Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 65

Ämne: Ventilspel XJ 900 F

  1. #51
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tänkte att jag skulle ta mig till en handlare i morgon och handla mellanlägg. Så för att förbereda mig så tog jag loss ljuddämparen för att ha med mig och för att mäta röret från kollektorn.

    Men innan jag tog loss så tog jag ett par bilder med mobilen. Jag har en Samsung S2 med några år på nacken, den tog bilder med väldigt bra skärpa när den var ny. Tyvärr sitter linsen på den riktigt dumt så jag har massor med repor. Därav den usla kvaliten på bilderna.

    I alla fall. Först en bild från förra året när den var ny så ser ni skillnaden på ljuddämparna.







    Fast jag undrar om det verkligen är original. På dämparna längst bak finns stämplat



    Med väskan på.



    Men jag mätte som sagt kollektorn och jag fick måttet 38 mm. Sedan mätte jag i ljuddämparen och fick än en gång 38 mm! Hmmm, ska det inte vara mellanlägg?

    Därför slänger jag ut en fråga här till er som är gamla rävar på att meka hoj vad ni rekommenderar. Problemet jag har är att den är helt åtklämd så jag kan inte dra mer. Ska jag göra springan större så att jag kan dra åt eller ska jag leta efter tunt tunt mellanlägg?



    Edit:

    Ägnat mig åt lite googling. Enligt ett ställe jag hittat så verkar det som att original tätning för det här är 38,5 mm invändigt och 44,5 mm utvändigt. Får definitivt inte plats. Så det blir nog att jag kör ner kapskivan mellan så att springan blir lite större. Då kommer jag nog att kunna dra åt så att det blir tätt.
    Senast redigerat av erikn den 2015-04-01 klockan 23:25. Anledning: Lagt till info.
    /Erik

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tänkte att jag skulle ta mig till en handlare i morgon och handla mellanlägg. Så för att förbereda mig så tog jag loss ljuddämparen för att ha med mig och för att mäta röret från kollektorn.

    Men innan jag tog loss så tog jag ett par bilder med mobilen. Jag har en Samsung S2 med några år på nacken, den tog bilder med väldigt bra skärpa när den var ny. Tyvärr sitter linsen på den riktigt dumt så jag har massor med repor. Därav den usla kvaliten på bilderna.

    I alla fall. Först en bild från förra året när den var ny så ser ni skillnaden på ljuddämparna.







    Fast jag undrar om det verkligen är original. På dämparna längst bak finns stämplat



    Med väskan på.



    Men jag mätte som sagt kollektorn och jag fick måttet 38 mm. Sedan mätte jag i ljuddämparen och fick än en gång 38 mm! Hmmm, ska det inte vara mellanlägg?

    Därför slänger jag ut en fråga här till er som är gamla rävar på att meka hoj vad ni rekommenderar. Problemet jag har är att den är helt åtklämd så jag kan inte dra mer. Ska jag göra springan större så att jag kan dra åt eller ska jag leta efter tunt tunt mellanlägg?



    Edit:

    Ägnat mig åt lite googling. Enligt ett ställe jag hittat så verkar det som att original tätning för det här är 38,5 mm invändigt och 44,5 mm utvändigt. Får definitivt inte plats. Så det blir nog att jag kör ner kapskivan mellan så att springan blir lite större. Då kommer jag nog att kunna dra åt så att det blir tätt.
    Svårt att tro att det skulle hjälpa med kapskivan , du får nog dit packningen en liten bit isf men inte hela vägen.. Jag har samma problem med min vf750f -84 dessutom är ljuddämparna likadana som dina. Trots att allt är orginal så får jag inte dit nyinköpta packningarna.. Kan posta bilder på packningen o dämparna om det är ok att låna tråden.

  3. #53
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Kapskiva i springan så att springan blir lite större borde göra skillnad. Nu när den är i stort sett helt ihop kunde jag trä på ljuddämparen på kollektorröret utan större problem. Lite monteringspasta för att täta också tror jag gör susen.

    Packningen kommer jag aldrig få dit (har inte köpt någon än, och kommer inte att göra det) då den enligt spec jag hittat på nätet är 44,5 mm yttermått. Finns ingen chans att jag får in den i ljuddämparen då den är 38 mm invändigt.

    Den här ljuddämparen är nog meningen att man ska montera utan packning, ung. som man gör med bilens avgassystem.

    Visst får du låna tråden, men jag tror att det är bättre att du har en egen tråd då det är lättare att hitta dit igen då den här (egentligen) handlar om ventilspelet på min hoj.

    Men hur som helst kan du lägga in bilder på dina packningar så kan vi se om de är likadana som de jag har hittat som ska passa på min hoj.

    Har hittat mina ljuddämpare, finns på http://www.bsm-exhausts.de/. Det går inte att länka direkt till själva ljuddämparna, man får bläddra sig dit.

    /Erik

  4. #54
    Många mc har ju någon form av reducering i skaven avgasrör - ljuddämpare.
    Finns det inget färdigt?
    Visst kan man bredda spåret och dra ihop, men det är lite halvdant, lite fusk, tycker jag

    Kan man inte tillverka en reducering av kopparrör, enkelt att böja, räta och få dit?
    Anser att det knappast ska synas på spårets bredd när det är rätt ihopdraget.

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Här är bild på packningen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    En bild till
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Trångt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #58
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Många mc har ju någon form av reducering i skaven avgasrör - ljuddämpare.
    Finns det inget färdigt?
    Visst kan man bredda spåret och dra ihop, men det är lite halvdant, lite fusk, tycker jag

    Kan man inte tillverka en reducering av kopparrör, enkelt att böja, räta och få dit?
    Anser att det knappast ska synas på spårets bredd när det är rätt ihopdraget.
    Original är det ju en reducering, de gamla som fanns är inte i bra skick. Hur som helst är de i alla fall mycket tjockare, det går inte att få ljuddämparen över. Så jag kommer att sätta dit utan mellanlägg då det är 38 mm rör i kollektorn, och hålet i ljuddämparen är 38 mm. Troligtvis skiljer det någon tiondel mm då jag lyckades trä på den. Jag kommer nog att fila i springan lite (hehe) och sedan ha på montagepasta och dra åt. Vi får se hur det blir.
    /Erik

  9. #59
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Trångt
    Tittade lite noggrannare på dina bilder nu, du har ju samma "problem" som jag har/hade. Alltså att det är eftermarknadsdämpare som inte är gjorda för att ha den där tätningen som är på original.

    Jag har kapat lite på mina nu med multiverktyget, montagepasta på och de är på plats. Jag har provgasat lite och det verkar hålla tätt.

    I ditt fall tror jag inte att du behöver kapa något, jag skulle ha på montagepasta, trycka i dämparna där de ska sitta och sedan klämmorna över. Borde sitta bra och hålla tätt.

    Hur ser dina klämmor ut?
    /Erik

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tittade lite noggrannare på dina bilder nu, du har ju samma "problem" som jag har/hade. Alltså att det är eftermarknadsdämpare som inte är gjorda för att ha den där tätningen som är på original.

    Jag har kapat lite på mina nu med multiverktyget, montagepasta på och de är på plats. Jag har provgasat lite och det verkar hålla tätt.

    I ditt fall tror jag inte att du behöver kapa något, jag skulle ha på montagepasta, trycka i dämparna där de ska sitta och sedan klämmorna över. Borde sitta bra och hålla tätt.

    Hur ser dina klämmor ut?
    Dämparna var visst bytta för 11år sen av förra ägaren
    Klämman är likt denna fast med endast en bult och mutter i mitten
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Kontroll av ventilspel Yamaha XVS 650
    Av Per Lindström i forum Mekguider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •