Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Sänkningssats

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    Sänkningssats

    Har beställt en ny BMW R1200GS Adv med Sänkningssats så att jag når ner bättre med fötterna. Har ett par frågor som jag hoppas får hjälp med.
    Är det så att hela hojen sänks eller bara där sadeln sitter ?
    Påverkas geometrin mellan sadeln och fotpinnar ?
    Hur mycket sänks hojen ?

    Tack för alla svar, Shaun

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Det beror ju på vilken sorts sänkning du beställt. Om jag inte minns fel finns det väl en lägre sadel till BMW? Då kommer ändan närmare fötterna. Vet ej om det finns kortare fjädring eller ändra fästen. Då får du kortare fjädringsväg och/eller sämre markfrigång men sittställningen är opåverkad. Nu kanske det finns bara en sort till hojen, men vad du beställt säger ju vad som kommer hända. Så vad ingår i kittet?

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-27 klockan 08:22.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Fråga återförsäljaren så får du (förhoppningsvis) fakta. Istället för diverse antaganden och vilda gissningar här på forumet...!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Pratade med Återförsäljare idag. Sänkningssatsen påverker sänkning av hela hojen både fram och bak fjärdringen. Ca 25mm. Sedan tillkommer en annan sadel med ca 30mm då påverkas geometrin mellan sitsen och fotpedaler.
    De sänker min hoj och sedan byter ut den nya sadel mot en annan då behåller jag avståndet mellan sadel och fotpedal och får hojen sänkt som jag vill ha :-)

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Nja, du får ju 30 mm kortare mellan den lägre sadeln och fotpinnarna medan hojen får totalt 55 mm lägre sitthöjd. OM du använder den lägre sadeln alltså, istället för original.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Pratade med BMW i Gbg nu. Sänkning av hela hojen är 30 mm med hjälp av fjärdringen. Tillkommer 25 mm med en lägre sadel. Jag kommer att behåller original sadel så det blir 30 mm totalt. Naturligtvis sämre frigång, samma som vanlig GS tror jag, men det ska bli lättare för mig med av och på stigning som är ändamålet med sänkningen. Måtte det vara vår snart !!!!!!!

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Pratade med BMW i Gbg nu. Sänkning av hela hojen är 30 mm med hjälp av fjärdringen. Tillkommer 25 mm med en lägre sadel. Jag kommer att behåller original sadel så det blir 30 mm totalt. Naturligtvis sämre frigång, samma som vanlig GS tror jag, men det ska bli lättare för mig med av och på stigning som är ändamålet med sänkningen. Måtte det vara vår snart !!!!!!!
    Personligen gillar jag vanliga GSen bättre. Lite lägre,lättare, smidigare å billigare.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Den var riktig fin när jag provkörde dock så kändes det bättre på Adventuren för mig. Bättre ergonomin och bättre skydd från vädrets makter.

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Den var riktig fin när jag provkörde dock så kändes det bättre på Adventuren för mig. Bättre ergonomin och bättre skydd från vädrets makter.
    Jag har bytt ruta med spoiler, stora handtagsskydd, riktigt jäkla nöjd. 10000mil problemfritt så när på småfix med ESA. Ska väl säga att jag är på 5e GSen.
    Jan

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Den var riktig fin när jag provkörde dock så kändes det bättre på Adventuren för mig. Bättre ergonomin och bättre skydd från vädrets makter.
    Jaa Adventure är ju snyggare än den vanliga och är ju avgörande, grattis

Liknande ämnen

  1. Höjningssats/sänkningssats
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •