Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Ventilspel XJ 900 F

  1. #61
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Så, då har jag kört ca 10-15 mil, ville göra det för att grejorna skulle skramla på plats och sedan göra en mätning. Nu har jag skaffat ett bladmått med finare gradering, och det enda som inte finns är 0,01, så när jag inte fått in 0,X2 och 0,X0 gått in lätt har jag uppskattat det till 0,X1.

    Insug, enligt spec 0,11-0,15:
    1 0,22
    2 0,22
    3 0,21 (uppskattning)
    4 0,22

    Utblås, enligt spec 0,16-0,20:
    1 0,36
    2 0,31 (uppskattning)
    3 0,36
    4 0,37

    De shims som sitter där idag är

    Insug Utblås
    1 260 1 275
    2 260 2 275
    3 270 3 265
    4 270 4 265

    Av det får jag det till att jag kan flytta de två från insug 3 och 4 (270) till insug 1 och 2 som då borde bli 0,12

    Köpa 280 till insug 3 och 4 som då blir 0,11 och 0,12.

    Köpa 290 till utblås 1 som då blir 0,21, 285 till utblås 2 som då blir 0,21 samt 280 till utblås 3 och 4 som då blir 0,21 samt 0,22.

    Är jag dum om jag lägger mig precis utanför spec och räknar med att det ska slitas lite med tiden, jag vill inte få för litet spel så att jag bränner ventiler.
    /Erik

  2. #62
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Edit:
    Undrar om det räcker med att skriva @jrutgers för att det ska bli en notering i tapatalk? Testar @erikn också.
    ----------------------

    Med tanke på vad man gör o.s.v. så lär väl aldrig någon vilja köpa den här av mig någon gång i framtiden...

    Upptäckte en del på bordet i garaget idag liggandes under boken. Hoppsan...



    Hmm, vad gör den för nytta? Kedjan ska ju bara gå rakt fram mellan dreven. Nåja, jag sätter väl dit den nu



    Jag lovade ju jrutgers en liten introduktion till shimsverktyget. Jag såg att hos Lelles finns det shims som är både 29 mm och 29,5 mm. Tog ur en och mätte, jag har 29 mm.

    Se till att vrida urgröpningen markerad med pil mot fritt läge innan du vrider vevaxeln för att trycka ner ventilen.



    Vrid ner nocken på kamaxeln. När den är nere så monterar man dit verktyget i ett av skruvhålen för ventilkåpan.



    Vrid upp nocken igen. Här gäller det att tänka på åt vilket håll man vrider, vrider man åt fel håll så går nocken mot verktyget. Vet inte vad som går sönder, men troligtvis blir man mindre glad.



    I den lilla urgröpningen så tar man en liten mejsel och lyfter upp shimset.



    Sedan får man väl hitta på hur man vill, men jag har en sladd med små krokodilklämmor på som jag använder.



    Och så här ser undersidan ut där det är märkt villken tjocklek det är på den.

    Senast redigerat av erikn den 2015-04-17 klockan 09:57.
    /Erik

  3. #63
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Fy sjutton, nu är man sugen. Beställde i början av veckan nya shims, åkte till Polen på jobb i onsdags och kom hem nu ikväll ca 23. Hade ett brev liggande med shimsen. Tyvärr är det städdag på landet i morgon, så bytet blir inte förrän till kvällen. Hade gärna gjort det innan så att man kunde ta hojen dit. Men det blir för tidigt och risk för fel när man är stressad.
    /Erik

  4. #64
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Fy sjutton, nu är man sugen. Beställde i början av veckan nya shims, åkte till Polen på jobb i onsdags och kom hem nu ikväll ca 23. Hade ett brev liggande med shimsen. Tyvärr är det städdag på landet i morgon, så bytet blir inte förrän till kvällen. Hade gärna gjort det innan så att man kunde ta hojen dit. Men det blir för tidigt och risk för fel när man är stressad.
    Men, va tråkigt att det kommer en städdag mitt i detta..Men, då får du gott om tid att gå igenom arbetet i huvudet några ggr så blir det ett lätt jobb sen.

    Lycka till och hör av dig när du fått igång den och testat!

  5. #65
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Städdagen gick bra, förutom att jag nästan tog årets första dopp. Vi la i Y-bommar och jag fastnade lite i en när den skulle ut i vattnet. Ett ben i vattnet, ett ben (bara hälen) på bryggan, hänger på bommen så att jag nästan drar med de två som håller i den. Då får en annan kille tag i mig och drar upp mig.
    Väl hemkommen så monteras nya shims, den är provstartad och låter bra. Provtur blir i morgon.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Kontroll av ventilspel Yamaha XVS 650
    Av Per Lindström i forum Mekguider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •