Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vinterförvaring utomhus

  1. #1
    Medlem roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    22

    Vinterförvaring utomhus

    Utflyttad på bystan och tji garage så funderar jag på att ist. för kapell , diverse vaxning, och annat att bygga en box av s.k. skitplyfa, 45*45regel, isolera, sätta in en frostvakt på cirka +5°C
    Funkar det eller?
    Senast redigerat av roggie_49 den 2014-10-24 klockan 22:47.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Utflyttad på bystan och tji garage så funderar jag på att ist. för kapell , diverse vaxning, och annat att bygga en box av s.k. skitplyfa, 45*45regel, isolera, sätta in en frostvakt på cirka +5°C
    Funkar det eller?
    Borde funka bra. Men det viktigaste är att du kan ventilera, så att inte ev. fukt blir kvar i boxen. Kylan skadar ingenting utan det är fukten som är boven vid förvaring. Lite värme och en liten PAXfläkt när det är som fuktigast ute borde kunna skydda väldigt bra.

  3. #3
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Utflyttad på bystan och tji garage så funderar jag på att ist. för kapell , diverse vaxning, och annat att bygga en box av s.k. skitplyfa, 45*45regel, isolera, sätta in en frostvakt på cirka +5°C
    Funkar det eller?
    Hej !
    Ser inte varför det inte skulle funka men under förutsättning att du kan få till någon form av ventilation, annars blir det nog fuktigt å muggigt i boxen. Gör gärna lite lutning på taket och att "takskivan" kragar över samtliga sidoväggar, förhindrar att det forsar in vatten i skarvarna.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Utflyttad på bystan och tji garage så funderar jag på att ist. för kapell , diverse vaxning, och annat att bygga en box av s.k. skitplyfa, 45*45regel, isolera, sätta in en frostvakt på cirka +5°C
    Funkar det eller?
    Fungerar utmärkt med bara väderskydd. Isolering och frostvakt gör nog ingen nytta alls. Täck framför allt inte hojen med täcken och filtar för då kan mössen bygga bo.

    Se bara till att ha fulltankat och fulladdat så klarar den sig bra. Vätskekylning ska ha glykol. Som jag sagt förut, motorcyklar lider inte av kyla. Vi är många som förvarar hojarna i kallgarage.
    Ove

  5. #5
    Jag har min åkgräsklippare ute hela året, under vintern är oljan bytt batteriet urtaget på laddning samt sitsen förvaras inne. Har alltid startat snällt på våren.
    Jan-Olov

  6. #6
    Ställen på en frigolit platta så tränger inte fukten upp under ifrån ;-)

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har min åkgräsklippare ute hela året, under vintern är oljan bytt batteriet urtaget på laddning samt sitsen förvaras inne. Har alltid startat snällt på våren.
    Har ju hojarna och gräsklipparen i kallgarage. Iom. det är ganska stort och lite otätt, så blir det inte fuktigt där.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Ställen på en frigolit platta så tränger inte fukten upp under ifrån ;-)
    Det är iaf alltid förbjudet att ställa något på en gräsmatta, det garanterar rost pga fukt underifrån..
    Utanför huset, under tak och på stenläggning står en Goldwing -84 under ett kapell sen 2011.
    Har inte ens vågat lyfta på kapellet.
    Inte varit i gång sen 2008..

Liknande ämnen

  1. Det här med vinterförvaring....
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:47
  2. Vinterförvaring av motorcykel
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 156
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 20:52
  3. Vinterförvaring - Krom + kallgarage
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:38
  4. Vinterförvaring av "öppen" motor
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 16:45
  5. Vinterförvaring
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •