många bilder!)

    Vid inköp:


    Sedan kommer förvandlingen:









    Såhär ser den ut nu, förutom andra backspeglar.


    Mina planer för kommande vinter är:
    - Ny tank i Sportstermodell och med allt vad det innebär
    - Lacka om vissa delar och lacka fler delar
    - Bygga om bakskärmen
    - Annan montering av solosadeln
    - Ny framlampa
    - Byta till LED-blinkers fram
    - En mindre sissybar
    - En eventuell bönpall
    - Tänkte även flytta vissa knappar som startknapp, dödknapp, hel-/halvljusknappen
    - Annat avgassystem (eventuellt tar jag bara ut insatser i befintliga)
    - Andra backspeglar
    - Sänka framskärmen något

    Ja det är det som jag kommer på just nu. Igår så satte jag igång ordentligt med vinterns ombyggnad. Jag plockade bort den gamla bakskärmen, sadeln och tanken. Jag kan tillägga att jag egentligen inte har gjort något liknande tidigare, så jag försöker lära mig under tiden jag håller på! Det är i vilket fall fruktansvärt roligt!

    Har ni frågor svarar jag gärna på dem! Ha det gött och på återseende!

  2. #2
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Kul att följa ett till projekt! Jag har inte heller gjort något liknande tidigare, men man lär sig mycket! Och kul är det!

    Hur har du tänkt att lösa "instrumentpanelen" när du byter tank? Jag har själv funderingar på att flytta hastighetsmätaren då jag tycker den sitter dåligt till. Men då behövs en längre kabel från bakhjulet. Och hur gör du med trippmätaren?

    Lycka till!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54
    Jag har också tänkt att flytta på hastighetsmätaren. Antagligen till styret på ett lämpligt ställe. Jag upptäckte igår att kabeln var väldigt kort för detta ändamål och jag vet inte än hur jag ska göra med den. Antingen byter till en längre kabel eller köper en elektronisk hastighetsmätare och monterar dit en ny givare. Vi får se .

    Trippmätaren får väl börja om från 0 om inte den går att ställa om på något sätt. Man får väl visa upp den gamla trippmätaren om man säljer hojen .
    Kör/bygger du en bobber? joina gärna Custom Bobbers Sweden.
    https://www.facebook.com/groups/1510206309242562/

  4. #4
    Härligt med en till bobbertråd!

    Jag tycker du fått till hojen riktigt snygg som den är på sista bilden men planerna du har är intressanta och det ska bli kul att följa ditt arbete.

    Tycker du fått till "sadelfästet" riktigt bra. Du skrev att du tänkte ändra monteringen av sadeln, är du missnöjd med nuvarande? Har du några tips att komma med om man ska göra på samma sätt som dig? (Alltså kapa nuvarande fäste, byta batteri och tillverka en slät platta)

    Var har du köpt dina kombinerade bakljus/blinkers/bromsljus? Någon närmare bild?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Lalle Visa inlägg
    Härligt med en till bobbertråd!

    Jag tycker du fått till hojen riktigt snygg som den är på sista bilden men planerna du har är intressanta och det ska bli kul att följa ditt arbete.

    Tycker du fått till "sadelfästet" riktigt bra. Du skrev att du tänkte ändra monteringen av sadeln, är du missnöjd med nuvarande? Har du några tips att komma med om man ska göra på samma sätt som dig? (Alltså kapa nuvarande fäste, byta batteri och tillverka en slät platta)

    Var har du köpt dina kombinerade bakljus/blinkers/bromsljus? Någon närmare bild?
    Tack ska du ha! Jag är faktiskt hyfsat nöjd med hur den ser ut just nu. Däremot kanske inte finishen är den bästa på de delarna jag själv har lackat, så det ska jag även försöka förbättra i vinter.

    Sadelfästet funkar, däremot sitter den inte så bra framtill då jag bara gjorde en snabb temporär lösning för denna sommaren så sadeln är något vinglig. Dessutom så har det bakre fästet tagit i bakskärmen när man har kört, så det behövs en annan lösning där. Jag har funderat på om man verkligen behöver dämpning i sadeln när det ändå är dämpning på hojen. Men när man åker så skumpar det gött så komforten är det inga problem med.

    Byta batteri rekommenderar jag starkt. Jag köpte mitt från Moty Design i USA, litet och kraftfullt och hojar hoppar igång utan problem. Vill du ha mer info så säg till.

    Jag har för att jag köpte mina 3-i-1 här: (Det är iaf den typen jag har)
    http://www.hojstyling.se/elektronik/...sljus-baklampa

    Någon närmare bild har jag inte i dagsläget, men jag kan ordna en sådan ikväll.

  6. #6
    Nuvarande lack gör sig kanske bättre på bild än i verkligheten? För på bild ser det bra ut.

    Vad kostade det nya batteriet?

    De där blinkersen har jag också kollat på. Anade att det kunde vara dem du hade. Svårt att hitta mer prisvärda tycker jag. Iaf i Sverige, har inte lyckats hitta några på ebay?!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Hojstyling.se måste jag kolla närmare på.
    Finns en del bra grejor hos NCCR också.
    http://ebutik.nccr.se/
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Lalle Visa inlägg
    Nuvarande lack gör sig kanske bättre på bild än i verkligheten? För på bild ser det bra ut.

    Vad kostade det nya batteriet?

    De där blinkersen har jag också kollat på. Anade att det kunde vara dem du hade. Svårt att hitta mer prisvärda tycker jag. Iaf i Sverige, har inte lyckats hitta några på ebay?!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det såg väl bra ut när det var nybakat, men nu efter sommaren så ser finishen lite sämre ut .

    Det nya batteriet kostade väl totalt ca 1 500 kr med frakt och tull. Ett liknande batteri kostar nog närmare 2 500 kr i Sverige.
    http://www.motydesign.com/product.ph...8-cell-battery

    Jag måste säga att jag har svårt att hitta någonting alls på ebay , finns alldeles för mycket skit där. De som jag länkade till är nog billigaste i Sverige, iallafall på den modellen. De är dessutom ytterst ovanlig bland de övriga nätbutikerna.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Hojstyling.se måste jag kolla närmare på.
    Finns en del bra grejor hos NCCR också.
    http://ebutik.nccr.se/
    Det gör det säkert, men tyvärr tycker jag att de har en för rörig hemsida. Så jag har inte orkat grotta ner mig över deras utbud. Får kanske ta och göra det nu i vinter .

  10. #10
    Tack för länken. Får bli ett sådant batteri om jag bygger liknande sadelfäste som dig.

    Håller med gällande nccr.se.. Riktigt rörig och svårt att hitta vad man söker!

Liknande ämnen

  1. vn800 avgas
    Av barse i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 21:54
  2. Äff´s VN800 Bobber projekt
    Av Fredrikbjork i forum Min hoj
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:24
  3. VN800 - Blivande bobber
    Av nauska i forum Min hoj
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 09:10
  4. Projekt: VN800 - Bobber
    Av Lalle i forum Min hoj
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 22:13
  5. returwire Vn800
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •