Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 65

Ämne: Ventilspel XJ 900 F

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag tog en rörstump på 20 mm diameter å säker 100 mm längd som passade perfekt i hylsan som trycker på ventilfjädern (ventilbågen var den för överliggande kamaxlar, BT har jag för mig).

    Sen gjorde jag 2 liknade hål på dess sidor som jag sa innan, jag använde fräs men det går lika bra med vinkelslip å filar.

    Fördelen med mitt sätt är väl att jag kan använda bågen på bilar också.

  2. #22
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Förbannad skitkonstruktion på den fjäderbåge jag köpt. Inte lätt att spänna den med handtaget. Om man låter bli och försöker spänna med att den som ska vara på ventilen så vrider den sig av. Har hållit på att testa med lite träbitar mellan för att få den att passa. Fjorton händer ska man ha då man ska hålla i olika delar hela tiden.















    /Erik

  3. #23
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Två månader senare har jag äntligen fått tillbaka toppen.



    De är få mekaniker i verkstaden. Strax efter att jag lämnat in den så får en av dem brusten blindtarm. Sedan när de väl sätter igång med min topp så går en av skruvarna av som håller insugsgummit, de måste ha loss det för att kunna provtrycka efter att de fräst ventilerna. Att fixa det lämnas till ytterligare ett ställe, en pensionär som aldrig haft så mycket att göra som just nu.

    Men en sak är (förhoppningsvis) bra, det kapade ventilerna lite för att kompensera för fräsningen, och jag bad dem ta lite extra. Så förhoppningsvis har jag rätt spel nu med samma shims som tidigare.

    Kliar i fingrarna att sätta igång nu i helgen, men jag är borta nästan hela tiden. Lite i morgon fm kanske.
    /Erik

  4. #24
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Två månader senare har jag äntligen fått tillbaka toppen.







    De är få mekaniker i verkstaden. Strax efter att jag lämnat in den så får en av dem brusten blindtarm. Sedan när de väl sätter igång med min topp så går en av skruvarna av som håller insugsgummit, de måste ha loss det för att kunna provtrycka efter att de fräst ventilerna. Att fixa det lämnas till ytterligare ett ställe, en pensionär som aldrig haft så mycket att göra som just nu.



    Men en sak är (förhoppningsvis) bra, det kapade ventilerna lite för att kompensera för fräsningen, och jag bad dem ta lite extra. Så förhoppningsvis har jag rätt spel nu med samma shims som tidigare.



    Kliar i fingrarna att sätta igång nu i helgen, men jag är borta nästan hela tiden. Lite i morgon fm kanske.

    Så jäkla typiskt med bultarna till insugningsgummina (heter det så i plural?)
    Men teoretiskt kan det bara bli bättre nu då

  5. #25
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Japp! Bara man kommer ihåg var alla skruvar och muttrar ska sitta...
    /Erik

  6. #26
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Har du någon handbok?
    Jag tror jag kan ha en pdf annars, med ok bilder i.
    På engelska..
    Hör av dig om jag skall kolla

  7. #27
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har en Haynesbok. Syns på en av bilderna ovan. Men tack för omtanken.
    /Erik

  8. #28
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Så, lite framsteg. Långsamt går det, man är ju för bövelen knappt hemma. Framför allt på helgerna blir det inte många timmar över.

    Inga bilder, men toppen är på plats, kammarna är ditskruvade och jag körde på startmotorn idag. I morgon (om inget annat kommer mellan) ska det kollas komp och ventilspel innan jag skruvar vidare.
    /Erik

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Så, lite framsteg. Långsamt går det, man är ju för bövelen knappt hemma. Framför allt på helgerna blir det inte många timmar över.

    Inga bilder, men toppen är på plats, kammarna är ditskruvade och jag körde på startmotorn idag. I morgon (om inget annat kommer mellan) ska det kollas komp och ventilspel innan jag skruvar vidare.
    Ett framsteg ..
    Den snurrar utan att kröka ventilerna.
    Så kamkedjan sitter iaf hyggligt rätt..

  10. #30
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tyckte Haynes strulade till det med att man skulle skruva av dreven på kamkedjan. När jag skulle dit med dem igen så skruvad jag fast dreven först. När jag satt dit kammarna med ett överfall och kedjespännaren tillfälligt monterad så satt en kam en kugge fel. Var bara att skruva loss och flytta kedjan ett kugg.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Kontroll av ventilspel Yamaha XVS 650
    Av Per Lindström i forum Mekguider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •