Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 65

Ämne: Ventilspel XJ 900 F

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Originalshims=ingen har justerat spelet på 30 år.

    Jo men säg att jag slipar ner så att spelet blir negativt = kammen lyfter alltid lite. Hur ska jag då kunna mäta spelet? Jag menar idag har jag 0,05 mm, det är tunnaste bladmåttet jag har. Skulle inte det gå in efter att jag slipat ventilerna så ligger ju kammen i princip på hela tiden, och jag vet ju inte om den trycker ner 0,05, 0,10, eller 0,15. Alltså vet jag ju inte hur mycket tunnare shims jag ska ha.

    Jag kanske förklarar dåligt, eller målar fan på väggen innan det hänt. Får väl testa helt enkelt.
    /Erik

  2. #12
    Du ska ju bara slipa in ventilerna(förmodligen handjaga) för att få dom täta, inte fräsa in dom. Tror inte det blir nån större skillnad och....nånstans måste du ju börja för att kontrollera.

  3. #13
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har inte varit i garaget så mycket sen senast. Men idag var jag ute, förgasare bortplockade, avgassystem loss. Nästa sak att göra är loss med kamaxlarna. Sedan loss med toppen.
    Nu gäller det att hålla igång lite så man inte glömmer var skruvarna ska sitta.
    /Erik

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Lite bonnameck: men du kan rotera shimsen hur du vill (det är så man gör) dvs 265 där det var 270 ger mer spel.

    Det går också att på planskiva med våtslip ta ner shimsen några hundradelar, den slipade sidan får hamna nedåt i lyftaren.

    Är man ängslig över att de slutar rotera så köper man nya, men hojjen är ju inte direkt ny. Tror det är sannolikare att ventilerna sträcks eller sätena hamras in innan kammen slits ut ändå.

    Kollade en gång till på siffrorna och jag hade nog först testat med att justera tvåans avgasshims....torde ju vara den. Hoppas den inte bränt bara.

  5. #15
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har ju plockat loss hälften av grejorna nu, så det är bara att fortsätta. Ska beställa ett kit med packningar så att man har. Får se hur mycket meka det blir i helgen. Dömer lite innebandy på lördagen och på söndag så ska jag kolla på dotterns match, toppmöte i deras division. Sedan blir det nog egen match i hockey-bockey.

    OT, vi har haft världens flyt senaste två säsongerna, ingen förlust för två år sedan, förra säsongen två förluster men trots det klar serieseger. Årets två matcher hittills har blivit en vinst och en förlust, så vi får väl se hur det går i år.
    http://www.sportnik.com/group/30848/...iv.-1--2014-15
    /Erik

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    ehhh....ok! Lycka till :P

  7. #17
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Här går det inte undan, men det händer saker. Nu är toppen av, och nu är det dags att ta loss ventilerna. Upptäckte då ett ev. problem. Jag var in till Biltema för att köpa en ventilfjäderbåge, men jag tror (har inte mätt) att de 75 mm som den har som minimimått är för stort. Var kan man köpa en vettigt prissatt ventilfjäderbåge? Eller så får jag försöka mäta hur stor (liten) den måste vara för att fungera.
    /Erik

  8. #18
    Egentligen så ska du ju bara pressa ner fjädern så pass att knastrarna kan pillas ut. Behöver väl heller inte vara kanske så perfekt passform? Biltemas ventilbåge är ju så pass billig att den kanske går att "våldmodifiera" lite eller med lite rackel använda den som den är.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Har vart i samma dilemma.
    Tog en bit rör som jag förkortade ventilbågen med och karvade ut sidorna på röret så man fick ut knastren. Lite meckigt men funkar ypperligt.

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Så får det nog bli. Köper en från Biltema och kortar den. Såga av med bågfilen och sedan skruva dit ett par plattjärn på sidan för att sätta ihop den igen, fast kortare. Har tyvärr inte tillgång till svets här.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Kontroll av ventilspel Yamaha XVS 650
    Av Per Lindström i forum Mekguider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •