Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: snökedjor?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    snökedjor?

    Har någon erfarenhet av snökedjor till mc?
    Tänker göra ett par bara för att kolla om det funkar. blir väl en del praktiska problem att lösa.
    Antagligen måste väl framstänkan bort och ev. gå ner en dim. på bakdäcket. Att göra kedjorna är nog inte svårt.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har någon erfarenhet av snökedjor till mc?
    Tänker göra ett par bara för att kolla om det funkar. blir väl en del praktiska problem att lösa.
    Antagligen måste väl framstänkan bort och ev. gå ner en dim. på bakdäcket. Att göra kedjorna är nog inte svårt.
    Det borde väl funka, min far använde kedjor på 40talet på sin cykel och det funkade då. Det gäller bara att hitta några.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det borde väl funka, min far använde kedjor på 40talet på sin cykel och det funkade då. Det gäller bara att hitta några.
    Det är bara att tillverka ett par. Men frågan är, hur uppför sig en hoj med kedjor?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är bara att tillverka ett par. Men frågan är, hur uppför sig en hoj med kedjor?
    Med dagens effektstinna hojar gissar jag att vägegenskaperna blir - "spännande"
    Att snökedjor funkade på en Hva 118cc med 4hk är nog sant, men idag???

  5. #5
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    vore det inte enklare med rejäla dubbdäck??

  6. #6
    Bara för att testa såklart klaus, förmodligen ingenting annat?

    Om ett par kedjor är lätta att tillverka så gör gärna Olle ett par. Spännande att höra hur det funkade, speciellt när det är egentillverning.

    Kan dock tänka mig att det finns en max hastighetsgräns på dom(blir obehagligt). Vad skulle man gissa på......sjuttio....mer...mindre?

    Tyskarna kör väl lite kedja, dom få som gör det. Dom har ju på motorcyklarna precis samma regler för motorcykel som för bil. Dubb är totalförbjudet, liksom sommardäck under en period. "Vintermärkning", dubbfritt och åker man till vissa ställen så måste man ha kedjor med sig.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Bara för att testa såklart klaus, förmodligen ingenting annat?

    Om ett par kedjor är lätta att tillverka så gör gärna Olle ett par. Spännande att höra hur det funkade, speciellt när det är egentillverning.

    Kan dock tänka mig att det finns en max hastighetsgräns på dom(blir obehagligt). Vad skulle man gissa på......sjuttio....mer...mindre?

    Tyskarna kör väl lite kedja, dom få som gör det. Dom har ju på motorcyklarna precis samma regler för motorcykel som för bil. Dubb är totalförbjudet, liksom sommardäck under en period. "Vintermärkning", dubbfritt och åker man till vissa ställen så måste man ha kedjor med sig.
    Du har rätt , jag vill testa. det är nog någon sorts experimentlusta jag har brukar prova på och experimentera med olika lösningar.
    Skulle tro att man inte bör köra fortare än 70-80 med kedjor.
    Klaus som vad jag tror, kör nog mest i stan och kanske inte alls på vintern, är ju inne på dubb. Är det snöigt och kanske drivigt, så funkar ju bara endurodubb, men då kan man inte köra ut på en bar väg utan att paja dubben ganska snart. Typ bildubb är värdelösa i snön, men funkar på blankis lite grann.
    Tanken med snökedjor är att om man har vinterdäck kanske med korta bildubbar, skall kunna ge sig ut och köra på snövägar med kedjorna på. Kortare sträckor på hårdfrusen grusväg och asfalt borde kunna gå med max 70 km/h.
    Något som kanske är verklighetsfrämmande för sörlänningar är kanske att kunna ta en sväng in i norska fjällvärlden på vintern. Då har man ju 20-30 mil med asfalt först där vanliga bildubb i däcken är ok., men sedan är det kedjor som gäller eller kanske om man har skruvdubb av endurotyp med sig. Att lägga på ett par kedjor om man har centralstöd på hojen borde gå ganska kvickt . Men kommer man då till en vägsträcka med hård grusväg eller asfalt så förstör man endurodubbarna ganska kvickt.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Tycker det är en frän grejÄr väl rätt viktigt att få kedjan skapligt spänd så den inte slår i svingen.Jag minns när jag var liten så hade postbäraren en cykelkedja spänd på framhjulet i rullriktningen för att få bra styrning.Man tyckte ju det var kul så vi satte så på cyklarna och visst styrde det bra men det drog dåligt rakt fram.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Tycker det är en frän grejÄr väl rätt viktigt att få kedjan skapligt spänd så den inte slår i svingen.Jag minns när jag var liten så hade postbäraren en cykelkedja spänd på framhjulet i rullriktningen för att få bra styrning.Man tyckte ju det var kul så vi satte så på cyklarna och visst styrde det bra men det drog dåligt rakt fram.
    Jag såg på 50-talet en som på sin Austin A90 hade ett fräst spår på framdäcken. Där låg det en fastspänd grov mckedja. Funkade nog bra på snö och is. Samma dilemma som med snökedjor, slits ganska fort på grus.
    Skall kolla på kedjematerial i dag. Att hålla kedjan spänd är nog inget större problem.på g.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •