Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Makaronivälling

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Makaronivälling

    Hej på er. Under mitt senaste besök i Sverige (Göteborg) pratades det en hel del matlagning. Nämnde då en rätt som min morfar berättat att kom till i Finland under krigstiden, nämligen makaronivälling. Den här maträtten serverades en hel del i hans barndomshem och det var något jag och min syster ofta fick när vi var hos "mommo" och "moffa". Jag lagar också makaronivälling i min lilla etta någon gång nu och då och tycker fortfarande att det är lika gott, även om jag håller med att det inte ser lika gott ut som det smakar. Nu undrar jag om det också i sverige äts något liknande eller om ni kanske har någon annan underlig maträtt på lager som ni gillar?

  2. #2
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hej på er. Under mitt senaste besök i Sverige (Göteborg) pratades det en hel del matlagning. Nämnde då en rätt som min morfar berättat att kom till i Finland under krigstiden, nämligen makaronivälling. Den här maträtten serverades en hel del i hans barndomshem och det var något jag och min syster ofta fick när vi var hos "mommo" och "moffa". Jag lagar också makaronivälling i min lilla etta någon gång nu och då och tycker fortfarande att det är lika gott, även om jag håller med att det inte ser lika gott ut som det smakar. Nu undrar jag om det också i sverige äts något liknande eller om ni kanske har någon annan underlig maträtt på lager som ni gillar?
    Hej !
    Det jag kommer att tänka på är stuvade makaroner (?)
    Ganska vanlig variant på kokta makaroner... tror jag.

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Hej !
    Det jag kommer att tänka på är stuvade makaroner (?)
    Ganska vanlig variant på kokta makaroner... tror jag.
    Här är ingredienserna i makaronivälling:
    -ljusa makaroner
    -smör
    -vetemjöl
    -mjölk
    -socker
    -salt
    -peppar
    -kryddpeppar

    Ungefär som stuvade makaroner men konsistensen är mera som välling med makaroner i. Rätten serveras ofta med lite socker på

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Här är ingredienserna i makaronivälling:
    -ljusa makaroner
    -smör
    -vetemjöl
    -mjölk
    -socker
    -salt
    -peppar
    -kryddpeppar

    Ungefär som stuvade makaroner men konsistensen är mera som välling med makaroner i. Rätten serveras ofta med lite socker på
    Alltså stuvade makaroner utspätt med mera mjölk. Blir som vanlig vetevälling med klimp eftersom makaronerna också är gjorda av vetemjöl. Stuva makaroner kan man alltså göra utan att tillsätta mjöl, det räcker med det som läcker från makaronerna. Kryddpeppar ska provas i Bechamelsås vid tillfälle, (samma recept nämligen..)

    Men sockret kan gärna få stanna i påsen. Ska jag ha sötsaker så käkar jag hellre godis.
    Senast redigerat av Ove den 2014-10-26 klockan 22:24.
    Ove

  5. #5
    Makaronivälling är, eller var, ganska vanligt här uppe då jag växte upp. Jag minns att vi fick det på skolan ganska ofta.
    Jag gör det lite då och då idag också på makaronirester från gårdagens middag. Vetemjöl behövs inte då makaronivälling ska vara mer en soppa än stuvade makaroner och på nåt sätt reder sig själv till lagom konsistens. Det enda jag sätter i är salt och mjölk, fetmjölk, socker får man ta efter tycke och smak då man ska äta vällingen.
    Stuvade makaroner är enligt mig något annat och den reder och kryddar jag med svartpeppar och riven muskot.

  6. #6
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Ok, i nästan alla finska recept ska man fräsa ihop smör och vetemjöl innan man häller i mjölken och makaronerna. Men då ska det förståss vara RIKTIGT smör och inte någon dålig efterapning som är fullproppad med tillsatsämnen.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Ok, i nästan alla finska recept ska man fräsa ihop smör och vetemjöl innan man häller i mjölken och makaronerna. Men då ska det förståss vara RIKTIGT smör och inte någon dålig efterapning som är fullproppad med tillsatsämnen.
    AHA! Du använder snabbmakaroner! Gammaldags långsamma var det enda jag tänkte på. Snabbvarianten måste man tillverka stuvningen till för att det ska fungera.
    Ove

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    AHA! Du använder snabbmakaroner! Gammaldags långsamma var det enda jag tänkte på. Snabbvarianten måste man tillverka stuvningen till för att det ska fungera.
    Näe. Jag använder nog vanliga makaroner. Men jag kokar dem i förväg. Ibland använder jag makaroner som blivit över.
    Urk för snabbmakaroner. Vanliga ska det va

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •