Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Behöver tips om offroad-hoj

  1. #11
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Halloj, igen!

    Om du (och BeSt) vill ha kul även i ren skogsterräng och händelsevis står i valet mellan bra knuff (hygglig effekt, hyggligt vrid) och låg vikt, så välj det senare. Välj absolut inget över 150 kg, fast jag skulle nog egentligen helst säga 120 kg. Det är nästan ohälsosamt kul man kan ha på en riktigt lätt och smidig hoj…

    Sedan är offroadens egenskaper inte att förakta ens i stan. Farthinder och höga trottoarkanter är plockgodis. Rena bonusen och kvalitetstid…

    Kul att läsa, så tillvida att mina egna oerfarna funderingar är inte helt uppåt väggarna.
    Väljer hellre färre kilo före flera hästkrafter/newtonmeter. Färre kilo gör ju inte att befintliga hästar presterar sämre....
    En annan ej oviktig sak, hojen skall kräva "minimalt" med underhåll/service. Har varken kunskap eller intresse av att skruva på hojen.... Att hålla den så ren o fräsch som möjligt, det är en annan sak. Å ena sidan, å andra sidan så skall den ju användas så en och annan skönhetsfläck ingår i hojtypen, väl

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Håller med. Det skulle toksnabbt bli slitningar i relationen till mina tvåhjuliga kompisar om jag skulle tvingas skruva på dem en halv förmiddag. Jämt och ständigt. Därför köper jag personligen allra helst Hondor, de är – på gott och ont – generellt aldrig prestandatoppade, så det finns allt som oftast gott om marginal uppåt. Något som gynnar driftsäkerheten, men kanske förtar lite av busfröet? I vart fall håller jag mig till märken från den uppåtgående solens land. Bra kvalitet genomgående, bra tillgång till serviceverkstäder och bra lagerhållning av reservdelar om det skulle behövas.

    Det kan väl vara ett tips också, när du och Swedan letar offroadare, att kolla serviceintervaller. På en hel del nyare maskiner ligger intervallet vid 1200 mil. Äldre maskiner, särskilt 250, ska servas betydligt oftare. Även om vagnskadegarantin gått ut för länge sedan och att det oftast inte handlar om så mycket annat än byte av olja och oljefilter, så ska det ändå göras. Och värst är förstås de rejsiga modellerna, alltså de som gömmer sig under namn som cross och enduro…
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2014-11-12 klockan 15:10.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Halloj, igen!

    Om du (och BeSt) vill ha kul även i ren skogsterräng och händelsevis står i valet mellan bra knuff (hygglig effekt, hyggligt vrid) och låg vikt, så välj det senare. Välj absolut inget över 150 kg, fast jag skulle nog egentligen helst säga 120 kg. Det är nästan ohälsosamt kul man kan ha på en riktigt lätt och smidig hoj…

    Sedan är offroadens egenskaper inte att förakta ens i stan. Farthinder och höga trottoarkanter är plockgodis. Rena bonusen och kvalitetstid…
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Kul att läsa, så tillvida att mina egna oerfarna funderingar är inte helt uppåt väggarna.
    Väljer hellre färre kilo före flera hästkrafter/newtonmeter. Färre kilo gör ju inte att befintliga hästar presterar sämre....
    En annan ej oviktig sak, hojen skall kräva "minimalt" med underhåll/service. Har varken kunskap eller intresse av att skruva på hojen.... Att hålla den så ren o fräsch som möjligt, det är en annan sak. Å ena sidan, å andra sidan så skall den ju användas så en och annan skönhetsfläck ingår i hojtypen, väl
    Vill bara säga att jag håller med om varenda bokstav.....
    Ove

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag nämnde förut Honda Dominator pga. dess robusta hållbarhet och förmåga att tåla ganska omild behandling. Finns ytterligare en aspirant på detta koncept, nämligen HONDA XR 600 eller 650, med kickstart. Finns visserligen en xr 650 l med elstart, men nästan hopplös att få tag i beg. i så fall ganska dyr.
    XR- modellerna har väl ca 60 hkr och väger väl ca 150 kg.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite irriterad på mig själv för att jag inte köpte den Monstra 450;a som jag hade erbjudande på för några år sen. 27-28.000:-, flång ny med alla garantier och löfte om service i närområdet.

    Skulle ha köpt och varit lite mera aktiv med att sälja av hoj som jag inte använder. Skulle ha varit ett lyft men en lätt och smidig maskin istället för en som helst vill vara på asfalten.
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Antar att sitthöjden var en icke-fråga? men slänger ändå in samma länk (som jag lagt i en annan tråd, alltså). Liiite kul var att man kunde lägga till passagerare, såg jag just. Ofantligt kul, blev det däremot, när man angav en smula fantasifulla och spännande mått på denne…


    http://cycle-ergo.com/

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Antar att sitthöjden var en icke-fråga? men slänger ändå in samma länk (som jag lagt i en annan tråd, alltså). Liiite kul var att man kunde lägga till passagerare, såg jag just. Ofantligt kul, blev det däremot, när man angav en smula fantasifulla och spännande mått på denne…
    Höjden kan justeras i någon mån och sen brukar den mjuka fjädringen i offradhojarna göra att den sjunker ihop lite. Brukar lösa sig...
    Passagerare på dom små hojarna är nog inte riktigt möjligt även om fotpinnar finns. Funkar väl för kortare sträckor men att tänka sig en resa är nog svårt. Dom är lite korta baktill och det blir trångt på sadeln så obehagligt nära tanken kommer man.
    Ove

  8. #18
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag nämnde förut Honda Dominator pga. dess robusta hållbarhet och förmåga att tåla ganska omild behandling. Finns ytterligare en aspirant på detta koncept, nämligen HONDA XR 600 eller 650, med kickstart. Finns visserligen en xr 650 l med elstart, men nästan hopplös att få tag i beg. i så fall ganska dyr.
    XR- modellerna har väl ca 60 hkr och väger väl ca 150 kg.
    Hej !
    Tankarna om en offroad-hoj kan man väl säga är "av" eller "på". Dom fladdrar hit å dit, är ibland ute å svävar åt ett helt annat håll, byta-landsvägs-hojs-hållet, men har just idag landat på offroadaren igen....
    Tvättade av hojen idag. Har haft dåligt samvete att jag inte fixade det efter senaste turen (en kort sådan) då det var mer blött på vägarna än jag bedömde innan jag stack ut. Lärdom som jag fått till mej idag - skölj iaf av hojen lite snabbt innan den parkeras, skiten har en tendens att sätta sej/torka in (vilket jag innerst inne förstått, därav samvetet..)

    Nåväl, det var detta med offroad och i samband med tvätten så slog det mej. En offroadare kan ju ytterst förtjänstfullt tjäna som "off-season-hoj"..., också (?)
    Regn å rusk, som kanske är blandat med lite gammalt vägsalt, sliter. Det skär nog inte riktigt lika hårt i hjärtat om 2:a hojen (begagnad) tar dom smällarna !

    Fråga - äldre hoj med kickstart, vad bör man tänka på där ? Fabrikat, ålder, kickteknik... ?

  9. #19
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Vad blev det?

    Jag tittar själv på en offroad som komplement till min gathoj..
    Jag har kollat på Husaberg, kanske lite för mycket Enduro? kort service intervall också..
    Yamaha XT, kanske för mycket gathoj?

  10. #20
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144

    XT 660 X eller R

    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg
    Vad blev det?

    Jag tittar själv på en offroad som komplement till min gathoj..
    Jag har kollat på Husaberg, kanske lite för mycket Enduro? kort service intervall också..
    Yamaha XT, kanske för mycket gathoj?
    XT finns i 2 sorter de har olika fjädring samt framhjul
    Själv har jag R = offroad, jag är helt nöjd o jag kör även över stock o sten

Liknande ämnen

  1. Nybörjare behöver tips
    Av Nobody81 i forum Street
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 10:45
  2. Behöver expertråd!
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 22:00
  3. Behöver tips & råd!
    Av tommy.bonte i forum MC-kort
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 21:16
  4. MC val, behöver hjälp
    Av Tommy i forum Touring
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 13:58
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •