Sidan 1 av 13 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 125

Ämne: instabilitet harley

  1. #1
    glidare
    Gäst

    instabilitet harley

    Hej,

    Har ni också läst att harley har problem med instabilitet i högre hastigheter? Är det något som harley bara drabbats av eller är det glidare relaterat?

    Vad jag har sett så är det bara som lider av det. Någon som hört ngt om detta?

    Mvh

    Glidare

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Hej,

    Har ni också läst att harley har problem med instabilitet i högre hastigheter? Är det något som harley bara drabbats av eller är det glidare relaterat?

    Vad jag har sett så är det bara som lider av det. Någon som hört ngt om detta?

    Mvh

    Glidare
    Jaha, lusläst ett forum igen...
    Hur mycket är högre hastighet då?

  3. #3
    glidare
    Gäst
    http://www.kpho.com/story/14896060/s...bble-5-16-2011


    kolla på you tube får du se hur amerikanska polisens hojar wobblar när de provkör dem.

  4. #4
    Reportaget verkar vara från 2011 och efter det har väl en viss utveckling skett. Uppenbart så verkar dom dock ha haft problem med sina hojar. Svensk polis har dock haft samma problem med BMW på 90 talet och även med Pan European som var instabil i högre hastigheter.
    Om det generellt drabbar glidare vet jag inte då dessa inte är några högfartsmaskiner så man kan nog känna sig trygg med sin glidare. Vill man köra 130 plus så ska man nog välja en annan typ av mc.

  5. #5
    glidare
    Gäst
    Deuvillen verkar också vara instabil i hastigheter 130 km/h. Vad jag förstår så beror det på taskig aerodynamik kombinerad med toppbox. Jag tror att hojar med vindruta blir lite känsliga av sig men jag tror mest att det beror på aerodynamik.


    För övrigt harley har fortfarande det bekymmret med det har blivit bättre.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Att aerodynamiken kan spöka märkte jag då jag hade en xr 600 med extra vindruta och boxar. Började wobbla i + 120
    Den är ju en nakenhoj i vanliga fall. En Öhlin styrdämpare fixade det hela
    Hade en dragbil med en hästtransport bakom. Började wobbla när någon av hästarna bråkade. Ändrade höjden på dragkulan.
    Hur fordonet är lastat har också stor betydelse vilket inte tillverkaren råder över. Tror inte någon av hojarna wobblar utan extra utrustning.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-11-10 klockan 09:45.

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Oftast är problemet att viktfördelningen blir fel så ekipaget kommer i självsvängning. Inte aerodynamiken. Lätt åtgärdat genom att på hojen justera fjädringen för lasten eller på bilen ändra kulhöjden som Olle gjorde...

    En toppbox långt bak fullastad är bland det sämsta man kan ha i detta avseende.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Oftast är problemet att viktfördelningen blir fel så ekipaget kommer i självsvängning. Inte aerodynamiken. Lätt åtgärdat genom att på hojen justera fjädringen för lasten eller på bilen ändra kulhöjden som Olle gjorde...

    En toppbox långt bak fullastad är bland det sämsta man kan ha i detta avseende.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Va tror du om tillbakaflyttade fotpinnar å race styre ?
    Jan

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Va tror du om tillbakaflyttade fotpinnar å race styre ?
    Jag tror ingenting, det är halv info. På en Harley, Transalp eller sporthoj?

    Självklart kan man få problemet av en ruta som inte passar, speciellt om den är monterad på styret. Då snackar vi ju aerodynamik...

    Skickat från min P4 via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-11-10 klockan 13:25.

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag har kollat filmen från kpho. Nog begär vi att våra hojar ska klara denna typ av körning ?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Harley
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 17:47
  2. Harley
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:03
  3. Harley 500 på G?
    Av Knarr i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 14:22
  4. Harley
    Av muzza i forum Custom
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •