Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 35 av 35

Ämne: Projekt: VN800 - Bobber

  1. #31

    Projekt: VN800 - Bobber

    Kabelhöljena till reglagen var grågula och missfärgade efter alla år.





    Lite pill med att få ut kablarna ur kontakterna.





    Resultatet med kabelstrumpa från Biltema. Ev kabeldragning i styret får bli ett senare projekt, kanske mer angeläget om det skulle bli aphäng någon gång i framtiden.





    En dag innan besiktning var hojen i detta skick.





    Kabeldragning. Inkoppling av kombinerade blinkers/bakljus/bromsljus och regskyltsbelysning. Drog allt kablage till höger sidofack.





    Beg Vance & Hines Cruzers inhandlades.





    Bockade till en regskyltshållare. Inväntar den nya skylten...

    (Bild borttagen)



    ...som kom dagen före besiktning.

    (Bild borttagen)



    Märker samma dag, efter att ha kopplat in all el, att batteriet verkar kasst. Detta trots att det funkade bra i höstas och att det underhållsladdats under vintern. En viss oro infann sig, tänk om jag gjort något galet med elen....

    Startkablar och en V50 skrämde igång maskinen men den dog så fort jag kopplade bort en klämma.

    Åkte och köpte nytt batteri nästa morgon och det gjorde susen!





    Biltemas blinkrelä 42-140 gjorde däremot INTE susen när det gällde att få blinkandet i rätt takt (blinkade lika snabbt som med originalrelä).





    Jag har LED-blinkers bak och original fram. Inte heller lyckades jag få det att funka med de motstånd jag tidigare köpte. Detta höll på att stjälpa mig och jag var nära att boka av besiktningstiden då jag inte lyckades få det att funka. Jagade in i det sista.. Ringde närmaste HD-affär, blev kopplad till verkstaden och frågade om de hade ett fungerande relä för mitt ändamål, fick till svar att "man byter inte relä, det är bara att sätta ett motstånd.."

    Åkte istället iväg till en annan mc-butik i närheten på vinst och förlust. De hade ett "grymt relä" som de använder sig av. Fick rabatt för att det bara var en timme kvar till besiktningen och dessutom några gratis motstånd ifall reläet inte fungerade. Kopplade in reläet och det funkade perfekt!!



    Fortsättning följer...
    Senast redigerat av Lalle den 2015-10-18 klockan 14:28.

  2. #32
    En timme senare slank den igenom besiktningen med blankt papper, skööönt! Och inga direkta synpunkter på modifieringarna av hojen. Dock tyckte besiktningsmannen att bakblinkersen satt för långt fram (inom gränserna dock så det var hans personliga åsikt). Reflex väntade jag med att montera tills jag kom till besiktningen. Han köpte min idé om att placera den på regskylten även om den egentligen ska sitta centrerad.


    Samma kväll monterades det "nya" avgassystemet. Äntligen låter det som en riktig motorcykel - underbart muller!


    Nyss såg den ut såhär men jag har börjat skruva isär den lite igen.


    Ska färdigställa det sista innan jag känner mig nöjd inför sommaren. Nu blir det lack av alla egentillverkade delar, nedre gaffelbenen och framlampan samt byte av framblinkers. Har även beställt hem 5L Motul 5100 + filter så att den får sig lite service. Sen kanske det åker på en skvätt färg på fälgarna och ett par nya speglar, men det får tiden utvisa... Måste ju köra också!

    Bjuder på en glimt av mitt ljuvliga lilla mc-garage. Perfekt för en hoj!

  3. #33
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Hur är det med ditt bakljus och blinkers? Är dom e-märkta? Mitt sidomonterade bakljus är inte e-märkt så jag undrar vad dom säger om det nu inför min egen besiktning?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #34

    Projekt: VN800 - Bobber

    Citat Ursprungligen postat av Postis Visa inlägg
    Hur är det med ditt bakljus och blinkers? Är dom e-märkta? Mitt sidomonterade bakljus är inte e-märkt så jag undrar vad dom säger om det nu inför min egen besiktning?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    De är inte e-märkta. För 3,75 dollar ingick inte e-märkningen

    Min uppfattning är att lysen, reflexer etc inte behöver vara e-märkta på besiktningen så länge de fyller sin funktion. Åker man på en flygande besiktning däremot så kan de nog bli nedslag. Jag kan ha fel dock...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Lalle den 2015-05-14 klockan 22:15.

  5. #35
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Lalle Visa inlägg
    De är inte e-märkta. För 3,75 dollar ingick inte e-märkningen

    Min uppfattning är att lysen, reflexer etc inte behöver vara e-märkta på besiktningen så länge de fyller sin funktion. Åker man på en flytande besittning däremot så kan de nog bli nedslag. Jag kan ha fel dock...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lite så tänker jag med. E-märkning är nog endast ett måste vid registreringsbesiktning.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Äff´s VN800 Bobber projekt
    Av Fredrikbjork i forum Min hoj
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:24
  2. VN800 - Blivande bobber
    Av nauska i forum Min hoj
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 09:10
  3. VN800 bobber by esm
    Av esm i forum Min hoj
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 12:00
  4. Suzuki Savage 650 - Bobber projekt
    Av _Laban_ i forum Min hoj
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 21:47
  5. Forumdel för projekt/min hoj ?
    Av LinusE i forum Om hojen.nu
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •