Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 65

Ämne: Ventilspel XJ 900 F

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Ventilspel XJ 900 F

    Börjar en tråd för att få lite input. Var i garaget en halvtimme till igår, och kom en liten bit på vägen.

    För att börja från början, jag har lite lägre komp på en cylinder (2:an) och blev rådd på XJBikes.com att kolla ventilspelet som ev. kunde påverka det. Nu verkar det inte vara det, då jag har lika lite spel (för lite, men ändock spel) på alla ventiler.

    Nu har jag kommit halvvägs att kolla vilka shims som ligger på, och hittills har det varit exakt samma på de fyra cylindrar jag kollat hittills. 265 på ut och 270 på in. Troligtvis är det samma på de återstående cylindrarna också.

    Är det någon idé att beställa shims och justera, troligtvis kommer jag ju hur som helst att riva loss toppen och slipa ventilerna. Shimsen kostar ju ca en hundring styck, och köper jag nya nu så passar de ju troligtvis inte om jag slipar ventilerna.

    Min fundering annars nu är ju att flytta de från utblås till insug. På alla insugsventilerna får jag in 0,05 mm bladmått, men inte 0,10. Och spelet ska vara mellan 0,10-0,15. Så att gå från 270 till 265 borde ju passa ypperligt och köpa 260 till utblåset. Om det nu inte var så att jag måste slipa ventilerna.

    Någon med erfarenhet av de här jobben?
    /Erik

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Tycker att en hundring styck låter dyrt.
    Det borde gå att kolla måtten och beställa likadana från en maskinfirma i stället.
    Eventuellt leta runt på nätet.
    Är du säker på att du behöver slipa ventilerna?
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-11-04 klockan 16:50.

  3. #3
    Jag har hemma shims(7,48 samt 9,48). Resten finns att beställa. Kostar 25:-/styck.

    Dock, riv toppen, fixa det du behöver o sen beställ nya shims.

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Se där ja. Jag har ju inte kollat runt så där jättemycket, utan kollade på yambits.co.uk och där kostar de ca 8£ st, rundade av till en hundring. Blir att beställa av dig igen då. Blir ju en topplockspackning också. Troligtvis när jag ändå håller på att riva så kommer jag riva isär totalt och renovera startkopplingen också. Mycket att göra i vinter...

    Men när man slipat hur sjutton ska man bära sig åt då? Om spelet blir så litet så att det inte går att mäta så vet man ju inte hur långt den trycker ner. Ska man köpa ett gäng att ha och testa med?

    Är du säker på att du behöver slipa ventilerna?
    Ja, tämligen. Det enda som ev. skulle kunna vara utöver det skulle vara noll ventilspel. Kommer inte ihåg exakt i huvudet, men det finns i någon annan tråd. Jag har ca 2-3 bar lägre komp i tvåans cylinder. Har provat med att ha olja i också utan skillnad så läckaget måste ligga i någon av ventilerna. Och iom att jag har spel (dock för lite) så kan det inte vara att den inte stänger helt.

    Troligtvis är det utblåsventilen, spelet på den var 0,10 till skillnad från alla andra cylindrar där spelet var 0,15.
    /Erik

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag har hemma shims(7,48 samt 9,48).
    Hur menar du där förresten. De som sitter i heter Y270 och Y265. De som finns att köpa på Yambits är i jämna 5-steg, jag förutsätter att det är 0,05 mm per steg. Men du skriver 7,48 och 9,48. Är det tum eller? Ett system som jag hatar...
    /Erik

  6. #6
    Sorry erikn....glömde bort att det är ju feta +25 mm(bredd) på dom äldre hojarna. Dom har jag nog inte.
    Nuförtiden är shimsen pyttesmå och dom vanligaste sträcker sig mellan 7,48 upp till KTM´s 10mm.

    Tror dock att 8 pund är ett helt okej pris för dom. Shimsen(dom mindre) har annars gått ner ordentligt dom sista 5-7 åren. Då kostade dom en bra bit över en hundring hos handlaren i stan, nu ligger dom väl på cirka 50-80 kronor.

  7. #7
    Får nog ta tillbaka det där. Hittade i alla fall 25 mm shims. Man bör dock mäta bredden på shimsen. Yamaha har nog två bredder, en som är 25mm och en som är 29mm. Skiljer så pass mycket att man behöver ju inte ens en micrometer....

    Finns en låda med 230-310 eller en påse 5-pack av en storlek som kostar då 316:-(blir då 63:-/styck) En sån liten påse kan man nog stoppa bara in i ett brev med posten. Nackdelen är att lev.tiden är 10-15 dagar(måste ta hem den från USA till europa först och sen hit.)

    Topplockspackning hittar jag bara till xj 80-83, inte ett ord om 85:an.

    Jo, du bör nog kolla alla shimsen. Dom kan skilja ganska mycket och med lite tur så kanske du fortfarande kan shifta nån.
    För om jag minns rätt så.....man behöver inte lyfta på kamaxlarna förr?

    Jag har precis kollat ventilerna på en tvåcylindrig lågmilare(man måste lyfta på kamaxlarna på den). Varenda ventil var strax utanför specen.(tajt som det brukar vara) En ventil hade "mycket" större shims än dom andra som låg annars rätt så nära varann.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag ska kolla alla shimsen, men det känns som att det är samma (original, ingen som har gjort någon justering sedan 1985) på alla ventilerna. Men jag ska naturligtvis kolla alla som sagt.

    Man behöver inte ta bort kamaxlarna. Men man behöver ett specialverktyg. Man snurrar runt ventillyftaren (eller vad den nu kan heta) så att man får ett spår inåt. Sedan snurrar man motorn så att kammen lyfter ventilen. Då skruvar man dit speicalverktyget i ett av hålen för ventilkåpan. Sedan snurrar man motorn så att kammen går fri. Då håller verktyget ventilstyrningen nere och shimsen går att pilla loss via spåret.

    Jag ska dubbelkolla måttet på shimsen, men jag är ganska övertygad om att det är 29 mm bredd.

    https://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm

    /Erik

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nu har jag kollat alla ventiler. Tror fortfarande att det är originalshimsen som sitter där, men det är olika mellan höger och vänster.



    0,05 betyder alltså att jag fick in 0,05 mm bladmått, men inte 0,10 mm. Så spelet är mellan de två.

    Om jag nu river loss toppen, och ska slipa ventilerna. Vad ska jag köpa för shims? Jag kommer ju slipa ner så att jag inte har något spel att mäta, då vet jag ju inte till vilken storlek jag ska gå.

    Det är 29 mm stora shims i den här.
    /Erik

  10. #10
    Vet inte vad du menar med att det är orginalshims men....shimsen är oftast olika när hojen kommer ut från fabrik.
    Jag mäter toleransen med att "bladmåttet suger lite fast". Kan säkert få i ett bladmått som är typ 0,03mm tunnare om jag trycker in den mellan.

    Efter slipningen, monterar tillbaka dom gamla shimsen och mät igen.

Liknande ämnen

  1. Kontroll av ventilspel Yamaha XVS 650
    Av Per Lindström i forum Mekguider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •